Dit topic van @Dave76 zette me aan het denken - Dave zijn opmerking dat een kleinere collectie rust geeft is iets dat ik recent zelf ook heb ontdekt.
Ik heb heel lang twee horloges gehad: een Casio beater en een dagelijks / dress horloge van Fossil, door mijn 21ste verjaardag gekregen van mijn lief. Toen de Fossil stuk ging (dacht ik) heb ik een Tissot gekocht en ben besmet geraakt met ons virus (waar nog geen vaccin voor gevonden is helaas).
Een paar horloges later kocht ik een doos voor 3 stuks omdat alles lag te slingeren op mijn nachtkastje, weer een paar horloges later voor een doos voor 12 want ik had er meer dan 3, en die ruimte moest toch gevuld worden dus ik ging een beetje los, zonder al teveel focus, op de verschillende vintage dressers en dagelijkse horloges die in het blauwe deel voorbij kwamen.
Toen ik op een avond nog een beetje met de Fossil zat te prutsen bleek deze ook weer tot leven te komen: ik vermoed dat ik de datum op het verkeerde moment heb verzet en er iets vast is komen te zitten. Hij loopt nu iig weer als een zonnetje. Nu ben ik erachter dat ik toch vooral een collectie wil om te dragen, en dat ik met teveel horloges niet echt een band oid heb en dus ook niet opbouw, omdat ik ze nooit draag.
Nieuw voornemen: een doos met 6 plekken, en als de collectie groter wordt dan dat moet er iets uit. Hier de collectie nu:
De lege plek is voor de NA die onderweg is: de Sarb035. Wellicht dat ik de tissot pr100 inruil as de sarb bevalt en zo weer ruimte maak voor iets anders. Ik zie stiekem nog een beetje ruimte om te smokkelen door het casiotje in de la te bewaren ipv in de doos, en door het horloge dat ik omheb niet mee te tellen (die hoeft niet in de doos immers) . Maar goed, 8 is nog steeds een bescheiden collectie vergeleken met de meesten hier (waaronder ook Dave na zijn opruiming ).
Klein polletje uit nieuwsgierigheid: uit hoeveel horloges bestaat je collectie? En laat vooral ook een bericht achter of je je collectie te groot, te klein of precies goed vindt.
Max tien is meer dan genoeg voor mij. Eigenlijk heb ik het meest van de tijd negen exemplaren zodat er altijd een plek vrij is voor die ene die ik niet kan laten liggen.
Van die negen zijn er dan ook nog drie met emotionele achtergrond die ik zelden draag. En één cadeau van mijn collega’s dus uiteindelijk zou ik zeggen vijf is echt genoeg voor mij om te voorzien in mijn dagelijkse behoefte aan een polssierraad.
Ik hou het bij een 6-piece. Als ik er meer heb dan is dat omdat er al een nieuwe binnen is en een ander nog niet verkocht.
Door het bij 6 te houden, heb ik met elk horloge een band. Ook geeft het de mogelijkheid om te upgraden (wat ik liever doe dan uitbreiden) want 5 shitters (of impulsaankopen) ga je niet makkelijk upgraden naar iets mooiers.
Haha ik denk dat er juweliers zijn met een kleinere winkelvoorraad dan dit. Maar het is jouw collectie dus die wat voor jou goed voelt!
Hoe zorg je er trouwens voor dat de horloges die in de deksel zitten de horloges in de doos niet beschadigen als je em dichtdoet? Of staat hij altijd open om naar te kijken en van te genieten?
Inmiddels heb ik drie horloges. Ik wil wel uitbreiden (Bell & Ross, Luminox, Tudor, et cetera), maar met mijn ‘draagstijl’ is dat waarschijnlijk niet heel zinvol. Sinds de komst van de Citizen komt mijn Omega al nauwelijks meer aan bod!