(voor de TLDR’ers: scrollen voor foto’s en macro’s )
Twee grails kopen in één jaar….ben ik wel helemaal in orde?! Die gedachte ging vaak door mijn hoofd. Maar als dit bizarre jaar mij iets geleerd heeft, is het wel gaan genieten van het leven en mooie kansen pakken als ze zich voordoen. Zo ook bij de horlogehobby.
Een grail is voor mij een horloge waar het hart sneller van gaat kloppen en het aanschaffen ver buiten bereik lijkt. Lange tijd leek deze nieuwe aanwinst dus ook onmogelijk, totdat opeens alles goed uitlijnde en er geen moment twijfel meer was. Met een mix van trots en een vleugje ongeloof presenteer ik jullie graag mijn nieuwe aanwinst: de Omega Speedmaster 321 Platinum met het handopwinder “column wheel” 321B uurwerk.
Foto: @JuKo
Exact 10 maanden voor deze nieuwe aankoop bemachtigde ik mijn eerste grail, de Apollo 11 50th Moonshine in 18 karaat goud, iets wat mij zo’n vijf jaar bezig had gehouden. Na eveneens vijf jaar dagdromen heb ik nu dus ook de platinum Speedmaster erbij.
Foto: @JuKo (géén AI foto!)
Wat maakt dit horloge voor mij bijzonder? Het is de eerste Speedmasterreferentie met het nieuwe Omega 321B uurwerk. In 2019 was ik in Biel (Zwitserland) aanwezig voor de lancering van dit nieuwe caliber; een remake van één van de beste chronograafuurwerken ooit (volgens de kenners). Daarvoor moeten we terug naar de jaren ‘40. Omega gaf toen Lémania de opdracht om het ‘27 CHRO C12’ uurwerk te maken. Dat werd de basis van de Omega 321 en ook de Lémania 2310, die gebruikt werd voor onder andere de befaamde Patek Philippe CH 27-70 en Constantin Vacheron 1141/2/3 uurwerken. Niet het minste uurwerk dus! Sterker nog, het heeft zich keer op keer bewezen als werkpaard, in een periode dat betrouwbaarheid er echt toe deed. Het 321 uurwerk zat immers in de Omega Speedmasters die tijdens de Apollo maanmissies werden gedragen (wellicht heb je er al eens iets over gehoord of gelezen….).
Voor de nieuwe 321 werd in twee jaar tijd een volledig nieuwe productie opgezet. Er waren geen oude onderdelen of tekeningen meer en daarom werd het hele uurwerk “from scratch” opnieuw gefabriceerd. Door Omega worden maximaal 2000 stuks per jaar gemaakt en ieder uurwerk wordt door één horlogemaker twee keer in elkaar gezet, zoals ze dit ook bij A Lange & Söhne doen. Helaas krijg je niet te horen welke horlogemaker er aan gewerkt heeft. Dat zou het net iets persoonlijker maken.
Het nieuwe 321B uurwerk heeft nu 55 uur gangreserve, 11 uur meer dan het origineel. Enkele “bridges” en “plates” zijn met een dun laagje Omega Sedna gold voorzien, om het messing van het origineel na te bootsen. Ook is opnieuw German Silver gebruikt voor de “clutch bridge”, gelijk aan het origineel. Alles is gedaan om het historisch correct na te maken en het is een schot in de roos. Omdat het bijna een exacte kopie is van het origineel is, is er geen handmatige afwerking van de uurwerkdelen en is het ook geen nauwkeurig caliber zoals de 3861 dat wel is. Het is dus een prachtig nostalgisch uurwerk met een stevig prijskaartje. You hate it or love it. Deze Speedmaster 321 Platinum werd door Omega op 21 juli 2019 uitgebracht, exact 50 jaar na de eerste maanlanding van Apollo 11. One small step for man, one giant hap uit mijn bankrekening .
Deze aankoop had een lange aanloop. Ik heb het afgelopen jaar talloze horlogeliefhebbers gevraagd wat zij zouden kopen voor een soortgelijk bedrag. Dan kom je uit bij de “Haute Horology” merken of volgouden horloges. Niks daarvan kon mij echt bekoren en eigenaren vertelden ook de keerzijde, zoals bijvoorbeeld een fragiele bediening, een luidruchtige rotor of oncomfortabel op de pols. Laurent Ferrier kwam nog heel dichtbij maar dan betaal je relatief meer voor minder horlogecomplicaties. Ik ga liever voor iets wat ik dagelijks kan dragen en een prachtige uurwerkafwerking boeit mij minder. Ik wilde ook het Speedmaster spelletje “uitspelen” en tja, als er een klik is, is er een klik. Wat kan je daar op zeggen?
Van de 321 Platinum Speedmaster worden tussen de 50 en 100 stuks per jaar gemaakt en ik vermoed dat door de sterke prijsstijgingen, steeds minder in omloop komen. Ik heb mijn platina Speedmaster via een grijze dealer kunnen kopen voor een heel mooie prijs. De secundaire markt bepaalt immers de echte waarde van een horloge.
Wijzerplaat
De “stepped” wijzerplaat is gemaakt van prachtig glanzend zwart Onyx. Dit Onyx is Agaat dat chemisch gitzwart wordt gemaakt. Echte Onyx-steen kan niet gebruikt worden voor dit soort wijzerplaten want dit is niet zuiver zwart. De uren-indexen en de wijzers zijn gemaakt van witgoud en voorzien van wit superluminova. Hierdoor is het altijd goed afleesbaar. Dit is een groot pluspunt, want mijn ogen worden al iets minder…
De echte showstopper van deze Speedmaster zijn de authentieke maanmeteoriet sub dials, omringd met witgoud. Het is net bliksem in een mystieke Nebula. Op de macrofoto’s heeft het wel iets weg van warm marmer. Op afstand is het overwegend grijs.
De plakjes zijn gesneden van Dar-Al-Gani 400, de grote maansteen die zo’n 2,5 biljoen (!) jaar geleden in Libië is ingeslagen. Onderzoekers hebben gevalideerd dat deze steen daadwerkelijk van de maan afkomstig is aan de hand van de monsters die de Apollo astronauten meenamen na hun missie. Dit is dus geen willekeurige meteoriet en de kosten van deze speciale grote maansteen loopt in de miljoenen (een halve gram van deze steen staat online voor zo’n 500 US Dollar). Dit draagt dus z’n “steentje bij” in de hoge retailprijs…Het steen is ijzerarm en daarmee antimagnetisch, toch handig in dit horloge met het 321 uurwerk dat niet anti-magnetisch is.
Bron: Omega: Dar-Al-Gani 400 en de plakjes
Iedere Speedmaster 321 platina is een piece unique, omdat geen enekele wijzerplaat hetzelfde is. De eerste exemplaren hadden vrij drukke kleurschakeringen en minder fraaie aderen in het steen. De voorkeur is natuurlijk persoonlijk en dat maakt de zoektocht er leuk maar zeker niet eenvoudiger op. Veel leuke aanbiedingen in het grijze circuit hadden niet de meest fraaie plakjes maanmeteoriet, door grote witte vlekken. Ik ben heel blij met de wijzerplaat in mijn nieuwe aanwinst. Genoeg te zien, maar niets dat afleidt.
Lunette
De dot-over-ninety (DON) lunette is gemaakt van keramiek, dat met ijzeroxide zwart is gemaakt. Het wordt op 1400 graden gebakken waarbij de lunette flink krimpt. Met diamant wordt de lunette afgewerkt tot de juiste dimensies. Een keramische lunette is tegenwoordig niet meer bijzonder. De tachymeter in wit emaille maakt het wel speciaal. Omega heeft hier een patent op en dit soort lunettes zie je enkel terug in de “special editions” van Omega. De tachymeterschaal wordt met laser in het keramiek gegraveerd, daarna met de hand vijf keer voorzien van emaillepoeder en vervolgens gebakken en gepolijst. De glans op de lunette wordt met een chemisch process aangebracht. Als er iets mis gaat in dit productieproces, wordt de lunette vernietigd en moeten ze opnieuw beginnen. Het voordeel van deze omslachtige methode is dat het wit van de tachymeter er echt uitspringt. Met gewone print was dit niet gelukt.
Bron: Omega
De kast
De kastvorm van de platina Speedmaster is -net als de nieuwe 3861 Moonwatch-gebaseerd op de vintage 105.012, die door Buzz Aldrin werd gedragen tijdens de eerste maanlanding. Dit wordt gezien als de vierde generatie Speedmaster, met de karakteristieke snavelvorm van de lugs.
De stalen 321 Speedmaster is op basis van de 105.003 en de Canopus Gold 321 heeft de “looks” van de CK2915, de eerste generatie Speedmaster uit 1957.
Links mijn stalen 321 met straight lugs, rechts de platina 321
De horlogekast is gemaakt van Pt950Au20, een speciale legering van platina en witgoud (ongeveer 95% platina, 5% witgoud) en bevat enkel edelmetalen! Het is de hoge dichtheid van platina waardoor het zeer lastig te bewerken is en daarom ook vaker duurder is dan goud.
Het horloge met band en de Pt950Au20 doornsluiting weegt zo’n 126 gram. Voor én achter zit saffierglas voorzien van antireflective coating. Daarom is in het glas geen Omega logo gegraveerd. Dit logo zie je wel in de stalen 321.
De band
De zwarte alligatorband is iets chiquer dan wat ik normaal langs zie komen op Omega horloges. De binnenzijde is namelijk ook voorzien van alligatorleer. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij F.P. Journe. Je mag het ook wel verwachten in deze prijsklasse, alhoewel de moderne gouden Speedmasters dit niet hebben. Merk je deze afwerking als je het draagt? Nee…
Nadelen?
Zijn er dan nog nadelen te melden? Jazeker, de doos is -net als bij de stalen 321- hetzelfde als de oude 1861 “big box”. Dit vind ik jammer als je het vergelijkt met andere referenties, die veel leukere dozen hadden. Het eindigt natuurlijk op zolder, maar daar had wat meer creativiteit in gestopt mogen worden. Maar dat is dan ook echt het enige. Ik vind alles super! Helaas kost een Omega platina flatlinkband zo’n 56K euro….dus ik houd het lekker op leer!
Anyway, de waanzin voorbij, ik ben weer een happy chappy! Het gezond verstand mag weer aan
Speciale dank aan @JuKo die prachtige foto’s heeft gemaakt! Daar gaan we nog heel veel moois van zien de komende jaren. Topper!