Vandaag een bespreking van een slechts in kleine kring bekend en ten onrechte onbemind horlogemerk: FOSH. https://foshwatches.com.
FOSH is in 2017 begonnen als een groep Canadese designers en creatievelingen die tot doel hadden om mensen die hun passie delen een uitlaatklep te geven om die passie te uiten op hun pols, met unieke kwaliteitsproducten. Hun woorden.
Zij wilden een plaatsje bevechten op de almaar uitdijende Canadese horlogemarkt.
In dat kader werd een kickstartproject opgezet. FOSH wilde een product maken van hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Een aansprekende tekst die men zelden aantreft op Kickstarter. Het benodigde bedrag (15.000 Canadese dollar) was dan ook in 36 uur bijeengekickstart. En dat is niet gek.
FOSH heeft bewust gekozen klein te blijven. Je kunt wel per jaar 800.000 horloges gaan maken, zoals Rolex, maar je ziet het resultaat op dit forum: alle exclusiviteit weg, het wat dragen we topic wordt overspoeld met die krengen, en dan heb ik het nog niet over het Rolex Only topic. Zoniet FOSH. FOSH heeft een lijn van drie horloges, die slechts verschillen qua kleur. Het betreft een fraaie chrono.
FOSH is dus een micromerk. Dat belooft exclusiviteit en dat merk je. Zo is naar verluidt in heel Nederland slechts 1 (zegge één) FOSH te vinden. Ondanks deze zeldzaamheid is het niet onmogelijk om er eentje aan te schaffen. Voor 80 euro heeft men reeds een perfect onderhouden exemplaar, indien men het juiste verkoopkanaal weet aan te boren. Ondanks zijn zeldzaamheid heeft FOSH op het HF al snel een naam opgebouwd, en dat zegt natuurlijk ook veel.
Hier gaat het om (dank aan FOSH voor de foto):
Van dit horloge is dus slechts één exemplaar bekend in Nederland. Ik beperk me tot deze kleur omdat de andere kleuren in het geheel niet in ons land voorkomen. Let op de fraaie witte wijzerplaat en de blauwe ring om de dinges. De diameter is 42 mm. Dat lijkt groot, maar onderzoek heeft uitgewezen dat je hem kunt dragen op 16,5 cm polsen en toch niemand in je omgeving het horloge opmerkt wanneer je het draagt. Ergo: hij draagt klein.
Een ander belangrijk aspect van zijn aantrekkingskracht is de waterdichtheid. Maar liefst 5ATM. iets wat volkomen terecht op de Kickstarterpagina visueel is weergegeven. Voor menigeen gaven die beelden de doorslag:
Wat bijna niemand weet: de FOSH is de bandenswapper bij uitstek. Ik durf hier zelfs te beweren dat er geen horloge ter wereld is dat op zoveel verschillende banden tot zijn recht komt. Om dit te illustreren volgt hier een aantal foto’s die je versteld zullen laten staan van de mogelijkheden.
FOSH op suède:
FOSH op krokodil:
FOSH op KIP
FOSH op slang
FOSH op hagedis
FOSH op struis
FOSH op kalf
FOSH op rally
FOSH op canvas
FOSH op flix… flexo…fexofl… zo’n rekbandje.
Wat valt er nog meer te vertellen. Heb je veel 20mm bandjes en baal je dat je ze te weinig gebruikt? Of zoek je een mooie waterdichte Canadees? Dan is FOSH absoluut een optie. Lastig te krijgen en gewild om zijn zeldzaamheid. Maar wellicht dichterbij dan je denkt als je goed zoekt. Let wel op voor fakes!
Hopelijk heb ik hiermee mensen geïnspireerd. Dank voor het lezen.