Wat ligt er op je werkbank? – Restauraties en vintage projecten

Ik wist dat het met een W begon, maar kon er niet meer op komen. Toen heb ik dit maar bedacht; ik weet niet of het wel bestaat.

1 like

Ik wilde eerst leren bandjes te maken, maar dat heb ik uitgesteld. Ik vind dit wel erg leuk om te doen, en voor de afwisseling, hierna nog 1 en dan weer een weekje sleutelen, er ligt nog een uitdaging op me te wachten; het betreft een Kienzle-penanker, en die moet uit elkaar, want een Elma-cleaning zonder uit elkaar te halen werkt bij deze niet. Sleutelen zal moeten gebeuren, Ik heb er een zelfde uurwerk bij besteld via eBay, om te oefenen.

2 likes

Welk uurwerk heb je in de Kienzle?
Ik heb hier Kienzle met een 051A/53. Die wil ik servicen met mijn Vibramatic (een soort Elma met trilfunctie).

1 like

Als ik het goed heb, is het 059-B11

1 like

Om de krassen eruit te krijgen of althans te verminderen, heb ik deze keer twee nikkellagen aangebracht, elke laag op 14 Amp 20 min.
Ik heb daarna met een schuurblok de nikkellaag geschuurd. je kunt tot de koperlaag gaan als je dat zou willen, maar ik ga nu een derde laag aanbrengen.

Ik was bezig om het te ontvetten, en tijdens het met de hand ontvetten kwam ik op het idee om het met de ultrasoon te doen. Om goed binnenin de krassen te komen en deze goed te ontvetten, is ultrasoon cleaning uitermate goed geschikt.

2 likes

Uit de ultrasoon naar een bakje met gekookt water en goed afspoelen.

Een minuut of 15 a 20 in het nikkelbad

1 like

En die is er heel, heel erg blij mee! :wink:

2 likes

Ik had hier drie Kienzle-uurwerkjes; bij twee ging het goed, bij de derde niet. Hij ligt hier al vanaf juli. Ik heb het steeds uitgesteld, omdat ik toch wat faalangst heb dat het niet lukt. Daarom heb ik ook een identieke erbij besteld om te kijken hoe het nu eigenlijk in elkaar zit en hoe het weer in elkaar moet. Ik ben geen eigenaar van deze uurwerken, anders was ik er niet aan begonnen, maar ik wil gewoon dat het weer loopt, en om die uitslag of het weer loopt of niet, daar gaat het om. Dat noemt men faalangst. Ik heb daar al heel mijn leven last van. Ik denk dat ik alles kan, maar dat is echt niet zo. En omdat ik op de vraag of ik ernaar zou willen kijken om deze horloges weer aan de gang te krijgen ja hebgezegd. Dat is ook een probleem bij mij; ik kan moeilijk nee zeggen. Bij het derde uurwerk, toen het dus niet liep toen het uit de Elma kwam, had ik de balansveer eruit gehaald, en tijdens dat eruit halen, twiste de balansveer, is dus helemaal naar de gallemiezen. Toen heb ik een week lang geprobeerd die veer weer te plooien, maar het is een heel klein veertje, dus dat lukte niet. Toen heb ik op Etsy eenzelfde kaliber gevonden, niet met de garantie dat het zou lopen. Toen het aankwam, heb ik gelijk die veer erin gezet om te kijken of het zou lopen, maar nee, het wou niet lopen. Ik dacht dat misschien tijdens de Elma-cleaning de veer was beschadigd, maar ook met deze veer liep het niet. Dus ik zit er al een half jaar tegenaan te hikken. In het begin had ik nog via WhatsApp contact met hem, maar ik hoor al drie maanden niets meer, en ik heb ook nog niets laten horen. Ik ga me weer melden als het loopt.

1 like

Hoi Dinand, loopt het nog goed? En hoelang was dat probleem nu al aan de gang? Zat nu goed ingepakt, hè? Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen. Die kalenderring, daar zag ik in eerste instantie een beetje tegenop, maar ik heb op YouTube een filmpje bekeken hoe hij die veer en palletje er weer op deed, en precies dat was eruit geknipt, omdat het anders een te lang filmpje zou gaan worden volgens hem, dus precies dat heb ik niet kunnen zien. Toch was het me aardig snel gelukt.

1 like

De derde nikkellaag zit erop, nu ga ik weer schuren, en een vierde laag aanbrengen. Ik denk een iets dunnere laag, maar ik ga nu even een breakie nemen, ik krijg onderhand wel trek, en ik zie dat door al het gelul van mij er wel een lekkere dikke laag opzit. We zullen zien wat daarvan overblijft en of het zin heeft gehad.

Derde laag

Nu drie minuten in de ultrasoon en goed schoon schrobben in lauw gedestilleerd water en nu ga ik een happie eten.

Pauze

3 likes

Hij liep nog mooi op tijd toen ik hem - uit de goed uit de verpakking haalde. Ik heb denk ik een paar weken lopen knooien voordat ik hem aan de kant legde. Zoals aangegeven, ben ik echt heel blij dat je hem voor mij - een totale onbekende - hebt gerepareerd! Een heel mooi voorbeeld hoe het Horlogeforum de liefhebbers kan helpen bij hun hobby!

2 likes

Ik heb er weer van geleerd dat ik niet bang hoef te zijn voor kalenderingen. Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben. Mocht er ooit iets zijn, dan mag je altijd weer een berichtje sturen.

1 like

Ik ben nu met de vierde laag bezig en tevens de laatste. Ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Het wordt ook allemaal flink uitvergroot; met het blote oog valt het wel mee en ziet het er zonder chroomlaag al aardig uit.

Nog even de stroomtoevoer erbij zetten voor de mede-hobbyisten en voor mezelf.

De nikkellagen zitten erop, misschien nog even over de polijstborstel, zeer lichtjes, Ik vind de metaalpolijstvloeistof te grof, ik voel het tussen mijn vingers, dus ik haal het even over de borstels om het glimmend te krijgen voor een mooie chroomlaag.

Het chroombad is 10 cm langer, 20 cm. 10 cm is de minimale afstand tot de anode.
Het chroombad met dit merk van Dr.Galva kan op kamertemperatuur vanaf 20 °C al gebruikt worden, dus even iets opwarmen en dan kan die erin.
Chroom moet in 1 keer goed zijn; is het niet goed, dan moet de laag er weer af. Je kunt niet over chroom heen verchromen. Een korte dompeltijd, zo rond de drie tot vijf minuten.

2 likes

De kast is uit het chroombad, nu ga ik het drogen en zachtjes opwrijven.
Glas ook even polijsten en alles weer in elkaar zetten en morgen lichtjes over de polijstborstels.

Het heeft met de tijd van het afstellen van de stroomtoevoer ongeveer vijf minuten ingezeten.

2 likes

Eindresultaat Junghans

Morgen nog even oppoetsen.

Ik heb er ook een nieuw glas ingezet; de oude zat vertekening in.
Ik heb een H D glas even hoog gemaakt als het origineel.

8 likes

Morgen heb ik een heel leuk horloge, een ZIM.
Ik heb het speciaal uitgekozen op eBay voor de versleten kast en ook dat het niet loopt; is altijd leuk als het dan meevalt. We moeten nog even afwachten. Als de balansveer in orde is, en dat is bij dit uurwerk het geval, kan een servicebeurt al voldoende zijn om het weer nieuw leven in te blazen.

Dus dat wordt een heel klusje.
We zullen zien wat het gaat worden.
Het is inmiddels al nummer twaalf.

8 likes

Wat er op mijn werkbank ligt :thinking:
nou oké, een Williams Pinball Powerdriver bord.

18 likes

Da’s wel een serieuze soldeerinstallatie daar :smile:

3 likes

Vanmiddag begonnen aan de ZIM

Koperlaag van de ZIM zit erop

Nikkellaag klaar

Verchromen klaar

Eindresultaat

Voor ik verder ga met de kasten, ga ik eerst dit uurwerk een servicebeurt geven. Ook daarvan zal ik enkele foto’s hier neerzetten.

Ik laat de nieuwe chroomlaag nu enkele dagen rusten, daarna de final touch, dat wil zeggen lichtjes over de polijstborstel voor wat meer glans.

15 likes

Die is goed opgeknapt zeg :ok_hand:.

2 likes