Onderstaand een verslagje van mijn bezoek aan de Baltic showroom in Parijs. Het wordt een wat langere post, dus als het je niet interesseert zou ik zeggen: gewoon skippen.
Om te beginnen de showroom: die is gelegen in een rustig straatje vlakbij het Gare de l’Est (en dat ligt weer vlak naast het Gare du Nord). De ingang is wat eigenaardig: de showroom is gelegen aan een afgesloten steegje, een soort hofje met een poort ervoor, waar je aan moet bellen. Je komt dan in een soort binnenplaats in de vorm van een steegje met aan beide kanten appartementen. De hele binnenplaats staat vol met grote kuipplanten en het ziet er leuk uit:
De showroom zelf is een tamelijk kleine, vierkante ruimte met veel glas rondom en in het dak en dus ook met een bak vol daglicht. Rondom staan lage kasten tegen de muren met de horloges en accessoires uitgestald:
We werden vriendelijk ontvangen. Voor zover ik kon zien waren er alle modellen en kleuren te vinden die je op dit moment ook in de webshop kunt vinden. Persoonlijk zat ik de twijfelen tussen de Aquascaphe blue gilt, Aquascaphe black/cream of de bruine Hermétique. We waren later op de middag op zaterdag en ik had de indruk dat de verkoper wel blij was dat mijn keus bij binnenkomst al zo beperkt was. Hij pakte de horloges die ik noemde bij elkaar en nodigde ons uit om aan het lage tafeltje te komen zitten.
Zodra ik de Hermétique op de pols legde wist ik meteen dat ik er goed aan had gedaan persoonlijk te gaan kijken. Ik vind het echt een prachtig ding, maar op mijn 19cm pols leek het wel een dameshorloge; echt veel te klein, ook als ik hem op de stalen band probeerde. Ik wist meteen dat ik die niet veel zou gaan dragen en dus viel hij af, hoe leuk ik het model ook vind.
Bleef dus over de keus tussen blue/gilt of black/cream van de Aquascaphe. Daar bleek weer hoe lastig het is om de verschillende kleuren van plaatjes of filmpjes te kiezen. Ik zat vooraf echt te twijfelen, maar toen ik ze eenmaal vast had vond ik de blue/gilt zoveel dynamischer, met zoveel meer “light play”, dat ook die twijfel binnen een halve minuut verdwenen was. Uiteindelijk ben ik dus met de blue/gilt Aquascaphe naar buiten gestapt. De originaliteitsprijs ga ik er niet mee winnen, dat is duidelijk, maar wat vind ik dit een plaatje zeg!
Ik vind dat er echt alles aan klopt: het bescheiden formaat, hoe mooi het op de pols draagt, het geweldige bolle glaasje, de dynamiek van de steeds veranderende wijzerplaat in verschillend licht, de kwaliteit van het satijnig aandoende borstelwerk op de kast. Als enige minpuntje zou ik kunnen noemen dat ik de BoR-band weliswaar optisch helemaal af vind, maar dat het gevoel in de hand wat blikkerig aandoet, en de sluiting ook wat flimsy aanvoelt. Eenmaal om de pols merk je daar echter niks meer van. Tot slot is het uurwerk echt zeldzaam goed gereguleerd. Volgens mijn niet-professionele meting met behulp van een Atomic time app heeft het in de eerste twee etmalen, full time gedragen, precies 3 seconden gewonnen. Dus 1,5 seconde voorlopen per dag. Helaas zat het bonnetje van de timegrapher, dat er normaal gesproken bij wordt gedaan, er niet bij (kwam ik later die avond achter), dat vond ik wel jammer, maar toen ik eenmaal constateerde dat het uurwerk wel degelijk in de puntjes gereguleerd is had ik er vrede mee.
Kortom, een leuke ervaring die ik iedereen aan kan bevelen die Baltic een leuk merk vindt. Het typische blijft natuurlijk dat, had ik online een keus gemaakt, het hoogstwaarschijnlijk excact hetzelfde horloge was geworden. Maar ja, het was leuk om die modellen allemaal eens in het echt te zien en het heeft elke twijfel weggenomen, dus zinloos was het ook zeker niet. Tot slot kocht ik hem op de BoR-armband, maar kreeg ik er de (extra lange) Tropic-style band bij cadeau, zodat ik naar hartelust af kan wisselen. Conclusie achteraf: mooi merk, mooie showroom, prachtig horloge dat ik echt gewoon jaren eerder had moeten kopen. Wijsheid achteraf is ook wijsheid, zullen we maar zeggen.