Van grail naar nachtmerrie naar onvergetelijke ervaring! 😲

Eind vorig jaar kocht in mijn grail: de 321 Speedmaster in platina.

Dit horloge is voor mij een aandenken aan mijn vader die datzelfde jaar onverwachts overleed. Het deed daarom extra pijn toen ik mijn nieuwe aanwinst 3 maanden later moest opsturen naar Omega HQ. Waarom? Er bleek een probleem met de wijzerplaat te zijn, waarbij de witgouden ringen om het maanmeteoriet lichte corrossieplekken lieten zien. Wat?! De logica ontgaat mij nog steeds, maar het 321 team van Omega liet weten dat de wijzerplaat vervangen moest worden! Omdat dit horloge zo dicht bij mijn hart ligt, begon deze hele ervaring mij enorm tegen te staan. Ik was namelijk oprecht bang dat ik de binding met dit horloge zou gaan verliezen als er een minder aantrekkelijke wijzerplaat in zou komen. Ik had immers zelf heel lang gezocht naar de perfecte wijzerplaat, want geen enkele exemplaar is hetzelfde door de structuur van het maanmeteoriet.

(macrofoto als voorbeeld van het meteoriet; de problemen zijn niet zichtbaar hier)

Maar wow! Omega heeft er echt een onvergetelijke ervaring van gemaakt. En dat bedoel ik positief! Ik had zelf de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik bij het 321 atelier mocht kijken. Ik dacht er zo een leuke ervaring aan te kunnen koppelen en heb ook de emotionele waarde benadrukt. Omega gaf -bij extreem hoge uitzondering- hier toestemming voor en maakte er zelfs een heel dagprogramma van! Dit had ik niet durven dromen. Ik moet hierbij wel eerlijk bekennen dat ik een streepje voor heb met de internationale Speedmaster GTG events die ik organiseer en met een platina 321 gaan er ook deuren open blijkbaar. Gelukkig maar!

Hieronder mijn reisverslag:

Wat een geweldig avontuur is het geworden! Begin juli vlieg ik samen met horlogevriend Sander naar Zürich. Sander heeft mij vaker al geholpen met vintage Speedmasters en hij wilde dolgraag mee. Met de trein reizen we naar Omega en de spanning begint al toe te nemen! We komen stipt op tijd aan op het station van Biel, waar Omega-chauffeur Patrick ons staat op te wachten. Het valt mij direct op dat hij een two-tone Omega Seamaster 300m draagt en hij vertelt trots dat hij dit horloge van Omega heeft gekregen voor zijn jarenlange trouwe dienst.

Patrick rijdt ons naar de hoofdingang van Omega en we mogen binnen plaatsnemen in de Constellation room vlak bij de receptie. Omega CEO Raynald Aeschlimann begroet ons enthousiast en neemt zelfs ruim de tijd voor ons. Je krijgt er natuurlijk geen speld tussen, maar het is wel heel interessant en zelfs openhartig. Het veilingschandaal doet nog steeds pijn waarbij veel vertrouwen is geschaad. De tijd vliegt en het programma loopt nu al uit!

(leuke foto, maar blijven ook liever anoniem op dit openbare forum)

Dan komt Mariano Samudio -een zeer vriendelijke Argentijn die met zijn karakter een hele ruimte kan vullen- enthousiast binnenlopen. Hij is de technical hospitality manager en tevens een zeer hoog aangeschreven Omega horlogemaker. Mariano is vandaag onze gids en ontdekt al snel dat wij geen leken zijn. Hij draait het om en wij mogen hem alles vragen en hij vindt het geweldig om daar aanvulling op te geven. We kijken eerst door het raam van het indrukwekkende zuurstof-arme (en dus brandvrije) magazijn, waar een transportrobot langs gigantische rijen met voorraadartikelen sjeest en er dozen inzet of uithaalt. Mariano vertelt dat hier de voorraad voor twee jaar productie ligt en dus ook de wijzerplaten van de platina 321 Speedmaster. Er is hier niks aanwezig voor onderhoud van oudere referenties, dat ligt in een andere vleugel van het gebouw.

We nemen de lift naar boven en komen op de bekende productievloeren: T2 (assembly and casing) en T3 (bracelets). Deze productie-afdeling ken ik nog van de Speedy Tuesday events 2019 en 2022. Helaas is het verboden om hier foto’s te maken vanwege de privacy van de medewerkers. Iedereen is hard aan het werk en we krijgen uitleg over de productielijn en hoe iedereen op die werkvloer een eigen taak heeft. Ik moet lachen, want er liggen bij het raam zo’n 16 witte Speedmasters op een werkbank en Sander twijfelde op het vliegveld enorm of hij er eentje zou kopen en heeft dit niet gedaan. Het blijft hem dus achtervolgen! Het wordt een korte toer omdat het programma iets uitloopt en het voor ons niet nieuw is.

We lunchen met Mariano in restaurant Répas. Het eten is lekker, maar vooral de leuke gespreksonderwerpen maken het geweldig en dit is ook wat de horlogehobby voor mij zo aantrekkelijk maakt. Mariano vertelt dat hij als horlogemaker geen leuke tijd had bij Breitling en na twee jaar maakte hij de overstap naar Omega. Hij dacht daar ook twee jaar te gaan werken maar hij is inmiddels 28 jaar actief bij Omega, dus hij zit daar goed op z’n plek. Mariano draagt een Planet Ocean 600 met een zwartkeramische kast en zwart/gouden lunette. Hij kreeg dit horloge van Omega wegens 25 jaar trouwe dienst. De chef komt bij dessert nog een keer langs en stoot per ongeluk het suikerpotje om. Als hij wegloopt, maken wij er snel een Omega logo van. Mariano moest even loskomen maar heeft nu echt door dat hij met een leuk gezelschap te maken heeft. Voordat we terugkeren naar Omega HQ vertelt Mariano dat we nu iets heel bijzonders gaan doen en dat wij de proefkonijnen zijn. Pardon?

Terug bij Omega mogen we een witte laboratoriumjas uitkiezen. Giampaolo Civelli, International Training Manager, sluit ook aan. We komen in een andere vleugel van het indrukwekkende gebouw uit. Ik zie aan de enthousiaste blik van Mariano dat hier echt wat speciaals gaat gebeuren. In de omkleedruimte moeten we speciale schoenhoesjes aantrekken en daarna gaat de beveiligde deur van het Atelier d’Excellence open! Deze naam hadden we al op de uitnodiging zien staan, maar nu staan we dus opeens IN het atelier! Oef, ik krijg een kriebel in de buik en met grote ogen kijken we rond. De werkbanken zien er hetzelfde uit als in T2 en T3 en er zijn zo’n 6 horlogemakers op deze afdeling aan het werk. In het Atelier d’Excellence werken alleen de beste Omega horlogemakers aan de meest exclusieve uurwerken zoals de Tourbillon, Chrono Chime en ook de 321. Mariano heeft een glimlach van oor tot oor en kijkt ons verwachtingsvol aan en onze blikken spreken boekdelen.

Twee vrouwelijke horlogemakers Cristiana en Chloé begroetten ons. Zij zijn horlogemakers van het 321 team, dat ongeveer vier werkplekken telt. Cristiana is hoofd van deze afdeling en vertelt dat het 321 uurwerk twee keer in elkaar wordt gezet. Als we vragen waarom, legt ze uit dat er bij dit uurwerk kleine aanpassingen nodig zijn voordat het definitief kan worden geassembleerd. Door deze optimalisatie is het een meer arbeidsintensief klusje dan een “off the shelf” uurwerk. Chloé geeft ons vervolgens uitleg over de overcoil hairspring en hoe complex dit is om te maken. Het duurt zo’n drie uur om deze veer te maken en te installeren. Daarna laat Chloé de column wheel zien -essentieel voor het 321 uurwerk- en dat dit uit één stuk staal wordt gehaald. Ik grap hoe groot de centrale schroef eruit moet zien in vergelijking met dit kleine nokkenwiel. Ze moet gniffelen want daarna laat Chloé, die zelf een Speedmaster 3861 Moonwatch op flatlink band draagt, zien hoe de column wheel wordt vastgezet en ik mag het daarna proberen. Dat valt nog niet mee, want nadat ik een loepje opdoe, is het schroefje al gevallen en dat is behoorlijk lastig om weer rechtop te zetten in de houder. Uiteindelijk is het gelukt en gaat het vastzetten zonder problemen. Ze maken in 2025 zo’n 1800 stuks 321 uurwerken, wat echt heel weinig is. En geen zorgen, die van mij is een dummy geweest! Ondertussen schiet Mariano met mijn iPhone de foto’s, zodat de horlogemakers niet in beeld zijn.

(een afgerond 321B uurwerk in de houder)

Daarna laat Cristiana een doosje zien: iets waar ik stiekem ook al op hoopte. Het is de nieuwe wijzerplaat die in mijn platina Speedmaster wordt gezet! Ze hebben echt een uitstekende keuze gemaakt want deze is zelfs mooier dan ik had durven dromen. Ik had al aangegeven geen witte vlekken in het maanmeteoriet te willen en dit was “spot on”! Ik had het niet verwacht, maar ik krijg een gekke mix spanning, vreugde en ongeloof: dit is geweldig! Het is slechts een wijzerplaat, maar toch ook zoveel meer dan dat! Mijn Speedmaster lag er ook bij in een dekentje van plastic. Ik had echter alleen maar oog voor die wijzerplaat. Ik veeg mijn ietwat klamme handen af aan de witte jas, wat speciaal is dit. De interesse en het enthousiasme vanuit de Omega medewerkers is duidelijk aanwezig en dit maakt de ervaring alleen maar leuker. Patrick, de Customer Service accountmanager, vertelt mij dat het ongeveer 2 weken duurt voordat het verzonden wordt vanwege de quality control. Het komt niet eens meer bij mij aan, ik ben allang dolgelukkig.

(slechte foto van een prachtige plaat)

Daarna hebben ze nog wat speciaals voor ons, wij mogen namelijk de meest exclusieve uurwerken van dichtbij bekijken. Specialty watchmaker Tim stelt zich voor en geeft uitleg terwijl wij onze witte Omega handschoenen aantrekken. Want we mogen alles aanraken! We beginnen met het prachtige Omega 125 years “grand feu” zakhorloge (ongeveer 205.000 euro; bouwjaar 2019) dat oogverblindend mooi is afgewerkt. Alleen de prachtige presentatiedoos is al een meesterwerkje!

Op de volgende tafel staat een doos met alle geproduceerde Omega Tourbillon referenties (van 1994 tot aan de huidige modellen), die nog steeds heel bijzonder zijn vanwege de centrale plaatsing van de tourbillon en de wijzers die op niets lijken te zijn aangesloten. De uren- en minutenwijzers zitten ieder op een glazen schijf die aan de buitenzijde worden aangedreven. En onder welke hoek je het ook bekijkt, je ziet het glas niet. Heel gaaf! Het zijn echt prachtige horloges met een heel eigenzinnig uiterlijk. Ik vertelde een anekdote over het 2019 Speedy Tuesday event in Biel, waar we tijdens het diner de eigenaar van restaurant Le Perroquet Vert zagen rondlopen met een Omega Tourbillon! Tim, Giampaolo en Mariano riepen meteen in koor wie dit is en moeten lachen.

Tim en Giampaolo Paolo laten ons ook de werkplaats zien waar ze de bepaalde onderdelen zelf maken en afwerken, zoals een 100 jaar oude machine om de “Côtes de Genève Arabesque” afwerking aan te brengen. Hierbij zijn de “strepen” niet recht maar gebogen, iets wat bij de huisstijl hoort van Omega. Tim geeft een kleine demo en het is heel leuk om te zien hoe ze in dit atelier dus veel onderdelen handmatig afwerken, waaronder ook de black polishing techniek voor de schroefjes.

(hier zie je de handafwerking mooi, zoals de Côtes de Genève Arabesque en anglage)

We eindigen de rondleiding met de huidige kroonstukken van de collectie: de Chrono Chime Speedmaster (met een prijskaartje van 580.000 euro) en Olympic 1932 (540.000 euro). Deze hebben het bijzondere “striking” caliber, dat Omega samen met Blancpain heeft ontwikkeld. Dit is het enige uurwerk dat de gemeten chronograaftijd laat horen. Bij “gewone” minute repeaters hoor je de tijd van het horloge, maar niet de gemeten chronograaftijd. Dit is natuurlijk net zo onnuttig, maar het is wel heel indrukwekkend gemaakt. In het atelier wordt het hele uurwerk afgewerkt en bijvoorbeeld de gouden hamers gepolijst totdat het “black polish” effect is bereikt. Beide horloges worden geleverd met een gigantisch 25 kilogram wegende horlogedoos, dat meteen ook dient als klankkast. We krijgen een demo te horen van de Olympic 1932, die terugverwijst naar de lange geschiedenis die Omega heeft met Olympische Spelen. Heel gaaf!

Helaas moeten we afscheid nemen en onderweg naar buiten moeten we dit echt even laten bezinken. We zijn er stil en tegelijk ook heel vol van. Het is echt een heel speciale ervaring geweest! We bezoeken nog het Omega Museum, maar eigenlijk is het al een complete ‘system overload’. Het is zeker de moeite waard, met een prachtige collectie in chronologische volgorde. Maar dat is voor een andere keer dan maar!

We bedanken Mariano voor zijn geweldige gastvrijheid en met de privechauffeur rijden we naar het station. De terugreis naar huis ging heel soepel en ik kan terugkijken op één de meest bijzondere horloge-avonturen ooit en daarmee is het vertrouwen in de platina 321 is absoluut weer hersteld! Nu is het wachten totdat ik het in augustus kan ophalen!

362 likes

Wow, TL:DR wat een geweldige ervaring.

1 like

mooi verhaal/reportage :+1:

1 like

Mooi verhaal en heel mooi dat het op deze manier is opgelost :slightly_smiling_face:

1 like

Jordy, de passie spat ervan af :ok_hand: Heel tof dat je dit mocht beleven en met ons deelt.

1 like

Holy f*ck wat is dit voor een bizar gave ervaring! Bedankt voor je gepassioneerde verslag!

2 likes

Prachtig verhaal en een prachtig horloge!

1 like

Dit is een van de vetste verhalen, of ervaringen, die ik op HF heb mogen meemaken. Gaaf gedocumenteerd ook. Hartelijk bedankt en ik hoor graag hoe het gevoel is als je je Omega straks weer in je handen hebt.

1 like

Zo de knetter. Gaaf hoor.
Prachtige ervaring. Bedankt voor het delen :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Fantastisch verhaal! En gaaf dat de nieuwe wijzerplaat nog mooier is als je had gehoopt!

Graag dan een paar foto´s zodra weer in huis!

1 like

Geweldig! Wat een mooie tour. Bedankt voor het delen. Bijzondere ervaring.

1 like

zeer speciaal zoiets te mogen meemaken :ok_hand:

1 like

Geweldig! Mooi verhaal en dank voor het delen. Fijn dat de ervaring zo positief afloopt. Nagenieten maar!

1 like

Wat een prachtig avontuur, om nooit te vergeten! Bedankt voor het mooie verslag!

1 like

Heel speciaal en een prachtige reportage!

1 like

Prachtig verhaal weer om te lezen man. Heerlijk :star_struck:. En fijn dat er nu nog meer herinneringen hangen aan deze fantastisch mooie speedmaster. Geniet er van!

Het is ze geraden ook. :sweat_smile: Ik snap dat er hogere piefen bij hun klanten zitten, maar voor een speedy freak als jezelf mag dit toch ook wel eens kunnen hoor.

2 likes

Wauw, wat een briljant en geweldig avontuur, mannen. Met gepaste jaloezie gelezen.
En top dat je 321 weer helemaal perfect is. :ok_hand:

1 like

Wat een reis :+1::+1::+1::+1:

1 like

Fantastisch! Bedankt om dit verhaal te delen. Genieten

1 like

Heel toffe ervaring!

1 like