Werkelijke prijs?

TS, goed dat je werkgever zich hierin gaat verdiepen; voor veel juweliers valt er nog veel te verbeteren.

Voor mij zijn er 2 factoren die mij zouden overhalen te kopen bij een juwelier:

  1. Betere prijzen: als ik bij een handelaar voor 25-35% onder list terecht kan, wil ik bij een AD eigenlijk ook minimaal 20% korting. Als ik een jong gebruikt exemplaar kan vinden op het forum voor nog iets minder heb ik dat nog liever.
  2. Meer kennis/oprechtheid: bij een juwelier weet ik standaard meer van de horloges dan de verkoper. En dan ben ik nog niet eens één van de meest onderlegde forumleden. Afmetingen, opties en lugwidth; men moet voor de meest basale zaken de gigantische catalogus doorbladeren. Daarnaast heb ik al vaker gemerkt dat men liegt/maar wat roept over het gebruikte uurwerk; roeptoeteren dat een horloge een manufactuur uurwerk heeft, schijnt enorm verleidelijk te zijn. Why bother?! Nee, dan kopen via een mede-liefhebber Op een zomeravond in de tuin bij @joepb heb ik meer geleerd over Rolex en de horlogerie in het algemeen dan in al mijn juweliersbezoekjes bij elkaar.

Voor mij heeft de juwelier één voordeel: het kunnen passen en vergelijken van verschillende modellen. Helaas is dat echter niet altijd mogelijk.

Veel succes!

4 likes

Als je een gewone juwelier bent, dus geen keten met een beetje volume dan win je toch al nooit op prijs, op service ook niet, want een fijne ontvangst en voldoende medewerkers kosten ook geld.

Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig toekomst voor de traditionele juwelier, de maffia praktijken van veel merken dwingen je om de grijze concurrentie te sponsoren. Steeds meer merken verkopen rechtstreeks en sommige bieden zelfs occasions aan. Brick and mortar is gewoon dood, of je moet echt iets heel speciaals gaan doen zoals gekke financiële constructies of de verkoop combineren met iets anders, maar wat dat dan in vredesnaam moet zijn kan ik je ook niet vertellen.

Als ondernemer moet je iets vinden wat de rest niet doet, en dat is misschien wel het moeilijkste wat er is.

Nog een voorbeeld: een verkoper die stellig beweert dat de huidige Speedmaster exact hetzelfde horloge is als ten tijde van de maanlanding :tired_face:

Wacht, dus NASA vliegt niet standaard elke Speedmaster naar de maan op en neer… damn it. :wink:

6 likes

Goed punt. Maar zou er wat dat betreft een kentering zijn ingezet nu bijvoorbeeld Rolex de productie/levering terugschroeft? Zien we dit ook al bij andere merken?

Van de marges die er op zo’n ding zitten zou het bijna kunnen. Astronomisch… :wink:

3 likes

Als een serieuze horloge-boer verleen je serieuze service, neem je je klanten serieus, heb je serieuze kennis van zaken en zijn je prijzen ook serieus goed.

1 like

Kijk, dat een juwelier iets moet opzoeken over een horloge vind ik niet erg hoor…

Jij kijkt al maanden naar 1 model dat je aanspreekt bij een merk…

De juwelier verkoopt x-merken en modellen… hij kan dus niet alles uit zijn hoofd kennen.

Bij Gruyters drie horloges gekocht; wel tevreden over de informatie en een keer een goed opgelost probleempje. Beetje statisch daar, dat toch wel… Twents?

En eerlijk is eerlijk - de prijzen zijn vrij scherp.

1 like

Ze hebben geen kennis van hun eigen producten, zolang het maar wordt verkocht.

2 likes

Zeker maar geen basics die een courant model betreffen.

Dat valt soms reuze mee.

Point taken, men kan niet alles weten. Maar als je dit fulltime doet en je enthousiast bent over je product moet je volgens mij een heel eind kunnen komen. Alleen de basics, lugwidth vind ik al een stap verder.

Het probleem is dat we allemaal het gevoel willen hebben dat we een goede deal doen…

Dus zomaar de volle pot betalen gebeurd niet meer…

Het internet maakt het voor de koper gemakkelijk om te vergelijken en de AD verkoper krijgt het moeilijker om iets te verkopen

Is de moderne tijd.

Zelfs in de uitvaartverzorging vraagt men nu eerst prijs voor men in zee gaat met het bedrijf voor een dierbare zijn laatste reis te bezorgen.

Het wordt steeds moeilijker voor de kleine zaak ( vaak toch met kennis en service ) om nog te kunnen concureren met ketens en internetshops.

Citaat lugwidth

Dit vind ik toch al een moeilijke vraag…

Ik verkoop ook zaken en elk jaar veranderd er wel iets, ik moet dus soms ook maten opzoeken hoor voor modellen die nieuw zijn of niet zo vaak verkocht worden.

1 like

Ik denk niet dat men moeite heeft als men iets na moet kijken want je kunt tenslotte niet alles weten. Ik denk dat ze bedoelen en dat heb ik zelf dus ook dat men doet alsof men het weet en maar wat zegt. Als ik dat merk dan neem ik je enorm in de zeik en laat je dingen vertellen die je zelf niet eens meer gelooft. Gewoon door simpele vragen te stellen. Ik kan het juist waarderen als men zegt, goede vraag en ik weet gewoon het antwoord niet. Ik ga dit voor u opzoeken of navragen vind ik dan geen probleem.

dat is toch al vreselijk?

In zijn algemeenheid geldt dat veel ondernemers dachten dat na de crisis alles weer zou worden zoals vóór de crisis. En de invloed van internet verkopen cq. prijsinformatie erg hebben onderschat. En Nederland is nou eenmaal goed voorzien van internet. Als je dan op je handen blijft zitten, is het snel klaar.

Zoals hiervoor al veel vermeld, zul je toch voor iets extra’s moeten zorgen in de vorm van kennis, advies, service etc. Op prijs zul je het nooit gaan winnen. En heb je eenmaal een band met je klanten, dan gunnen ze jou ook je marge.

Zo is Bouman in Culemborg voor mij niet naast de deur en toch ga ik daar regelmatig een horloge kopen. Terwijl ik diezelfde horloges goedkoper online kan kopen, en die worden nog fijn thuisbezorgd ook.

Hier in mijn dorp zit een slijter. Kocht ik pas een mooie fles wijn om aan iemand cadeau te doen. Vroeg ik of hij die fles in een leuke cadeauverpakking kon doen…sorry, heb ik niet.
(Zelfs bij de Appie krijg je er een verpakking bij).
Zo moet dat dus niet.

3 likes

Kun je mij duidelijk maken wat de toegevoegde waarde is van een juwelier en de veul hogere vraagprijs van horloges?

Het internet is ook gewoon retail. Sterker nog, bij Knivesandtools.nl hebben ze vele malen meer kaas gegeten van staal, messen, slijpen, materiaal en accessoires dan bij mijn lokale witgoed-, pannen-, en messen-boer die er al veertig jaar zit.

Dat hangt er vanaf of je marge bij een bepaalde omzet de overige kosten dekt. :slight_smile:

Als ik 50.000 ijsjes voor een Euro per stuk verkoop heb ik 50.000 Euro omzet, en als ik 2 Patek’s van 25.000 Euro per stuk verkoop ook. Daar zit geen letter EBITDA bij.

Het interesseert mij geen fuck wat ik koop, of het nu een stofdoek, spijkerbroek, pan, horloge of auto is, ik zal altijd marktonderzoek doen om prijzen te bekijken, ook voor dingen die me totaal niet interesseren, zoals een electrische tandenborstel.

Ik denk dat er heel veel snuiters zijn die de interwebz er op naslaan voordat ze wat kopen. :slight_smile: Ook buiten Holland. Buiten Nederland zelfs. :slight_smile:

Daarom probeer ik in navolging van mijn vader m’n lichaam eerst te laten strippen voor reserveonderdelen om de rest aan de wetenschap te doneren. Voor 450 Euro kat in het bakkie, en anderen worden er nog eens mee geholpen.

Want 10-30K voor een begrafenis is ook ladenlichterij. :+1:

4 likes

30K voor een begrafenis?.. was iemand van plan om Frans Bauer er op te laten treden ofzo? :neutral_face:

9 likes

Met mijn dochter ben ik inderdaad ook naar Bouman gegaan om samen met haar een Certina horloge uit te zoeken voor haar 18e verjaardag.