Dat zei ik ook al, belachelijk scherp nog he?!
En de eerste drie horloges die daarna ter sprake komen:
De Sub van Peter zijn vader, een rammelende Speedmaster en de Seamaster van Bond die niet onder een pak zou horen.
Weer met veel plezier naar de podcast geluisterd, vooral het stuk over quartzhorloges.
Persoonlijk kijk ik daar toch iets anders tegenaan. Ik heb juist het idee dat je quartzhorloges meer gaat waarderen naarmate je verder bent in je verzamelreis. In het begin draait het vaak om mechanische uurwerken en alles wat daarbij hoort, maar na verloop van tijd ga je ook de kwaliteiten van een goed quartzhorloge zien: de nauwkeurigheid, het gebruiksgemak en vaak ook de historische betekenis.
Denk bijvoorbeeld aan de Casio’s of een Omega Seamaster Quartz. Dat zijn horloges die ik tegenwoordig misschien wel meer waardeer dan vroeger. Voor mij zijn ze inmiddels een volwaardig onderdeel van een mooie collectie.
Tof dat je weer hebt geluisterd en je leuke reactie!
Ik herken me daar helemaal in; ik heb zelf ook een aantal quartzhorloges in mijn collectie die ik zeer waardeer. Wat we misschien onderbelicht lieten, is hoe cruciaal de quartzcrisis historisch gezien is geweest. Uiteindelijk heeft het de sector gedwongen zich te heruitvinden en daarmee het voortbestaan van onze hobby veiliggesteld.
Helemaal eens dat ze een volwaardig onderdeel van een collectie zijn. wat is voor jou het mooiste quartz horloge dat je in je collectie hebt?
Groet Peter (die ene)
De G-Shock DW-H5600 met hartslagmeter en telefoonnotificaties, Citizen Windsurfer (vintage smartwatch) en de Casio CMD-30-1 om je tv mee te bedienen.

Wederom een erg fijne aflevering mannen!
Erg nieuwsgierig naar de volgende ![]()
Zover was ik nog niet in de aflevering, maar wat vet om die Citizen Windsurfer weer eens te zien! Ik weet de prijs niet meer, maar dat was insane, destijds. Ik was net een jaar of 10 toen dit uitkwam.
Daarom had ik toen de Casio DW-403 Surfing Timer gekocht in 1988/9 (of er bij mijn ouders om gezeurd? Ik denk het laatste, dit was nog voordat ik een bijbaan had)
Dit kochten we bij de Kijkshop in Zeist op de Slotlaan. Eerst 5x kijken, als we daar gingen shoppen. Ik weet nog dat ik in de klas met de timer zat te klooien, óf uit het raam zat te staren naar de bomen om te zien of het al waaide. En na school snel naar huis om naar een meer te trekken en wat rakken te knallen.
Nooit een wedstrijd gesurft trouwens. De opvolger; een G-Shock (DW-6500) met luchtdrukmeter op een grafiekje was voor mij veel handiger. Maar de Countdown functie van die Surfing Timer brengt me alsnog nostalgische gevoelens.
Leuke aflevering weer, heren! ![]()
Op jullie verzoek, even wat reacties op een paar stellingen dan:
- Ik kan het vaak wel waarderen, wanneer een merk met heritage, een hedendaagse interpretatie van een klassieker uitbrengt. Zeker wanneer dit goed gedaan wordt. Ik denk aan voorbeelden van Omega en natuurlijk TAG Heuer.

- Quartz kan ik zeker ook waarderen. Ik heb wel meer mechanische dan quartzhorloges. Maar, ik ben bijvoorbeeld erg fan van de '80s en '90s duikertjes van (TAG) Heuer en die waren vaak quartz. In praktijk blijken die dingen trouwens onverwoestbaar, dus dat is dan ook wel een voordeel.

- Wat betreft de uiterlijke staat van een oud(er) horloge, mag dit er voor mij best wat draagspoortjes hebben. Maar diepe krassen en butsen ben ik dan weer niet van gecharmeerd. En, dat gezegd hebbende, word ik toch niet heel blij van de eerste beschadigingen op m’n nieuwe horloge.

Verder, ‘een aflevering die qua luisteraars naar de maan schiet’. Dat gaat natuurlijk een Speedmaster special.
Ongetwijfeld gaan jullie hier veel luisteraars een plezier mee doen. Persoonlijk vind ik het een beetje een erg voor de handliggende onderwerpkeuze. Maar goed, ik ben dan ook geen Speedyfan.
Oh ja, en een GTG in de randstad, zit dat er nog in, een keer?
Verder, keep up the good work! ![]()
Wat ontzettend leuk om te lezen!
Thx! Tof om te horen dat het wederom in de smaak valt ![]()
I
die quartz duikertjes uit die tijd! Welke heb je?
Er zat idd een hint in die maar 1 horloge kan betekenen. Maar geloof mij, dit ga jij ook tof vinden. Ook als je geen. speedy dan bent is dit meer dan de moeite waard. Het gaat om de gast en het verhaal, niet alleen de horloges ![]()
Gtg’s zullen toch wel een beetje noordelijk blijven ben ik bang. Hoewel Oost en Veluwe ook nog met potlood in de planning staan. Maar wie weet, misschien de krachten eens bundelen?
Doen we zeker, we hebben de smaak te pakken!
Ik heb op dit moment een heel vroege '80s 1000-serie, een 1000- en een 2000-serie uit tweede helft '80s en een 1500-serie uit midden jaren '90. Zijn idd toffe duikertjes, die ook nog heel comfortabel dragen.
Ik ga ook wel luisteren, hoor. ![]()
We hebben hier, tussen de Zaanstreek en Rotterdam ook meerdere leuke dingen gehad en nog in de planning. Ik ben zelf niet (mede-)organisator. Maar weet wel wie dit zijn en zij zijn overigens vrij gemakkelijk te vinden, hier op HF. Ja, wellicht dat er in de toekomst wel 'ns een gecombineerde GTG te regelen is?
In de tussentijd, succes met het maken van de volgende show(s)!
![]()
![]()
Het was weer een mooie rustige podcast met een paar mooie stellingen.
zelf hou ik wel van -de juiste- patina, en ben ik eigenlijk geen liefhebber van faux patina. Ware het niet dat tudor dat wonderbaarlijk goed doet.
Mooie patina is als de dial bijvoorbeeld egaal verkleurd is (tropical) en wanneer indexen egaal verkleurd zijn. Dat is toch iets wat faux niet kan evenaren. Maar goed, dat verklaart natuurlijk ook de enorme prijzen die er voor de juiste patina betaald wordt.
.Een slecht voorbeeld van fauxpatina, vind ik bij deze longines:
Ze hebben bij longines een oude military gevonden, met vochtschade op de dial. Gewoon schimmel waarschijnlijk
en besluiten om dat exact zo na te maken. Ja doei. Dan ben je mij kwijt ![]()
Ongelofelijk wie dat heeft verzonnen ![]()
![]()
Creatief failliet. ![]()
Je geeft hier ook meteen dé voorbeelden van patina die wel werkt
En idd, die Longines is een bijzondere keus. ![]()
Dank voor het luisteren en je positieve feedback, worden we blij van ![]()
De zeurpiet over het geluid van de vorige aflevering meldt zich nog even ![]()
Ik weet niet of er iets aan gedaan is maar voor mij was het geluid deze aflevering echt een stuk beter! Geen lage tonen, heb in de auto alle stemmen goed kunnen horen zonder het volume hoger te zetten ![]()
Keep up the good work!
Nu wel verder geluisterd. Ik ken die Citizen Wind Surfer verder niet, qua werking, maar de count down op mijn Casio Surfing Timer werkt naast de visuele countdown ook met piepjes. Dus je hoort het aftellen.
Op een oud windsurfforum uit 2003 heeft iemand het gelukkig uitgeschreven:
De Casio countdown timer geeft signalen op de volgende tijdstippen aftellend vanaf 5 minuten :
4 min
3 min
2 min
1 min
50 sec
40 sec
30 sec
20 sec
10 sec
5
4
3
2
1
0 (lang signaal)
De timer is in te stellen van 1 tot 60 minuten
Spannender werd het niet. ![]()
Nogmaals ik heb uiteindelijk nooit wedstrijden gesurft, maar dit wel vaak geoefend.
Was weer erg leuk!