GTG/Samenkomst voor microbrandliefhebbers (PM bij echte interesse)

Te midden van de HF discussie over het stoppen met horloges kopen, ontstond het idee dat de sociale leemte vullen met de al vergaarde materiële rijkdom in bepaalde gevallen een rem kan zetten op onwenselijke koopneigingen. Afgezien van de vraag of dit een realistische verwachting is, wakkerde het wel het vuurtje aan om eens te polsen naar de interesse in een samenkomst (dank @daffie @brick @systemtest @cav).

De hang naar sociaal realisme op HF is niet nieuw, getuige Het grote GTG-only-topic I. Het blijkt ook wel dat die regelmatig draaien om enkele horlogevrienden die elkaar al in levenden lijve kennen of bestaande evenementen. Met beide heb ik (nog) geen ervaring. Een zinrijke samenkomst zou mijns inziens wel baat hebben bij een thematische focus. Gezien de geposte resultaten op het gelinkte draadje geloof ik wel dat er iets is toe te voegen.

Dat veel eerdere samenkomsten lijken te ontstaan uit een besloten pokerkringetje met een inleg van enkele duizenden werkt niet per se uitnodigend. Natuurlijk zou ik het fantastisch vinden om eens nader kennis te maken met exclusieve, luxueuze merken en vooral die stukken die je niet bij de gemiddelde juwelier of AD-boetiek tegenkomt. Meespelen kan ik echter niet. Aan de andere kant, als je ‘betaalbare horloges’ zegt, krijg je wellicht weer het effect dat iedereen graag aanschuift die blij wordt van de goedkope massaproducten van de zéér commerciële spelers uit de spreekwoordelijke koopjeshoek in Siebel. Tegelijkertijd lijkt het me voor leden aan beide extremen van het prijzenspectrum mogelijk frustrerend als de inbreng van participanten té ver uiteen ligt. Vintage laat zich minder makkelijk vangen, maar bestrijkt evenwel alles van museale topstukken tot donaties om mee te knutselen.

Wat valt er tussenin? Microbrands, oftewel kleine (betaalbare) onafhankelijke merken, waarvan je de waren veelal ongezien uit het buitenland zult moeten aanschaffen. Daar hebben we wel draadjes voor, Microbrand only (Deel 1) en Microbrand only (Deel 2), maar het is oprecht lastig een variëteit aan (obscure) microbrands bij elkaar te zien en zo een indruk te krijgen van de kwaliteit of hoe ze passen. Natuurlijk is er onder de micros en kleine onafhankelijken ook nog veel verschil in prijs en werkwijze. Een relatief goedkope Revelot is een heel ander product dan een Havaan Tuvali, waar veel handwerk in zit, of een premium Kurono Tokyo. (Met een beetje goede wil zou er zelfs onder de (neo)vintage nog wel iets als micro kunnen worden beschouwd, maar er bestaan wel al beurzen en winkels voor.)

We zullen één en ander dus aan eigen inzicht moeten overlaten en ik zal ook geen moratorium op gevestigde merken uitroepen (wie durft zich te wagen aan de CW-definitiediscussie? Dat geven we misschien het best de laatblijvers te doen.) Desondanks zullen er ook onder de microbrandenthousiastelingen zorgen zijn over veiligheid en het in stand houden van de sluier van anonimiteit op HF. Eerdere samenkomsten werden niet openbaar gepland of aangekondigd. Dat ga ik hier dus ook niet doen.

Over de locatie zullen we in conclaaf moeten, aangezien HF in eerste plaats een territorium van de Waddeneilanden tot de Waalse grens bedient.

28 likes

Mooi initiatief @bnv!

Ik heb je draadje ook even gepost in microbrands only!

4 likes

Plusje voor correct taalgebruik en het vermijden van de Engelse ziekte.

2 likes

Het is een Belg. Die zijn daar kien op.

2 likes

Qua locatie heb ik een ruimte in Arnhem in de aanbieding.

5 likes

Ik vrees dat ik daar desondanks vaak schuldig aan ben, zeker na 12 jaar in het Britse te hebben versleten!

Pas op. Dat verkondigen, maakt de échte Belgen niet blij. Ik moest er pas bij een Belgische diplomaat nog voor uitkomen een ‘valse’ Belg te zijn.

1 like

miekromerkliefhebbers

4 likes

Mits de agenda het toelaat (en de afstand enigzins behapbaar is) ben ik van de partij

Is helemaal prima bijvoorbeeld

Ergens in de buurt van Amersfoort ook lekker centraal
Nijmegen kan nog, den Bosch zou kunnen

2 likes

Dat is alvast een vriendelijk aanbod! Voor mij helaas ver weg, maar ik vind dat we in een vroeg stadium zeker overal voor open moeten staan.

Leuk initiatief.

Ik heb de hele tekst gelezen overigens, al denk ik dat dat voor veel mensen afschrikt en ze na de eerste alinea al afhaken :sweat_smile:

Ik wil best eens mijn “hele kleine merken” horloge laten zien. ( Vario ) En ik ben wel benieuwd naar anderen.
Zolang mijn agenda het toelaat, en ik er geen dik 2 uur voor in de auto hoef te zitten ben ik wel van de partij. :hugs:

1 like

Zouden die dan wel geïnteresseerd zijn in ontmoetingen waar het juist draait om wat uitgebreidere interactie?

1 like

Echt balen, helemaal in Arnhem waarom niet richting Den Haag of Rotje knor. Dan kan ik ook mee :cry:. Heb trouwens wel een paar microbrands :wink:

2 likes

De locatie moet echt nog besloten worden. Bij heel veel interesse wordt het beter een serie. Het zal niet makkelijk zijn. Zelf zit ik in Brussel.

1 like

Oke, dus is er nog hoop. @daffie helppp!!! Enne Benjamin, Brussel is aan de andere kant van de wereld :wink:

Zelf gebruik(te) ik voor cursussen een vette (en veilige) locatie ten noorden tussen Antwerpen, Leuven en Brussel in. Dat is prima aan te rijden vanuit veel plekken. Zal eens checken wat de mogelijkheden zijn. Dan stuur ik dat door per Pb.

2 likes

Dat is niet waar. En ik kan het weten, want daar woonde ik tot voor kort :wink:

2 likes

Mechelen? Lier? Turnhout?

Interessant, Arnhem, Nijmegen, Den Bosch? Alledrie dikke prima :smile: :+1:

2 likes