NA: Mijn SKX killer, de Orient Kamasu (maroon)

TL;DR: heb een nieuw horloge, met lekkere maroon dial.

Dit jaar hield ik het bijna 4 maanden vol om geen nieuw horloge te kopen. Het uitdunnen van de collectie ging aardig (pssstttt… iemand nog een aevig kopen?), en ik had een heuse shortlist met mogelijk nieuwe horloges. Het briljante plan was om de collectie te ‘upgraden’, lees duurdere klasse horloges terug te kopen. Geleidelijk ben ik van dat idee afgestapt (want is duurder ook perse leuker?)… en daarmee werd de verleiding een stuk groter.

En toen kwam opeens de Orient Kamasu met maroon dial voorbij. Bam! een ram op de ‘buy’ knop. In mijn oog een potentiële SKX killer. Kom ik zo op terug.

De Kamasu dus, Japans voor barracuda. Hoewel, dit model staat ook (onterecht) bekend als de Mako III. Deze naam kreeg het horloge toen de eerste beelden op internet verschenen, maar er nog geen officiële naam bekend was. Om de verwarring te duiden even een korte historie van de Mako reeks. De Kamasu lijkt namelijk de traditie voort te zetten van de USA versie van de Mako.

Mako 1
De ‘oer’ Mako is te herkennen aan de puist voor het snel kunnen verzetten van de dagaanduiding, en de dial met cijfers op 6, 9 en 12 positie.

Mako USA
Voor de VS verscheen een eigen variant van de Mako. Met dagpuist, maar zonder de cijfers op de dial. Daar kwamen dikke markers voor een betere lume experience. De dial is wat matter dan de reguliere Mako versie.

Mako II
Bij de 2e generatie Mako verdween de karateristieke dagpuist.

Mako II USA
De VS volgde, maar behield de eigen dial.

SKX vs Mako II
Op youtube zijn verschillende video’s te vinden waarbij de skx007/9 vergeleken wordt met de Mako II. Opvallend is dat elk model zijn eigen sterke punten heeft, en dat het totaal aan punten erg dicht bij elkaar ligt. Maar dan worden opeens criteria als merk en uitstraling uit de kast getrokken, en wint de skx nipt (dit wijst op een stockholm syndroom, maar enfin).

Heel kort samengevat:
Sterke punten van de Mako II: dial en afwerking markers en uurwerk/handwinding en hacking (de USA ook saffierglas!)
Sterke punten van de SKX: lume en bezel

Kamasu
En toen kwam de Mako III, herstel Kamasu met een reeks aan versies.

afbeelding
afbeelding
afbeelding
afbeelding

Wat is er verbeterd (voor zover ik kan zien):

  • standaard saffierglas,
  • 120 click bezel
  • bezel beter hanteerbaar (dikker/steilere hoek).

Enige wat niet verbeterd lijkt is de lume. Op dit punt presteert het model nog steeds minder dan de SKX. Kijkend naar de andere specs vind ik de Kamasu toch wel de winner (en gaat een SKX van mijn short list af). Alleen moeten ze nog even een bad ass als Samuel L. Jackson inschakelen om het merk en model wat media exposure te geven. :wink:

Specs
afbeelding


lug to lug is 46.8mm.

Maroon
Lang verhaal kort: de lekkere specs, maar vooral die lekkere dial, verleidde mij tot een aankoop.
Dus gisteravond stond de postbode voor de deur.

paar wristshots:

75 likes

Gefeliciteerd met deze NA, geniet er van!

1 like

Heb ik nu begrepen (ik mis de afmetingen in je review) dat deze Mako III een breedte heeft van iets van 42 of 43mm?

Toffe kleuren trouwens!

1 like

Gefeliciteerd met je leuke nieuwe aanwinst! Bedankt voor het uitgebreide informatieve verhaal. :relaxed:

1 like

Top post. Zelf ben ik gecharmeerd van de groene, alsook de blauw-met-gouden-bezel uitvoering.

1 like

topic nog even aangevuld met foto’s en specs.
41,8 mm, lug tot lug 46.8mm

2 likes

Niet dat ik direct van die Kamasu tranen in de ogen krijg maar toch een erg mooi horloge.

1 like

Mooie review!!!
Helemaal compleet…en wie ooit een vakantie horloge in plaats van mijn SKX… :thinking:

1 like

Mooie Orient! Heel veel plezier met het dragen van deze topper :+1:t2:

1 like

Aparte kleur, veel plezier ermee !
Ik heb sinds en maand of wat de groene versie, en hij bevalt goed, een stuk mooier dan de Mako 2 die ik in blauw heb.
Wel is het groen erg donker, de afbeeldingen op het net geven de kleur weer die je ziet als er zonlicht of led-licht in schijnt, meestal oogt hij erg donkergroen.

1 like

Was het een verrassing dat de postbode kwam, of had de Kamasu track & trace?

Leuk verslag en een mooie aanwinst

1 like

afbeelding
De limited versie is :drooling_face:

3 likes

Deze dus! Prachtig.

soort van track en trace… updates tot aan Britse grens. Daarna was het stil… tot smiddags bericht, wij komen vanavond langs.

Gaaf horloge :ok_hand: …Leuke informatieve review :+1::grinning:

1 like

Hele fraaie aanwinst, gefeliciteerd.

1 like

Mijn beste,

Een grootse introductie van een appetijtelijke Orient!!
Leuk hoor!!
Ik wens je er een gezegende tijd met!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Nice.

1 like

Het was een poging tot woordgrap. :see_no_evil:
Serieus, mooi horloge.

1 like