Casio heeft wel een paar lage temperatuur horloges.
Mudman G-9000 is volgens de Casio site “low temp” bestendig, tot -20 graden, je hoeft je ook niet druk te maken om vuil, water, stoten of krassen en je bent onder de 100 euro klaar.
Die je ingevroren hebt! Held!
En waarom zou ze überhaupt een horloge meenemen? Als je buiten bent, kun je er niet op kijken (lees uitpellen handschoenen, sneeuwvanger/mouw, kledinglagen). En ze is nog met een groep ook…
Of een heel lang verlengsnoer?
Nou, na 3 maanden scrollen door je topics eindelijk gevonden!
Inderdaad, ik zou ook voor een mechanische Seiko gaan.
+1 voor Sinn, veel modellen zijn gegarandeerd van -40C tot +80C.
Ik heb er geen verstand van: om je dag en nachtritme te helpen, of in geval van nood te navigeren (https://www.hiking-site.nl/navigatie_horloge.php) of te seinen (naar een vliegtuig/ anderen) via de weerspiegeling van de zon in het glas?
Wel tof zo’n expeditie! https://arcticadventure.nl/expedities/heroes-telemark-expedition/
Gewoon de stand van de zon in de gaten houden!
Heren ze gaat naar Noorwegen niet naar Mars hoor
Ik heb Noorwegen gedaan met een Citizen Aqualand JP2000 Ik kan je vertellen dat die veel kou heeft meegemaakt en gewoon heel is gebleven.
Mars is (ook) heel koud
Nou… in het merendeel in het hoge noorden is er overdag geen zon in de winter
De kortste dag is net geweest dus langzaam wordt het weer langer licht. Dit houdt boven de poolcirkel in dat je momenteel een paar minuten zonlicht hebt en dan laat die zich net boven de horizon even zien en dan is die weer weg. Je hebt dus alleen even schemering.
Ik was er half februari en meen me te herinneren dat het rond 11 uur licht was en 15 uur ging de zon weer onder.
De zomer heb ik ook meegemaakt. Dan wordt het niet donker. Dat is verschrikkelijk, omdat je lichaam niet direct in de avond moe wordt. Ben je eindelijk moe (doordat je ongeveer 48 uur wakker bent) dan komt je lichaam niet in slaap, omdat het licht blijft.
Je hebt dus echt iets nodig om de tijd bij te kunnen houden. Eigenlijk liever nog iets met een 24 uurs aanduiding, zodat je brein dan weet of het nu dag of nacht is.
Mijn Maurice Lacroix pontos chrono hield het bij -35 in Canada prima uit
Ik was in 1990 op Interrail in noord-Zweden. Mijn Duits was nog vers van school (kreeg een 8) en mijn gelegenheids-gezelschap wandelaars kwam er pas achter dat ik een Hollander was toen ik ze dat vertelde. Anyway - een van hen zei “es waere eine gute Idee, mal einen Zeltplatz zu finden. Es wird bald dunkel.”
Was in juli. Antwoordde dat dat wel mee zou vallen.
Ja inderdaad! Weet niet zeker of het precies die is, maar telemark is sowieso prachtig, ik ben er zelf een paar jaar geleden in mei geweest