NA! Omega Speedmaster Moonshine 50th Anniversary

Eerder dit jaar schreef ik in het “Speedmaster Only” topic dat mijn grail -de Omega Speedmaster Apollo 11 Moonshine 50th Anniversary- allang aan de horizon was verdwenen: de prijzen lagen ver buiten mijn bereik. Maar waar een wil is……is een heel lange slingerweg! Ik had mij in januari 2019 ingeschreven voor een F.P. Journe Chronométre Bleu met een geschatte levertijd van 2 jaar…. Een gelukje want de wachtlijst ging drie maanden later definitief op slot. De prijs was toen al niet mals, maar werd keer op keer verhoogd en het prijskaartje ging van een kale VW Polo naar een goed aangeklede VW ID5! Ouch! Ik sprak vorig jaar met verschillende F.P. Journe eigenaren en zij vonden de retailprijs niet meer passen bij dit eenvoudige “time only” horloge. Ook gingen vaak de wenkbrauwen omhoog bij het diva-gedrag van de legendarische horlogemaker François-Paul Journe: hoe hij de prijzen blijft verhogen om zijn eigen luxe levensstijl te bekostigen en zijn schofterig gedrag. Dit “haute horlogy” merk begon mij steeds meer tegen te staan. Past het ook wel bij mij? Ga ik er veel plezier uithalen?

Door de jaren heen werd het mij steeds duidelijker dat ik een echte Speedmaster Moonwatch liefhebber ben en het Journe spaarpotje werd daarom ook meerdere malen geplunderd voor de stalen Speedmasters 321, Silver Snoopy 50th, 3594.50 Broad Arrow en een 3590.50 tritium, maar ook werd een 16610 Rolex Submariner en 16570 Rolex Explorer 2 Polar aan de collectie toegevoegd. Ik heb de Rolexen echt een eerlijke kans gegeven, maar halverwege de dag ging er toch weer een Speedmaster om de pols. De verfijnde chronograafdetails en de kastvorm hebben mij altijd geboeid en de leuke Speedmaster-community is absoluut “the cherry on top” (zie ook mijn eerste GTG). Dus het vizier ging geleidelijk van een instapper F.P. Journe naar de -voor mij- ultieme Speedmaster: de Apollo 11 50th anniversary, van top tot teen in 18 karaats Moonshine goud.

Moonwattes? Moonshine goud is een speciale legering van Omega (>75% goud, 14.5% zilver, <9% koper en >1% palladium). Dit heeft een lichtere kleur dan regulier geelgoud en het voordeel is dat Moonshine goud (theoretisch) niet verkleurd. Van deze Apollo 11 50th Moonshine zijn 1014 stuks gemaakt, evenveel als het origineel uit de jaren ’60: de 145.022BA. In totaal kregen 34 Apollo-astronauten deze gouden Speedmaster. Er werd ook een exemplaar gegeven aan Richard Nixon, de toenmalige president van de Verenigde Staten, die dit geschenk moest weigeren vanwege de hoge waarde. De band van deze 145.022BA Speedmaster lijkt op die van de nieuwe 3861 Moonwatch en wordt daarom door verzamelaars de “Nixon bracelet” genoemd. De rest van de 1014 stuks werd aan het publiek verkocht.

Originele 145.022BA (foto: Hodinkee.com)

Vijftig jaar later -in 2019- kwam Omega met een vernieuwde versie, dit keer met een keramische lunette en gouden “Ceragold” tachymeter, saffierglas aan beide kanten en een speciaal 3861 co-axial uurwerk met Moonshine PVD. Dit is (op dit moment) de enige Speedmaster met dit afwijkend afgewerkte 3861 caliber. Dit gaf voor mij ook de doorslag ten opzichte van de Moonshine panda -die ook prachtig is- omdat deze het standaard 3861 uurwerk heeft.

Op de achterkant zie je rondom het uurwerk aan één kant een echt stukje maanmeteoriet. Aan de andere kant staat een afbeelding van Cape Canaveral (USA). De afstand tussen beiden is de daadwerkelijke relatieve afstand tussen de maan en de aarde. Kleine details waar Omega zo goed in is.

De wijzerplaat is van massief Moonshine goud en het horloge met band heeft een gewicht van 218 gram! Of zoals mijn lieftallige vrouw mededeelde: “J@zus, dit kan je toch niet op de pols dragen”! Het horloge wordt geleverd in een heel speciale doos. Het deksel van keramiek is met laser gegraveerd zodat je het reliëf van het maanlandschap daadwerkelijk kan voelen. Heel gaaf gedaan!

Anyway, de timing van mijn lange (onder)zoektocht was wellicht perfect: De waarde was dit jaar gedaald. Na de verkoop van wat horloges, inclusief mijn Rolex Submariner aan een vriendelijke HF’er, barstte het spaarvarkentje uit zijn voegen en veranderde de zeer vermakelijke zoektocht opeens naar het daadwerkelijk kunnen kopen van deze grail?! Helaas bleek dit niet zo heel eenvoudig. Natuurlijk staan er voldoende te koop op Chrono24, maar links en rechts verschenen soms heel aantrekkelijke deals. Echter liep ik die aanbiedingen steeds mis en werden ze voor mijn neus weggekaapt. Ik had al eerder contact gehad met een Vlaamse dealer “The Watch Collectors” (van Fabrice Losfeld) inzake een inruilvoorstel op een gedragen Moonshine 50th. Dat werd niks, maar omdat ik het budget rond had deed ik een paar weken later een lager voorstel dan zijn geadverteerde prijs. Een week eerder werd er een voor dezelfde prijs binnen een uur verkocht in Antwerpen. En hij ging tot mijn grote verrassing akkoord! Andere dealers wilden absoluut niet afwijken van hun vraagprijs.

Het horloge werd vanuit Monaco naar zijn atelier in Brussel getransporteerd. En dus ik scheurde goedgemutst op een Speedy Tuesday de grens over naar “de hoofdstad van Europa”. Daar werd ik vriendelijk ontvangen door zijn collega Ahmed en na een grondige inspectie -met goede uitkomst want het horloge leek bijna in nieuwstaat- deed ik daar mijn grootste horloge-uitgave tot nu toe. Ik kan het mij bijna niet realiseren: de waanzin van dit bedrag niet (maar wel met volle overtuiging betaald en geen spijt) en vooral dat het dan toch gelukt is! Dus hier is ie dan……na 5 jaar dromen en puzzelen: mijn Omega Speedmaster Moonshine 50th!

Na een week dragen kan ik nog weinig negatiefs benoemen, behalve dat het horloge zo zwaar is, dat ik stalen horloges bijna tegen het plafond smijt als ik ze oppik :wink:. En het bordeaux rood vereist wel een bepaalde outfit. Voor de rest een geweldig horloge met een enorm impact! Ik moet er nog even aan wennen, maar wat is dit gaaf!

Ps 1: Nog een speciale dankmelding voor certified Omega watchmaker André (@Horloge24) voor zijn altijd vriendelijke en uitstekende advies.

Ps 2: Foto’s zijn gemaakt een een iPhone 12 pro, excuses voor de matige kwaliteit. Macro met een Momentum lens set (op de iphone).

330 likes

Gefeliciteerd, topstuk voor de collectie. :+1: :partying_face:

1 like

Godallemachtig! Wat asociaal mooi dit!!!:scream::partying_face:
Van harte met deze fantastische mooie Speedmaster!

1 like

Schitterend, dat is pas een grail watch.

1 like

Ge-wel-dig! Gefeliciteerd.

1 like

Niet normaal wat een dik horloge!
ik ben zwaar jaloers.
Veel draag plezier!

1 like

Holy cow!!! Wat een ontzettend dikke Speedy zeg. Ongekend.
Dit is, denk ik, een gevalletje “you hate it, or you love it”. Maar ik love 'm.

2 likes

Super gave aanwinst! Past heel mooi in je Speedmaster collectie.

Heel veel plezier ervan.

3 likes

Gefeliciteerd, wat een pracht horloge is dit.

1 like

Ik hou normaliter niet van vol gouden Omega’s en zeker niet de Speedmaster!

Maar deze zijn werkelijk schitterend, de beroemde uitzondering op de regel (voor mij)

Veel draagplezier :slightly_smiling_face:

3 likes

Mooi geschreven stuk! Congrats!

1 like

In een kreet……. Wow!

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze glorieuze aanwinst!!
Ik wens je er een sprankelende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

BAM!

1 like

P R A C H T I G ! Gefeliciteerd. Wens je er heel veel plezier mee.

1 like

Ontzettend gaaf horloge, veel geluk samen !

1 like

Zeer mooi , genoet ervan :wink:

1 like

WAUW! :star_struck: Wat een geweldige grail! Gefeliciteerd! :blush:

1 like

Knap!

1 like

Dit is wel de ultieme grail watch. Gefeliciteerd.

1 like