NA, de verborgen schatten van de Grand Seiko SBGA293

Hartelijk welkom weer mede liefhebbers bij deze keer een episteltje over de verborgen schatten in- en aan de Grand Seiko SBGA293.

Wordt dit verhaal weer lang Pappie?
Wat denk u zelf beste lezer? Ik zal proberen niet al te veel in vervoering over dit horloge te raken, maar kan u alvast toevertrouwen dat dit niet meevalt… Ik zal in ieder geval trachten wat punten kort te behandelen en het alternatief kent u inmiddels wel denk ik, scrollen naar de plaatjes biedt u dan een uitkomst.

Waarom een Grand Seiko?
Dit is voor mij een eenvoudige vraag;
GS biedt naar mijn bescheiden mening een vrijwel ongeëvenaarde prijs/kwaliteit verhouding en de wetenschap dat alle componenten inhouse en veelal handmatig zijn gefabriceerd en geassembleerd, vind ik ronduit imposant.

Welke Grand Seiko?
Dit antwoord is wat lastiger. Zoals oplettende leden wel al zullen hebben opgemerkt, heb ik al diverse GS-en om m’n pols gehad en ik was iedere keer weer hevig onder de indruk van een aantal elementen, waaronder de wijzerplaten. Natuurlijk zijn kastvormen en uurwerken ook belangrijk maar GS blinkt toch vaak weer uit in het vervaardigen van bizar mooie wijzerplaten. Wel zijn kleuren en ingewikkelde patronen voor mij niet een oneindige bron van geluk, ik raak erop uitgekeken en daarmee is het einde van het bezit (veelal vrij snel) ingeluid.

Welke Grand Seiko dan wel?
Tja, dat is eigenlijk een merkwaardige geschiedenis. Ik zoek al jaren een modern horloge dat me aan mijn vader doet terugdenken. Mijn oog op de SBGA293 vallende, vermoedde ik een kanshebber te zien en hem even om de pols hebbende, zou de beslissing wel snel zijn genomen. Welnu, daar kwam niets van terecht want eenmaal om de pols, volgde een uurtje gevuld met twijfel. Glaasje was het niet helemaal, wijzerplaat misschien toch wat te eenvoudig, de kastvorm en afmetingen waren daarentegen wel meteen naar mijn smaak. De verkopende mede liefhebber was zo vriendelijk om mij voor een ongelukkig huwelijk te willen beschermen en had het horloge alweer opgeborgen, toen ik hem nogmaals uit het foedraal griste. Weer om m’n pols en nogmaals turende, besloot ik dat het zwarte bandje de dader was. Even een ander bandje en het geluk kon beginnen.

Dus alweer terug gebracht zeker?
Nee, zeker niet want inmiddels vind ik het horloge fantastisch. Waarom ik deze geschiedenis overigens merkwaardig noem, is omdat ik een NA normaal gesproken meteen geweldig vind en de interesse daarna vrij snel weer verdwijnt, terwijl voor dit horloge de interesse juist geleidelijk is opgewekt en ik hem nu geweldig vind. Wie weet, beste lezer, wie weet.

Komt er nu nog iets over de SBGA293?
Owh, uiteraard want daarvoor bent u eigenlijk hier nietwaar? Excuses en op naar dit Japanse juweeltje. Zoals gewoonlijk beginnen we bovenaan het horloge, daarna geleidelijk onze weg naar beneden vervolgend.

Het glaasje.
Dit horloge is voorzien van een licht gebold “box shape saphire” met een goede en heel licht getinte AR aan de binnenzijde. Deze AR doet haar werk uitermate effectief want het horloge is onder vrijwel iedere hoek zeer goed af te lezen.

Hoewel ik aanvankelijk moest wennen aan dit model saffier, ben ik er inmiddels erg tevreden mee. Aangezien het glas iets boven de bezel uitsteekt, vermoed ik dat de laatste wat minder snel zal beschadigen maar de praktijk moet dat nog uitwijzen.

De secondenwijzer.
Deze wijzer is 100% perfect vormgegeven. Zowel de voor- als de achterzijde zijn ovaal uitgevoerd en de bevestiging op de as is “capped” zodat het een schitterend afgesloten geheel vormt. Dit type secondenwijzer is wel vaker in GS-en te vinden en ik vind dat altijd weer een erg verzorgde uitstraling geven.

De uren- en minutenwijzers.
Hierover is al veel geschreven op dit forum maar ik wil toch nog even benadrukken dat ze inderdaad strak zijn. Zo strak dat met een loupe geen oneffenheden zijn te ontdekken aan zowel de voor- en achterzijden en boven- en onderkanten.
Handmatig gepolijst beste lezer, even op het handje dus…

De gangreserve wijzer.
Wederom volledig strak uitgevoerd en tevens (net als de secondenwijzer) “capped” uitgevoerd. Saillant detail is wel, dat deze wijzer naar schatting ca. 5 keer kleiner is dan de secondenwijzer maar toch dezelfde afwerking heeft. Op het handje overigens dus…

Het logo.
Dit horloge heeft bovenaan de wijzerplaat meteen het GS logo staan. Opgelegd op de wijzerplaat uiteraard en op verhoogde pootjes zodat het enigszins lijkt te zweven. Inmiddels heb ik de gedachte dat daar gewoon “Seiko” moet staan losgelaten en het draagt bij in de eenvoud van deze wijzerplaat.

De indices.
Alle indices zijn geslepen, geslepen en geslepen. Daarmee bedoel ik aan alle zijden, dus ook de bovenkant is gepolijst uitgevoerd. Dit geeft afhankelijk van de licht invallen een mooi speels uitzicht en tevens bij passeren van de wijzers een mooie blik op de achterkanten daarvan.

Ik kan daarom dus vermelden, dat ook de achterkanten van de wijzers inderdaad strak zijn. Niet rafelig, bobbelig of gevlekt maar gewoon strak.
Eveneens op het handje gedaan…

Nog even terugkomende op de indices, is het de moeite waard om te vermelden dat ook daar met behulp van een loupe geen enkele oneffenheid of schuine lijn is te ontdekken. Ze zijn simpelweg allemaal volledig zuiver gefabriceerd en dragen bij tot de realisatie dat dit horloge en haar componenten door zeer bevlogen vakmensen zijn gemaakt en geassembleerd. Tijd om de mond weer te sluiten en op naar het volgende item.

Het datumvenster.
Het datumvenster doet waarvoor het is ontworpen beste lezer, namelijk uitzicht bieden op de datumschijf. Nu zou Seiko zichzelf niet zijn wanneer deze mogelijkheid om te accentueren niet benut zou worden, dus keurig omlijst met een strakke rand. Ook hier niets op aan te merken.
Zou dit ook op het handje zijn gepolijst?


Tip; kijk ook nog even rustig naar het uiteinde van de secondenwijzer…

De prints.
Op de enigszins bobbelige wijzerplaat zijn enkele ragfijne prints aangebracht. De woorden Grand Seiko en Spring Drive maar ook de schaalverdelingen tussen de indices en voor de gangreserve. Van de woorden Spring Drive vindt u onderstaand een fotootje, waarmee u zelf kunt vaststellen dat ook deze print volledig zuiver is aangebracht op de wijzerplaat ondanks de oneffen structuur daarvan.

Waanzinnig knap gedaan en daardoor dragen ook de prints bij tot het perfectie gevoel dat dit horloge uitstraalt. Overigens zij over de schaalverdeling van de gangreserve opgemerkt, dat ze heel fijntjes is uitgevoerd en daarmee zeker bijdraagt aan de naam van de serie waarin dit horloge is ondergebracht, te weten de “Elegance Serie”.

De wijzerplaat.
Voorzien van een heel lichte structuur, verrast deze wijzerplaat (zoals u ongetwijfeld al heeft opgemerkt) met wisselende kleuren, afhankelijk van de hoeveelheid licht. Bij fel licht is de plaat vrijwel wit en naarmate het licht afneemt, verandert de kleur naar een heerlijk warme crème tint.
Geen poespas, geen opsmuk, gewoon uitermate strak granol.

Het uurwerk.
Een 9R65 Spring Drive uurwerk verzorgt onder de wijzerplaat de vrijwel exacte tijd aanduiding.

Op internet is de werking van dit uurwerk uitgebreid te vinden, dus ik zal daar niet over uitweiden maar het wordt van energie voorzien door een roterend contragewicht.

Door het ontbreken van een mechanische balanswiel, welke is vervangen voor een gereguleerde schijf, glijdt de secondenwijzer soepel over de wijzerplaat. Deze vloeiende beweging symboliseert volgens Japanners hoe de tijd langzaam gelijkmatig verstrijkt en ik moet zeggen dat ik me daarin wel kan vinden.

Het uurwerk heeft een afwijking van ongeveer +0,1 sec per dag en ik vind dat prettig. Toegegeven, een mechanisch uurwerk kan en mag afwijken maar ik blijf toch van mening dat nauwkeurig aangeven van de juiste tijd voor een horloge in dit segment geen overbodige luxe is.

Het huisje.
De kast heeft een diameter van 40,2 mm, een hoogte van 12,8 mm en is daarmee voor mij exact voldoende aanwezig. Hij ligt heel prettig op mijn pols en al snel na het omdoen, is het horloge nauwelijks meer voelbaar. De kast heeft geen enkel gebrushed vlak maar alles is gepolijst.

Handmatig Zaratsu gepolijst uiteraard en te verwachten zou zijn, dat het daardoor als zeer glimmend wordt ervaren maar dat is voor mij niet het geval. De kast straalt daardoor juist een welkome rust uit en is daarmee in overeenstemming met de wereld achter het glaasje. Overigens, vanaf de zijkant bekeken, is de kast ingeklemd tussen de bezel en het achterdeksel, hetgeen ik een prachtige constructie vind.

De lugs.
De lugs zijn bij dit model wat verder naar beneden doorgetrokken, tot voorbij het achterdeksel zelfs. Bij smallere polsen nestelt het horloge zich daardoor wat meer om de pols maar in verband met mijn vlakke gorilla polsen, baarde mij dit aanvankelijk juist wat zorgen. Gelukkig echter ligt het horloge uitstekend op dat machtige vlak, dus ook voor de medemens die daar wat ruimer is uitgevoerd, geen zorg.

De facetten aan de bovenkanten van de lugs zijn asymmetrisch uitgevoerd, waardoor de lugs er optisch smaller uitzien dan ze werkelijk zijn. Verder zijn alle overgangen tussen lugs en kast geaccentueerd, waardoor het lijkt alsof de lugs naderhand tegen de kast zijn gehardsoldeerd. Erg fraai gedaan en even ter uwer informatie beste lezer, op het handje gepolijst uiteraard.

De kroon.
De kroon is geen geschroefde uitvoering maar helpt toch mee aan de 100 meter WR. Bij uittrekken van de kroon is een dikke tube zichtbaar, hetgeen een zeker en solide gevoel geeft en de kroon is uiteraard voorzien van het GS logo. De verribbing is voldoende diep om goed grip te geven maar tevens mooi rond afgewerkt, waardoor hij geen irritatie bovenop m’n hand geeft. Wederom klasse uitgevoerd en daarmee in lijn met het hele horloge.

Het achterdeksel.
Aan de achterzijde van het horloge is een deksel te vinden met daarin een saffieren zichtvenster. Het deksel is met schroefjes aan de kast bevestigd en door het venster is het bijzondere uurwerk te zien. Belangrijk is te weten dat het de vorm van het deksel goed haar steentje bijdraagt aan het prettig op de pols liggen.

De band.
Deze GS wordt voorzien van een zwarte croco band die een goede souplesse heeft geleverd. De band draagt prettig maar zoals u zich nog wel herinnerd, staat mij een zwarte band op dit horloge niet aan, dus deze logeert nu in de Seiko doos.

De gesp.
Ik vind dit type gesp met het GS logo erg mooi en Ik zou hem dan ook graag dragen.

Maar beste mensen, hoewel dit een vouwsluiting is waar ik graag lovend over zou schrijven, komt ook van dit exemplaar de radius niet overeen met mijn vlakke pols. Het gekromde deel is simpelweg te lang en te krom. Dus u raadt het al, ook deze is mee uit logeren, samen met de band.

Conclusie.
Dit is een fantastisch horloge en op hoog niveau afgewerkt. Hoewel op het eerste gezicht ruim onder de radar, is er in de details zoveel moois te zien, dat het water in de mond loopt. Al die onderdelen gecombineerd tot een horloge, maakt dat deze GS terecht tot de Elegance Serie behoort. Hij zal niet snel vervelen en iedere keer weer doen beseffen dat de afwerking voor dit segment ronduit surrealistisch is. Op het handje dus overigens, voor het geval dat u dat was ontgaan…

Rest me u te bedanken voor uw interesse (en tijd) en u weer een prettig verblijf op dit forum toe te wensen.

Disclaimer; hoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand iets uit deze lappen tekst zal willen gebruiken of vermenigvuldigen, is dat voor mij geen enkel bezwaar. Ga uw gang en hetzelfde geldt voor gebruik van de fotootjes. Gebruik daarvan kan ik me overigens wel weer voorstellen, niet zozeer door de kwaliteit ervan maar meer door de fantastische inhoud.

174 likes

Prachtig horloge en ook een prachtig review !!

2 likes

Super review van een prachtige GS, waanzinnig!

1 like

Geweldig verhaal, geweldige foto’s, geweldig horloge. Geweldig eigenlijk dus.

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst en bedankt voor het delen. Erg leuk om te lezen en te zien. :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge :heart_eyes: maar dat vond ik al toen ik met open mond aan het staren was tijdens je pas-sessie naar dit top exemplaar.
Heel mooi beschreven en op de foto vastgelegd Chris! Complimenten daarvoor :ok_hand:
Genieten en nog eens genieten man :+1::+1:

3 likes

Prachtig horloge en een fijn geschreven review. Ben benieuwd hoe hij live is!

2 likes

Heel erg mooi en zeker een goede keuze om de zwarte formele band eraf te laten. Deze verdiend wel een paar mooie casual banden van JPM of Bulang… Ik zit te denken aan Olijfgroen Nubuck, Donkerbruin Horween, Navy blauw Suede … eigenlijk passen de meeste banden wel op deze :thinking: :grin: :ok_hand:

1 like

Nondejuukes, ik had 'm moeten houden!!!

Wat een prachtige rapportage van een nog mooier horloge!

Geniet van deze ongekende bjoetie.

3 likes

Mooi horloge pimp zonder de hoed en stok. Sublieme afwerking :clap:t2::clap:t2: Gefeliciteerd en genieten!

1 like

Gefelicteerd met deze prachtige Grand Seiko! :heart_eyes:

1 like

Prachtige GS. Je enthousiasme begrijp ik wel!
Veel plezier van de NA gewenst.

1 like

Precies dat! Bedankt voor het delen!

1 like

Hier gaat mijn horlogehart sneller van kloppen. :heart_eyes:

Prachtig verhaal en dito horloge. Bedankt voor het delen!

1 like

Mooi horloge waar ik ook vaak over gedacht heb, maar ik houd toch iets meer van de strakkere GS ontwerpen. En een prachtige review, gefeliciteerd met de aanschaf!

1 like

Dank je wel, fantastisch horloge en dito verhaal.

1 like

Mooi verhaal, prachtig horloge en hele fraai foto’s!:+1:
Gefeliciteerd en geniet van je fantastische GS

1 like

Gewoon schitterend, kan er niks anders van maken. :ok_hand:

1 like

Mooie foto’s en een lekker leesbaar verhaal over een prachtig horloge. Bedankt!

Veel draagplezier!

1 like

Prachtig Chris! Wederom ongeëvenaard. Zowel het horloge, de foto’s als je teksten. :slight_smile:

Wat me nu wel opvalt dat het kastmodel overeenkomt met dat van mijn SBGX321. Dezelfde bolling, het facetje op de lugs.

Wellicht eens een side-by-side comparison maken. Hoewel de Sbgx op 37mm uitkomt. Bedenk ik me net.

1 like