Ik heb al gezegd dat ik geen verzamelaar ben. Dus mijn richting lijnen om een horloge of werktuigen te kopen zijn wat deze mij kunnen leren.
Daarom had ik deze zilver sleutel zak horloge gekocht.
Natuurlijk, altijd de binnen kant kijken.
Diagnosis :
dial beschadigt
geen wijzers
geen glas
balans as gebroken : beide pivot
center wiel gebroken : een tand verdwenen
veerton hak krom.
Een paar uren om ermee bezig te zijn.
Dus langzaam beginen. Deze doe ik tijdens tussen tijd en ik heb geen dead line. Ik heb ook mijn uuren niet getelt.
Ten eerste iets gemakkelijk :
Balans as
Het is een cylinder balans as. Als het compleet is is het met 4 deelen gemaakt : “écorce” is de buus, 2 “tampons” als dopjes van beiden kant met een kleine punt, de “pivot” die in de rubis gaat plus de balans.
Omdat de kloof omgekeerd op de foto ligt ziet men hier boven de onderste pivot gebroken.
De tampon verwijderen. Daarvoor gebruik men bepaalde punchers met een punt om van binnen kant de tampon eruit te duwen. De kleine gesplits anvil is noodzakkelijk om de cylinder vast te houden en toch de tampon eruit laten komen.
De tampon zit in de anvil, en men ziet wat blijft van de bovenste tampon, onder de balans, ook gebroken.
Ik heb geen afmeting genomen dus om te beseffen hoe groot dit is volgt een foto met een cent.
Hier is alles samen : oude en nieuwe tampons.
De kleine gaat onder, de andere boven. En als men geen tampon heeft zijn ze te draaien.
Ter plaats en nog niet geduwt, om de maat te checken.
En de nieuwe tampons in plaats.
De spiral is nog niet terug op de balans, om te kijken of alles goed draait.
De onderste plaat is uit genomen om die drie delen te proberen : plaat, kloof en balans.
De pivot zijn te lang en moeten geknipt worden. Maar de hoogte moet met de escapement wiel perfect samen zijn; daarvoor moest ik de twee contre-pivot afnemen, die de balans as tussen de twee steenen met gaten houden.
Probleem : een rubis (vlak model) van contre-pivot was gebroken. Verschillende actie moeten nog plaats vinden, maar ik zal in de volgende dagen een nieuwe burnisher krijgen die ik wil hierop proberen. Deze kant gaat nu niet verder.
Center wiel
Zoals gezien op de tweede foto, naast de kleine rode punt is er een tand weg.
Dus nu tandarts …
Ten eerste de gat schoon maken en vergrooten om een betere vorm te krijgen (met zaag).
De wielen zijn met laiton (Cu+Zn) gemaakt. Met een draadje van hetzelfde soort maak ik een kleine driehoek vorm. En met de hammer in plaats slagen.
Dan de stuk knippen…
en zilver solderen.
Sorry maar soms is het erg moielijk om goede foto te maken…
Afnemen wat te veel is.
En de tanden weer maken.
Dan wil ik proberen of alle wielen goed draaien, maar de veerton kan ik niet herladen.
Veerton
Twee problemen : de veer is uit de haak en de “vinger” wiel die met de malte wiel moet werken mist.
Alles uit. (Hier is de veerton hakje boven links al recht en polished.)
Een nieuwe krull maken. Hier was het gemakkelijk omdat de veer niet gebroken was. Ik heb al een paar keer een nieuwe gat moeten maken om de veer aan de hakje te hangen.
Schoon gemaakt, olie, normaal zal ik de veerton sluiten en niet meer er binnen werken.
Nu zit de veer vlak de stem en zal niet meer eruit glijden.
Een beetje polish nu.
Dat zijn de vinger en malte wiel van de veerton en twee wielen die achter de dial zijn.
Voor het polish
en na.
Maar voor de vinger en malte wiel is het onmogelijk die zo in de klaauw te houden.
Dus gebruikt men een shellac lijm, hetzelfde dat de ankersteen vasthoudt.
Hier alles terug. Maar ik moet echt proberen betere foto te maken.
Wat blijft nog te doen zal minder interessant zijn, en zal gemaakt worden als ik er tijd voor heb.
Ik hoop dat jullie hebben plezier gehad met het lezen en dat ik niet te veel fouten heb gemaakt zodat het begrijpelijk blijft. Sorry voor de technische woorden maar ik ken ze niet wel in nederlands.
BD