Baltic Only - Show je Baltic!

De Baltic Aquascaphe is een allemansvriend. Sinds 2019 in de collectie en alles staat 'm goed. Ga voor de BoR met verbeterde sluiting en wisselen naar leer, rubber of nato kan later altijd nog.

Heb je de titanium 41mm Aquascaphe ook overwogen? Staat misschien ook goed om je pols. Enfin, lekker passen in Parijs!

Edit, plaatje voor de sfeer :dolphin:

8 likes

Dank je; ik heb de titanium versie ook bekeken, maar op de één of andere manier vind ik die toch veel minder speciaal. Esthethisch vind ik hem generieker overkomen, minder eigen smoel dan de classic, en hij oogt ook wat lomper vind ik; niet alleen doordat hij wat dikker is maar ook doordat hij door de forsere bezel niet dezelfde fijne verhoudingen heeft. Daardoor mist hij voor mijn gevoel toch het elegantere van de classic. Ik vind ook die saffieren bezel met dat effect van de cijfers erónder gewoon mooier.
Maar ja, als je dan daar staat en ze in het echt naast elkaar ziet kun je het toch weer heel anders ervaren, hè. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, in hoeverre de voorkeuren die ik nu aan de hand van foto’s en filmpjes heb overeind blijven als ik ze in het echt in de hand heb. Alleen daarvoor vind het al leuk om dat te gaan doen, haha.

1 like

Meten is weten. Benieuwd naar je verslag :sunglasses:

En hoewel je er als nieuwe klant niet zoveel aan hebt: in een tijd dat de meeste merken hun prijzen (te) stevig hebben verhoogd, heeft de classic Baltic Aquascaphe dezelfde prijs als in juni 2019. Ik heb de orderbevestiging er op nageslagen.

1 like

Hey allemaal!

Ik sta op punt van mijn collectie uit te breiden met wat leuke zomerspulletjes.
De Baltic hermetique beige leek me een mooie aanwinst hiervoor!
Helaas kunnen we deze niet echt in de buurt passen en vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met de bijgeleverde strap.

Alvast bedankt

Baltic Bicompax 002, wat een naam hè :wink:

4 likes

Yep.

En historisch inaccuraat ook.
Een bicompax was zoals initieel door UG gebruikt een horloge met twee complicaties, niet met twee subregisters.

Maar wel een heel mooi model.

2 likes

Eerder vandaag. Allemansvriend die Aquascaphe :dolphin:

12 likes

Na lang wachten op een geschikt zomerhorloge heb ik hem!
Vooraf een beetje bang voor de strap, maar bevalt me toch.
Voor een leuke prijs 2de hands kunnen aankopen en nu klaar om van de zomer te genieten.

15 likes

Ik ben een tijdje terug bij Baltic in Parijs geweest. Toffe ervaring. En sowieso goed om horloges in het echt te kunnen passen. Mijn bezoekje was vooral om de BoR te bekijken en kopen. Geen verdere intenties. Zie hier → Baltic Beads of Rice

Sinds dat bezoekje blijft de Aquascaphe Titanium wel door mijn hoofd spoken. Persoonlijk vond ik het de leukste optie… Een stoere duiker.
Het dikte verschil ga je niet merken. De lug-to-lug is ook hetzelfde en daardoor zijn beiden goed draagbaar, zeker voor een 19cm pols. Maar ik begrijp wel wanneer je zegt verfijnder (classic) tov stoerder (titanium). Ik zou dus zeggen, ga eens kijken en passen. :upside_down_face: Benieuwd naar wat het gaat worden…

3 likes

Hallo, denk het niet maar is uw horloge nog te koop?

Horloge was niet van @MarTime hij gaf enkel een Vinted linkje door. Maar linkje verwijst inmiddels nergens meer naar dus vermoed dat deze niet meer te koop is.

Supper leuk ding toch? Geniet er vooral heel erg hard van! :sunny:

1 like

Bedankt voor je reactie. Ik heb je post over de BoR-band gelezen en ik vind het esthetisch gewoon een erg mooie band, en bij allebei de modellen die ik overweeg vind ik hem goed passen. De Aquascaphe lijkt er wat extra elegantie door te krijgen, terwijl de voor mij erg kleine Hermétique er net wat meer body van krijgt. Ik houd niet van rubber banden (niet vanwege de looks, maar ik houd gewoon niet van het gevoel van rubber op de pols, ik kan er maar niet aan wennen), maar ik overweeg er wel een bijpassende perlon bij te kopen die Baltic los verkoopt. Perlon vind ik wel ontzettend fijn dragen.

Denk niet dat ik van de titanium Aquascaphe erg gecharmeerd ben, ik vind hem toch te eenzijdig “toolish”, maar ja: net wat je al zegt, als je ze in het echt in de hand hebt kan dat zomaar anders aanvoelen, en dat is ook precies de reden dat ik deze kans aan wil grijpen om er “in the metal” eentje uit te zoeken. Ik laat uiteraard hier weten hoe het gaat verlopen.

2 likes

Prima bandje, rammelt wel enorm + de sluiting is matig, maar ziet er goed uit en is comfortabel.

13 likes

Een aantal weken geleden merkte ik dat er iets niet helemaal goed zat met het uurwerk in mijn Baltic. Als ik de kroon uittrok stopte de secondewijzer, maar zodra ik de kroon draaide om de tijd in te stellen nam de secondewijzer een ‘sprong’ van ongeveer 2 seconden in de richting waarop ik draaide. Ik zag (in mindere mate) een zelfde speling op de minutenwijzer.

ezgif-3ac76bc4577d9b

Na dit via email uitgelegd te hebben aan Baltic kreeg ik een retourlabel toegestuurd zodat ik het horloge kosteloos naar Frankrijk kon sturen ter reparatie. Een kleine week later al kreeg ik bericht dat het horloge gemaakt was en weer terug onderweg was. Toen ik het horloge ontving merkte ik dat het probleem verholpen was, alleen zaten er nu allemaal kleine krasjes op de caseback :frowning:

Een beetje teleurstellend, maar ik ben erg blij met de oplossing die Baltic uiteindelijk aanbood: Of ik kon het horloge nog een keer naar Frankrijk sturen, of ik zou gratis een nieuwe caseback toegestuurd krijgen. Omdat ik geen zin had in om het horloge weer helemaal in te pakken en op te sturen heb ik voor de laatste optie gekozen. Prima oplossing, fijn dat ze hier zo flexibel mee omgingen.

9 likes

Correcte afhandeling :ok_hand: al zou het nooit nodig mogen geweest zijn uiteraard…

2 likes

Onderstaand een verslagje van mijn bezoek aan de Baltic showroom in Parijs. Het wordt een wat langere post, dus als het je niet interesseert zou ik zeggen: gewoon skippen.

Om te beginnen de showroom: die is gelegen in een rustig straatje vlakbij het Gare de l’Est (en dat ligt weer vlak naast het Gare du Nord). De ingang is wat eigenaardig: de showroom is gelegen aan een afgesloten steegje, een soort hofje met een poort ervoor, waar je aan moet bellen. Je komt dan in een soort binnenplaats in de vorm van een steegje met aan beide kanten appartementen. De hele binnenplaats staat vol met grote kuipplanten en het ziet er leuk uit:

De showroom zelf is een tamelijk kleine, vierkante ruimte met veel glas rondom en in het dak en dus ook met een bak vol daglicht. Rondom staan lage kasten tegen de muren met de horloges en accessoires uitgestald:

We werden vriendelijk ontvangen. Voor zover ik kon zien waren er alle modellen en kleuren te vinden die je op dit moment ook in de webshop kunt vinden. Persoonlijk zat ik de twijfelen tussen de Aquascaphe blue gilt, Aquascaphe black/cream of de bruine Hermétique. We waren later op de middag op zaterdag en ik had de indruk dat de verkoper wel blij was dat mijn keus bij binnenkomst al zo beperkt was. Hij pakte de horloges die ik noemde bij elkaar en nodigde ons uit om aan het lage tafeltje te komen zitten.

Zodra ik de Hermétique op de pols legde wist ik meteen dat ik er goed aan had gedaan persoonlijk te gaan kijken. Ik vind het echt een prachtig ding, maar op mijn 19cm pols leek het wel een dameshorloge; echt veel te klein, ook als ik hem op de stalen band probeerde. Ik wist meteen dat ik die niet veel zou gaan dragen en dus viel hij af, hoe leuk ik het model ook vind.

Bleef dus over de keus tussen blue/gilt of black/cream van de Aquascaphe. Daar bleek weer hoe lastig het is om de verschillende kleuren van plaatjes of filmpjes te kiezen. Ik zat vooraf echt te twijfelen, maar toen ik ze eenmaal vast had vond ik de blue/gilt zoveel dynamischer, met zoveel meer “light play”, dat ook die twijfel binnen een halve minuut verdwenen was. Uiteindelijk ben ik dus met de blue/gilt Aquascaphe naar buiten gestapt. De originaliteitsprijs ga ik er niet mee winnen, dat is duidelijk, maar wat vind ik dit een plaatje zeg!

Ik vind dat er echt alles aan klopt: het bescheiden formaat, hoe mooi het op de pols draagt, het geweldige bolle glaasje, de dynamiek van de steeds veranderende wijzerplaat in verschillend licht, de kwaliteit van het satijnig aandoende borstelwerk op de kast. Als enige minpuntje zou ik kunnen noemen dat ik de BoR-band weliswaar optisch helemaal af vind, maar dat het gevoel in de hand wat blikkerig aandoet, en de sluiting ook wat flimsy aanvoelt. Eenmaal om de pols merk je daar echter niks meer van. Tot slot is het uurwerk echt zeldzaam goed gereguleerd. Volgens mijn niet-professionele meting met behulp van een Atomic time app heeft het in de eerste twee etmalen, full time gedragen, precies 3 seconden gewonnen. Dus 1,5 seconde voorlopen per dag. Helaas zat het bonnetje van de timegrapher, dat er normaal gesproken bij wordt gedaan, er niet bij (kwam ik later die avond achter), dat vond ik wel jammer, maar toen ik eenmaal constateerde dat het uurwerk wel degelijk in de puntjes gereguleerd is had ik er vrede mee.

Kortom, een leuke ervaring die ik iedereen aan kan bevelen die Baltic een leuk merk vindt. Het typische blijft natuurlijk dat, had ik online een keus gemaakt, het hoogstwaarschijnlijk excact hetzelfde horloge was geworden. Maar ja, het was leuk om die modellen allemaal eens in het echt te zien en het heeft elke twijfel weggenomen, dus zinloos was het ook zeker niet. Tot slot kocht ik hem op de BoR-armband, maar kreeg ik er de (extra lange) Tropic-style band bij cadeau, zodat ik naar hartelust af kan wisselen. Conclusie achteraf: mooi merk, mooie showroom, prachtig horloge dat ik echt gewoon jaren eerder had moeten kopen. Wijsheid achteraf is ook wijsheid, zullen we maar zeggen. :upside_down_face:

34 likes

Leuk verslag en gefeliciteerd met je prachtige Baltic.

1 like

Leuk verslag en een toppertje van een horloge.

Echt een sympathiek merk waar ik naast de Hermétique ooit nog wel een horloge van aan ga schaffen.

11 likes

Yep. Gaaf verslag en horloge! :ok_hand:

1 like