Hoe heb jij je chronograaf seconde wijzer staan?

Die staat op 12.00, zoals het heurt.
Toen ik deze aanwinst trots aan mijn zusje liet zien zei ze ‘huh, hij loopt niet eens…’ :smiling_face:

15 likes

Hahaha m’n vriendin zei precies hetzelfde

1 like

Bij mij staat de chrono-wijzer op 6 uur want ik vind het er symmetrischer uitzien (heel persoonlijk dus) en je ziet het logo (vind ik leuk).

1 like

Meestal staat ie op 12, maar soms zet ik hem op 6.
Ik weet alleen niet of dit kwaad kan, aangezien gevoelsmatig de chrono functie dan ‘aan’ staat (of eigenlijk pauze?). Waardoor ik hem vaak weer terugzet op 12.

Iemand een idee of deze ‘pauzestand’ kwaad kan?

Bij de Speedmaster Date heb ik er in elk geval geen last van :sweat_smile:

2 likes

Had de urenwijzer dan ook even op 2 gezet. Hadden we mooi de naam kunnen zien. :nerd_face:

Naar mijn weten zou het geen probleem moeten zijn

1 like

@PeterLC weet dit ongetwijfeld.

1 like

Het wisselt. Soms gewoon op 12, soms ergens anders zodat je het logo of bijvoorbeeld de maan/datum complicatie goed kan zien. Of gewoon omdat het weer wat anders is.

Vergeet niet dat als je de chronowijzer ergens parkeert, dat dan het chronomechanisme op strak blijft staan. Daardoor kunnen wijzers van de minuten of uren subdials verschieten bij een zachte tik. Dat kan nooit goed zijn voor het uurwerk lijkt mij.

4 likes

Altijd op de standaardpositie, ik gebruik de chronograaf functie eigenlijk zo goed als nooit, maar het is wel een leuk gebbetje voor mensen die niks met horloges hebben en vragen waar die extra knopjes voor zijn :laughing:

Hier nét niet uitgelijnd :face_with_spiral_eyes:

10 likes

Gewoon op 12 en verder niet te veel nadenken.

2 likes

Geen enkel probleem. Het door Watchstick geschetste scenario klopt IMO niet. Bij een 7730 of Landeron is dat een ander verhaal; dat heeft weer met het ontbreken van een rem op de centrale secondenteller te maken. Vanaf de 7733 werd dit gemeengoed. De urenteller kan sowieso niet verschieten, en de minutenteller wordt d.m.v. het minutentelveertje gefixeerd.

Correct me if I’m wrong anywhere; doe nl. niet zo vaak chronografen meer. :slightly_smiling_face:

3 likes

Bij al mijn chronos gewoonop 12

4 likes

Dit vind ik een heel leuke chrono! Als Omega deze in titanium had gemaakt was 'ie voor mij perfect geweest!

Daar zijn ze toch voor?

Jazeker! Oorspronkelijk zijn ze natuurlijk voor 't racen gemaakt, maar was benieuwd naar in welk dagelijks gebruik ie ook aangezet wordt. Dit ook omdat ik hem zelf nooit gebruik.

1 like

Je bent niet de enige…

1 like

Ligt aan het uurwerk.
Er zijn uurwerken waarbij de Chronograaf complicatie geintegreerd is in het basis uurwerk en de koppeling de Chrono complicatie juist ontkoppeld ipv inschakelt. Hetgeen dat de kans op slijten van de koppeling vergroot bij stopzetten.

Een voorbeeld is het legendarische 6139 uurwerk. Het stopzetten van de chrono functie koppeld de verticale koppeling los van het basis uurwerk. Het geheel staat dus onder spanning bij ontkoppeling en in ontspannen toestand is de chrono ingeschakeld. Ja, de as draaid dan mee. Maar hierbij is er dus minder slijtage aan de koppeling bij het gewoon ingeschakeld laten van de chronograaf. Juist die koppelingen worden tegenwoordig zeldzaam.

Zie deze short;

6139 verticale koppeling

Gangreserve is ook dan ook amper beïnvloed door het wel of niet loskoppelen van de verticale koppeling.

Bij een 7750, zou ik inderdaad durven stellen dat er meer slijt is bij inschakeling en dat er een verminderde gangreserve is, maar ik verwacht dat dit bij een goed geserviced uurwerk verwaarloosbaar is. Ik zal het eens testen. Moet toch binnenkort de 7750 weer eens opfrissen met een knutsel uurwerk (herhaling blijft key).

Owja, antwoord op de orginele vraag;

Bij vintage dus afhankelijk van het uurwerr. Maar ik zet hem nooit stil op een specifieke tijd. Het is of aan of uit. Thats it.
Bij modern altijd uit. Zolang onderdelen goed verkrijgbaar zijn vind ik het prettig om niet eerst de chrono te moeten resetten voordat ik hem kan starten.

4 likes

Mijn oorspronkelijke vraag was natuurlijk anders, maar ik ga me is inlezen in de gedeelde topics.

Bedankt voor t delen!

1 like

Dat is duidelijk. De algehele conclusie is dat het eigenlijk een nutteloze functie is en enkel esthetische waarde heeft. Maar dat geldt misschien voor elk horloge, ook zonder de chronograaf functie.
In mijn optiek hoort die wijzer gewoon op de 12. Dat is ook meteen voor mij een van de redenen dat ik het geen mooie horloges vind. Een functie die ik niet zou gebruiken, een rare stilstaande wijzer en ook nog eens duur in onderhoud.
Maar goed, dat is vooral een kwestie van smaak.

1 like

:point_up_2: :point_up_2: :point_up_2: