Dat klopt, maar op die wijze kun je alle uurwerken die gebruik maken van bijvoorbeeld een Breguet hairspring of een zwanenhals microregulator per definitie afdoen als zijnde niet in-house.
Het design, de ontwikkeling en de productie van het uurwerk door het merk. In het geval van IWC is van ieder van de genoemde drie punten deels ETA verantwoordelijk.
Design en ontwikkeling deels, maar productie en assemblage dus niet (tenzij je ze daarin niet gelooft, maar de fabriek is voor velen gewoon toegankelijk).
IWC 32110 = ETA 2892 Bewering die totaal niet klopt! Heb net de technische tekening bekeken en de onderdeel nummers, enigste onderdeel dat hetzelfde nummer dan een 2892 heeft is het veertje van het shock systeem . Verder allemaal nieuwe nummers, zelfs de lagerstenen zijn anders.
Van de 69370 kan ik nog geen technische info opvragen, maar qua opbouw zijn deze uurwerken ook duidelijk anders dan een 7750.
Zo, die discussie vliegt weer alle kanten op.
Ik heb een ETA7750 gehad en nu dit IWC “in house” uurwerk.
Voor mij zijn er twee voordelen:
Deze IWC heeft een column wheel, wat meerdere voordelen heeft. Wat mij betreft is dit een grote modificatie, ook al willen sommige negatievelingen alles graag platslaan tot “marketing onzin”.
En deze maakt, in tegenstelling tot de ETA, geen hoorbare en voelbare “slingerbeweging” bij het opwinden.
Hiernaast ben ik er blij mee dat deze IWC relatief dun is voor een chrono: 13mm. Veel ETA horloges zijn 14 of 15mm.
… het klinkt allemaal weer als een storm in een glas water.
IWC doet gewoon lekker mee, met alle andere merken die er brood in zien om met ‘eigen’ uurwerken te komen. Steeds meer zien er brood in en je heurt er pas bij als je ergens ook ‘een eigen uurwerk’ gebruikt. Ik vind het wel mooi eerlijk gezegd, een uurwerk uit de eigen gelederen, al dan niet voorzien van onderdelen elders gemaakt.
Oh enne, alle maar dan ook werkelijk alle uurwerken zijn gebaseerd op de ontdekking van het uurwerk. Dus als dat het argument is, “maar het is gebaseerd op dit dat en zo” … dan ken ik er nog wel een paar.
Je vaart met je feedback wel scherp aan de wind vandaag. Is er soms een storm op komst?
PS Mooie Spitfire @tompj. De NA heb ik even gemist denk ik, dus hier alsnog (en anders dubbel) een dikke van harte en heel veel draagplezier!
Via via net de technische gegevens / explosietekening van de nieuwe IWC 69355 bekeken en werkelijk een totaal ander uurwerk dan een ETA 7750.
Op 2x dekstenen en 2x chaton van de balans na is alles anders, zelfs de gehele opbouw kan een slecht ziende nog onderscheiden van een 7750. Weet niet wie de bewering van 7750 als basis durft te schrijven maar die persoon heeft weinig verstand van uurwerken.
Zie het tenminste niet staan bij de artikelen van Fratello Watches en Hodinkee.
Een “watch lover and collector”, iemand die “crazy about watches” is enne “a serious watch collector” zullen er toch wel hélemaal verstand van hebben. Onniedan?
Ik vind het altijd zo mooi dat we tegenwoordig helemaal blind varen op wiki-achtige berichtjes, populaire blogjes, filmpjes en dat we de fabrikanteninformatie of mensen die daar wél toegang toe hebben niet meer geloven of ter discussie blijven stellen. Grappig.
In hoeverre is dit uurwerk beter dan het oude en waar komt dat door? Dat haal ik niet echt uit het artikeltje. Puur het labeltje inhouse vind ik geen upgrade, aangezien een standaard uurwerk ook zo zijn voordelen heeft. Dit model blijft wel een mooie verschijning overigens.
Het zit je dwars hè? Lekker man, op zo’n onstuimige zondag. Je hoeft mij niet te overtuigen hoor, iedereen die dat doet krijgt op voorhand gelijk want ik noem mijzelf geen kenner. Dat scheelt een hoop gedoe.
Ik ben trouwens wel “crazy about watches” maar dat telt niet …