Duiker kopen: maar welke!

Budget: +/- €1000
Grootte horloge: i.v.m. kleine polsen (16,2cm) is een groot formaat niet wenselijk
Deadline: ik heb in principe alle tijd :wink:
Bijzonderheden: voorkeur voor ‘Swiss made’

Huidige horloges:
Rolex Oyster Perpetual 36mm
MVMT chrono black

Dag allen!

Ik sta op het punt om een duiker te kopen. Ik heb ondertussen denk ik wel honderden reviews gelezen en gezien, maar toch ben ik er nog niet helemaal uit. Ik vraag dan ook graag om jullie professionele meningen :wink:

Sinds kort ben ik ook lid van het forum waar ik al veel informatie vandaan heb kunnen halen. Alvast dank voor het meedenken en de tips!

Ik sta op het punt om mijn eerste duiker te kopen. In een aanzienlijk snelle periode zal daar hoogstwaarschijnlijk een 2e duiker bijkomen (Seiko via monsterwatches). Dit is ook de voornaamste reden dat ik voor dit horloge graag een ‘Swiss made’ zou willen.

Gezien mijn redelijk kleine polsen, ben ik bang dat veel horloges te groot gaan vallen. Het voordeel is wel dat zaken nu weer open zijn, dus een aantal in deze lijst kan ik gewoon passen! Mijn voordeel gaat uit naar een blauwe wijzerplaat omdat ik momenteel al een zwart horloge heb (goedkope MVMT, maar ik vind hem zelf nog mooi en dat is belangrijk!). Een stalen band is ook een pré.

Tissot Seastar 1000 Silicium: Eigenlijk in alle opzichten een goede keuze, ik kan leven met het feit dat de band van een wat mindere kwaliteit is en ik vind hem er ontzettend mooi uitzien. Het nadeel is alleen het formaat, ik ben bang dat deze te groot gaat vallen…

Certina DS Action Diver 38mm blauw: Qua formaat lekker klein en overzichtelijk. Ik vind Certina wel een beetje anoniem, het is niet mega spannend en online is er momenteel nog weinig over te lezen. Weinig reviews en verder ook niet heel veel informatie. Het Powermatic 80 uurwerk komt in nagenoeg alle horloges terug in deze lijst, dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het voordeel is wel dat deze in veel winkels aangeboden wordt en het dus ook mogelijk is om het te passen!

Longiness Hydroconquest 41mm automatic: in het blauw is het echt een schoonheid, ik kan het niet anders zeggen. Qua uurwerk natuurlijk ook weer een stapje beter dan de Powermatic 80. Ook voorzien van een keramische bezel en met 41mm eigenlijk een perfect formaat… De lugs zijn echter wel erg groot waardoor die qua lug-to-lug afstand niks onderdoet voor bijvoorbeeld een Tissot Seastar hierdoor ontstaan er ook enige twijfels. Ook de prijs is met €1500 eigenlijk net iets boven budget. Maar zeg nou zelf, het is toch wel echt een plaatje…

Doxa Sub 200: Qua formaat redelijk geschikt, wat ‘unieker’ in mijn ogen dan de bovenstaande merken en daardoor ook wat specialer. Echter zijn de reviews vrij simpel en eensgezind: in deze prijsklasse is dit niet een horloge wat waar voor je geld is. Verder hoort een Doxa dan eigenlijk weer in een fel kleurtje en vind ik de blauwe weer een beetje (te) anoniem. Dit terwijl de voorkeur wel echt naar donkerblauw gaat!

Mido Oceanstar Tribute: Momenteel neig ik echt naar dit horloge. De grootste minpunten van het horloge wegen heel licht voor mij (bijvoorbeeld de lume kwaliteit).Het feit is wel dat ik hem nergens kan passen (Mido is redelijk anoniem in Nederland). Op Chrono 24 verkoopt die voor minder dan €900 nieuw, qua prijs is dat dus wel heel prima. Ik vind de band mooi, de wauw factor is enorm en het formaat maakt het ook erg aantrekkelijk. Tevens wordt er een blauwe strap meegeleverd bij het horloge, wisselen van band is dan geen probleem.

Het enige nadeel is het feit dat er geen keramische bezel op zit: maar is dit in vergelijking met aluminium bezel echt zo’n groot verschil? In deze prijsklasse moet je namelijk ergens concessies in maken!

Overige opties:
Steinhart: valt af. Dit omdat ik ervan overtuigd ben dat er ooit een Steinhart gaat komen!
Mido Ocean star 200: In vergelijking met de Ocean Star Tribute wint deze het niet, geen optie dus
CW Trident 600: Mooi horloge! Ik kan alleen ‘Christopher Ward’ niet uitstaan op de wijzerplaat :frowning:
Oris Aquis: is helaas net iets te duur. Voorkeur gaat wel uit naar een nieuw horloge.

Nog een fijne zaterdag toegewenst allen!

11 likes

Squale 1545… hou je nog centjes over ook nog…
Nee klopt, niks uit jou keuze lijstje… komt omdat ik deze mooier vind en hem je graag even laat zien.

10 likes

De Doxa, vooral ook vanwege de band. Anders de Mido.

Het blauw van de Rolex, herstel: Squale, vind ik een beetje goedkoop aandoen, maar dat kan aan de foto liggen. Ik zou Rolex-hommages sowieso links laten liggen (tenzij het een vintage Titus Calypsomatic is natuurlijk :wink:)

4 likes

Seiko spb143 is ook nog een optie. Ook wat kleiner van formaat

16 likes

een Steinhart is weliswaar een Rolex-hommage maar in mijn optiek wel een goeie optie. Valt binnen het budget, value for money + ‘swiss made’.

1 like

Mee eens, maar het blauw op foto staat me tegen. Nogmaals: kan aan de foto liggen. EDIT : welke Squale? :wink:

oja nog een extra +puntje, Steinhart heeft 39mm duikers die mooi van formaat zijn, ook niet te hoog op de pols en/of lomp :stuck_out_tongue:

@GiveMeYourDough gaat boos op jou worden!

Toen k deze kocht wist ik niet eens dat Rolex een vergelijkbaar model heeft.
Heb m gekocht omdat hij gaaf is en ontzettend veel waar voor die paar centen geeft.
Echt een aanrader!

@Enkay , uit jou rijtje absoluut de Doxa

2 likes

De waarheid mag gezegd worden.

Wij zijn het eens :kissing_heart:

3 likes

Ik wil niet zeggen dat dit is wat je wil Dit is wat je wil:

Ik ken de verkoper toevallig, hele aardige vent…

4 likes

Zeker! En ook kleiner dan 40 mm te krijgen. Die lugs lijken echt niet lang, wanneer ik even op m’n pols kijk :sunglasses:. Mooi geïntegreerde band. Uitstekende keuze!

Edit:
Geen ceramische bezel, automaat, maar wel onder de 1K

Sorry… ook in blauw :blue_heart:

2 likes

Een Glycine Combat Sub.

https://glycine-watch.ch/collection/combat/combat-sub/

1 like

Gezien je polsmaat is dit wel een mooie optie (mits je van deze kleuren houdt en toch van de blauwe wijzerplaat af kunt stappen… ). 38mm:

2 likes

Ja. Doen.

Ja? Hoe dat?

Die Longines zien er mooi uit! Weet niet of dit ‘de’ blauwe kleur is die @Enkay zoekt :eyes:

1 like

@anon53002072EV zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Moet wel zeggen dat er waarschijnlijk ooit nog een Rolex hommage gaat komen, hoogstwaarschijnlijk een Steinhart. Dat is ook de reden dat ik voor deze keuze Steinhart nog even oversla!

@Seumpie2 zie mijn reply hierboven. Ik ben het wel eens dat de 39mm van de Steinhart ideaal zou zijn, maar deze gaat er hoogstwaarschijnlijk een keer komen met een Pepsi Dial en een jubilee band :wink:

2 likes

Lastig uit te leggen. Hij mist een beetje de WOW factor en er is gewoon (nog) weinig over te vinden qua reviews en on wrist shots. Ik moet wel zeggen dat de 38mm wel ideaal is en dat het ook heel snel kan gaan als ik hem een keer om zou hebben om te kijken hoe die staat :wink: !

1 like

Dan liever iets meer neerleggen voor de €1500 versie haha!

@Enkay leuk om te horen over de Steinhart pepsi! Ik heb hem zelf op een oysterband, super tof en mooi horloge :slight_smile:

2 likes

De Doxa is zeker mooi, alleen ik denk persoonlijk dat er prijstechnisch betere opties zijn. Ik vind deze review wel redelijk de spijker op z’n kop slaan: https://www.youtube.com/watch?v=PQ-uHb4kTWA&t=77s&ab_channel=JustOneMoreWatch

Ik ben overigens wel van mening dat je een horloge niet of wel koopt door ‘enkel’ een review, maar voor +/- €1000 euro laat ik dit soort dingen wel mee wegen!

2 likes