Hydromodden van je horloge

Hallo iedereen! Ik heb een Casio Duro die momenteel als Budget Fiffer rondzwerft en aan het einde van het lijstje geïnteresseerden gekomen.
Zou iemand hier het leuk vinden om die te gebruiken om het hydromodden te oefenen?
Het maakt me niet uit als het fout gaat of als het niet direct gebeurt.
Ik hoor het graag!

2 likes

Ik wil nog wel eens een extra poging doen mochten er geen andere gegadigden zijn.

2 likes

Ik stuur je een pb!

A word of warning…

Ondanks berichten die ik op andere fora las over het hydro-modden van een Citizen Eco-Drive (dus met solar-drive) waarbij aangegeven werd dat het opladen niet wordt aangetast blijkt dit toch het geval.
Op het moment dat de batterij opgeladen moet worden (door (zon)licht, dit is normaliter om de paar (max 6) maanden nodig) gaat de secondewijzer een seconde skippen. Dit heb ik in de afgelopen 2 jaar nooit eerder gezien maar nu is het zover.

Mijn 1e conclusie is dat de olie een sterk (negatief) effect heeft op de batterijduur. Dit geldt dan denk ik voor alle modellen, maar mogelijk meer voor de oplaadbare batterijen vd Eco-Drive (deze hebben waarschijnlijk een lager vermogen dan reguliere batterijtjes)

Het opladen zou volgens de specificaties snel moeten verlopen. Een paar (2) minuten is voldoende om de secondewijzer weer normaal te laten lopen en om voor een dag opgeladen te zijn (11 uur voor volledig opladen).
In mijn geval duurt het zo’n 10 minuten voordat de secondewijzer weer normaal loopt.

Mijn 2e conclusie is dat de olie een sterk (negatief) effect heeft op het laadvermogen van de Solar-Drive, wat mogelijk ook heeft geleid tot het sneller leegraken vd batterij.

Hij loopt nu weer prima maar de hydro-modding heeft mijn horloge minder bettrouwbaar (lees: meer afhankelijk van licht) gemaakt.
Deze fantastische horloges (Citizen BN0100) zijn niet zo duur, zo’n €175, dus vervangen is geen groot probleem mocht ik daartoe besluiten, maar ik wilde toch even het advies geven om hydro-modding niet toe te passen op horloges met een solar drive en rekening te houden met een afnemende batterijduur.

8 likes

Grappig, had vandaag de beschikking over een non-hydromodded exemplaar vd Citizen.
Goed zichtbaar wat de olievulling doet met het zwart vd plaat:

Linker is origineel (en niet helemaal scherp).
Zie ook eens hoe mooi synchroon ze lopen (1 sec verschil) , niets gedaan aan de linker. Kreeg hem zo in handen.

10 likes

De Casio Duro (in dit topic een goede bekende) heeft ook een tijdje als flipperitforward de ronde gedaan.


Nu die ronde ten einde lijkt, leek het de originele eigenaar, @WernerManuel , een leuk idee om het ding te laten hydromodden voordat ie weer braaf naar huis toe zou komen.

Ik heb me als vrijwilliger gemeld. Want ja, m’n vierde Duro die ik onder handen neem, what could possibly go wrong ?

Alles ging in principe van een leien dakje…
Gat in spacer maken, een enkele bubbelwrapbubbel er onder vrotten, plens olie er overheen, dicht schroeven.
En eindresultaat bewonderen …

De uurwijzer bleek alleen niet meer de uren aan te geven, maar de richting van de zwaartekracht …
(Met een nogal luie vertraging door de olie , maar het ding wees alleen maar naar “onder”)

Nou KEN ik mensen die hier wel een use-case voor zouden weten, maar voor een normaal horloge is het toch wat minder nuttig…

Dus alles zal nu uit elkaar moeten, wil ik die wijzer opnieuw kunnen zetten.

Drastische maatregelen…

Ik HEB wel eens (exact één keer) wijzers op een horloge gezet. Dat is friemelwerk, dus toen meteen maar zo’n wijzeraanduwdingetje uit China laten komen. Dat speeltje had ik nog nooit gebruikt. En zeker niet op een klok die volledig onder de olie zit (wat niet helpt)

Een hydromod klusje van een minuut of tien was na een kleine twee uur klaar.

afbeelding

Veel gevloekt, veel geklooid, veel geleerd.
Great fun :slight_smile:

15 likes

Mooi!!! Bedankt!

Misschien dat de olie ook wel het licht teveel breekt, voordat het het solar paneel raakt. In ieder geval, wel stoer dat je hebt geprobeerd. Kunnen wij weer van leren.
:muscle:

1 like

Ja, dat zou zeker wel kunnen.
Wil het trouwens niet zozeer afraden, maar het betekent dat je het horloge vaker bloot moet stellen aan daglicht. Bij dagelijks dragen zou het geen probleem moeten zijn, maar die van mij ligt soms een tijdje in de horlogebox.
Hij loopt trouwens nog steeds prima en ik draag hem regelmatig, geen spijt van (maar wel alvast een backup gekocht)

1 like

Als je Invicta’s hebt dan red je denk 2 horloges met een liter :thinking:

2 likes

als je de stalen band mod goed wil doen dan doe je het zo…

edit: vreemd, nu had ik al een tijd een link bewaard maar die werkt niet meer, geen idee waarom. Maar hierbij de foto waar het om ging

strapcode liet meerdere opties zien welke paste op de casio duro

2e edit: kennelijk stopt strapcode na een aantal maanden de link naar de blog van die maand.
de fotos zijn nog wel te vinden



3 likes

Heeft iemand hier zin om een gehydromodde Casio Duro te proberen?

1 like

1 maand later… :face_with_hand_over_mouth: Als in “te koop” of moet men meer denken aan een “fiffer”?
Indien het laatste het geval is: I volunteer! :grin:

Als het bevalt heb ik zelf nog wel een horloge die ik misschien ook wel wil onderwerpen aan een hydromod:

Simpel Miyota 2115 quartz uurwerkje en een (geclaimde) waterdichtheid tot 300m. (met een screw-on caseback? :thinking:) moet te doen zijn toch?

1 like

Mocht zijn laatste batterijwissel al een tijdje geleden zijn geweest; doe die dan ook meteen effe (de volgende geeft namelijk een knoeiboel :))

1 like

nou ik ben hier toe aan die batterijwissel, hopelijk valt het mee…

1 like

en klaar

viel reuze mee… 20 minuten

6 likes

oke correctie, half uurtje. lag een druppel olie op de douchevloer die weg moest.

2 likes

meteen op een tropic gezet en klaar…

5 likes

Hoe lang heeft de batterij het nu ongeveer uit gehouden? grofweg 3 maanden op een batterij die er al enige tijd in zat?
Dan ga ik toch maar eens op zoek naar deze dingen :point_down:

:grin:

2 likes

precies dat ja…

1 like