NA’s: Seiko SLA033 "Capt. Willard" Reissue vs Doxa Sub 1200T

Goedendagdeel,

Vanochtend opgestaan en bedacht om deze twee iconische duikers eens te onderwerpen aan mijn subjectieve blik. Met andere woorden hoe beleef ik de historie, verpakking, draagbaarheid, kwaliteit, eigenaardigheden, leuke details en ‘bang for buck’. Maar, allereerst wat harde data:

Seiko SLA033 1970 Diver
Diameter: 45mm (excl. crown)
Wijzerplaat: 32mm
Hoogte: 13mm
Lug-2-Lug: 49mm
Lug Width: 19mm
Waterdicht: 200m
Uurwerk: 8L35
Power Reserve: 50 uur
Retailprijs: EUR. 4.350,00

Doxa Sub 1200T Caribbean
Diameter: 42.70mm (excl. crown)
Wijzerplaat: 27mm
Hoogte: 14.4mm
Lug-2-Lug: 44.6mm
Lug Width: 20mm
Waterdicht: 1200m
Uurwerk: ETA 2824-2 of SW200
Power Reserve: 42 uur
Retailprijs: ca. EUR. 2.000,00 (?)

Okay, het wordt tijd voor een uiteenzetting van mijn gedachten over deze twee duikers ondersteund door wat matige foto’s…

Historie
Beide horloge hebben een geweldige historie de één heeft een relatie met Jacques Cousteau en de ander met Captain Willard (Apocalypse Now) en Naomi Uemura … Tenminste dat vinden de Marketing afdelingen van Doxa en Seiko. Hecht ik hier waarde aan? Neuh, helemaal niet. Ik beoordeel het als een truc om deze horloges te slijten aan ons watchnerds. Slaven zijn we.
En ja, beiden zijn limited editions. Welke heruitgave tegenwoordig niet? Whahaha … bullshit.

Verpakking
Beide verpakkingen zijn origineel. De Doxa heeft de welbekende Tube incl. een tool om de band op maat te maken en van de kast te halen. De Seiko heeft uitgepakt met een Bomb-proof koffer (Duitslands Special Edition), hilarisch, onnodig, onhandig maar wel geinig. In deze gigantische koffer zit de standaard Seiko doos en een zaklamp (excl. batterijen). Leuk. Ga ik het gebruiken? Neuh, nooit.

Uitstraling
Beiden hebben een zgn. cushion case, een type kast die lang niet door iedereen wordt beschouwd als wonderschoon en verfijnt. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor deze lompe variatie op een horlogekast. Beide horloges ‘shinen’ op verschillende vlakken. Wat glimt er bij de Seiko? De wijzers, de indices, het frame rondom de datum, de bezelinsert, de zijkanten en de onderkant van de kast (sjaratsoe). In mijn ogen een mooie afwisseling van glim en mat. En nu door naar de Doxa. De bovenkant van de bezel, de zijkanten van de kast en de ‘beads’ van de BOR band. Lekker. Waarbij ik vandaag de voorkeur geef aan de meer ‘toolish’ uitstraling van de Doxa. Je kunt nl. niet elke dag ‘shinen’ als een Seiko.

Draagbaarheid
De Seiko is geen klein of licht horloge met een diameter van 45mm, maar draagt om mijn pols (18,5cm) prima door de beperkte lengte van 49mm en hoogte van 13mm. Hebben de dimensies van de Seiko mijn voorkeur? Neuh, het mag van mij wel wat kleiner. ‘In comes the Doxa’ … JAAAH! Hier word ik gelukkiger van. Lekker man. Wel wat hoger, maar dit komt dichterbij mijn ideale maten voor een cushion case duikert.

Kwaliteit
Voor wat de Seiko kan ik hier kort over zijn … top! De kast is afwisselend mooi gebrusht en gepolijst, de bezel-actie is strak en verfijnd. Het uurwerk … blah blah blah … helaas te weinig verstand van om hier zelf wat van te vinden. Een uurwerk wordt in mijn ogen toch pas interessant bij een A. Lange und Sohne. Belangrijker, loopt het uurwerk enigszins op tijd en is het robuust. De band, lekker soepel maar oh oh oh wat een stof magneet. Overigens draag ik de Seiko op een originele Seiko rubber band (R02C011J9), ik geloof, van een SPB053. Dus niet de standaard Seiko waffle strap van de SLA033. De Doxa, voelt robuust aan, de kast, de bezel, de BOR band zo comfortabel. Wacht … de sluiting van de band. Oef … wat goedkoop.

Eigenaardigheden
De kroon van de Seiko, kost wat moeite om deze in- en uit te schroeven. Ach, dit is niet onmogelijk en het draagt vast bij aan iets. De kleine wijzers t.o.v. de wijzerplaat. Het is een re-issue m.a.w. een hommage aan … en dus een kopie van een ouder, historisch, model. Boeit mij dat? Neuh. Dus van mij hadden de wijzers grover mogen zijn. De Caribbean is geen Professional. Jammer.

Geinige details
De datum van de Seiko heeft een zilvergrijze achtergrond, mooi detail. Het glaasje is plat, maar wanneer je het horloge schuin houdt lijkt het glaasje vanuit binnen bol te zijn. De Caribbean is geen Professional. Maar euh … ligt het aan mijn ogen … gloeit de wijzerplaat in het pikkedonker een beetje oranje? Snel het licht aan, is het toch een Professional? Shit … nee, nog steeds een Caribbean.

Bang for buck?
Er is al veel over geschreven en gezegd, de Seiko is niet goedkoop (voor een Seiko) zeg maar. Ik heb er geen probleem mee. Wat ik zelf wel minder vind is om een ‘groter’ horloge te dragen. ‘Kijk mij nou eens lekker shinen met m’n grote klok’. Daarnaast had ik er voor deze prijs wel een stalen band bij verwacht. Minpuntje.
De Doxa, een goede prijs voor een eigenwijze duiker met stalen comfortabele band en waterdicht tot 1200(!) meter.

Welke heeft jouw voorkeur?

  • Seiko SLA033 1970 Diver
  • Doxa Sub 1200T Caribbean

0 stemmers

En nu?
Tja, de grote vraag … houd ik beide horloges op de korte termijn (iedereen kent nl. het antwoord v.w.b. de lange termijn)? Waarschijnlijk gaat één van beiden het veld ruimen. Welke? Puntje bij paaltje … ik wil een Doxa Sub Professional.

31 likes

No brainer.

Doxa!

2 likes

Die doxa maakt mij erg hebberig! Leuk leesvoer zo in de ochtend, de Seiko is erg gaaf maar imo heeft de Doxa toch net een grotere WOW factor.

2 likes

Goed verhaal, leuk geschreven, duidelijk en helder : :ok_hand:t4:
Ze zijn beide niet mijn modellen ( door die kast ), maar de Doxa heeft wat extra’s door de band…dat oude stijltje icm wijzerplaat is wel mooi hoor. Je moet er wel het type voor zijn uiteraard.
En de Seiko zou ik inderdaad op staal willen, dat bedrag voor zwart rubber ? Nee.

2 likes

Leuk verhaal met mooie duidelijke foto’s. Bedankt voor het delen.

Beide mooie horloges, zelf zou ik eerder naar de Doxa neigen. Ik vind de Doxa toch iets leuker.

1 like

De Doxa begin ik steeds meer te waarderen :ok_man:

2 likes

It is an acquired taste indeed …
Daarnaast ben ik voor nu wel een beetje klaar met de usual suspects Omega, Rolex, Tudor … Behalve Seiko dan hè!

Ben ondertussen ook wat vintage aan het worden … Patina is zichtbaar.

De Doxa heeft echt een eigen smoel door de ‘afwijkende’ wijzerplaat, wijzers, indices en natuurlijk de bezel met de standaard tijd schaal en de no-decompression schaal in staal. Het blauw en wit in contrast met de de stalen bezel kan mij ook bekoren. De Seiko is natuurlijk standaard, maar wel echt lekker, met zijn zwarte wijzerplaat en zwarte bezel-insert.

4 likes

Gefeliciteerd met je NA’s !
Prachtige kastvormen, maar beide te groot voor mij. Geen voorkeur daarom.

2 likes

Beide horloges zijn niet helemaal mijn ding, op basis van uitstraling de Doxa. Secs vind ik persoonlijk minder interessant 1200m lijkt me niet iets iets wat je gaat testen :wink:.

2 likes

Specs zijn niet het eerste waardoor ik ‘val’ voor een horloge. Ik vind het visuele aspect altijd de nummer 1 reden om een horloge verder te bekijken. Waterdichtheid vind ik altijd wel wenselijk. 1200(!) meter is een lichtelijke overkill voor mijn skills (toch zeker 1 keer per jaar een metertje of 2 diepzwembad duiken). Maar gezien de dikte van de kast en zeker in verhouding tot de prijs van de Seiko en maar een rating van 200 meter een spec met een dikke duim.

Passen wel bij mijn baard, motor en laten we eerlijk zijn, mijn über-mannelijkheid. Snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Een Datejustje bijvoorbeeld is schattig, hip (vooral in combi met van die kekke sokjes) en lekker gezellig voor bij de thee.

Geintje natuurlijk … (behalve dat van de Datejustje :nail_care:t2:)

2 likes

Aanvullende inzichten en ongezouten meningen …

2 likes

@bordewolf, herken jij dit fenomeen? Of is de wens de vader van de gedachte?

Mooie uiteenzetting, leuk verhaal, best goeie matige foto’s. :+1:

Het zijaanzicht van de Doxa, de hoogte met die recht uitstekende lugs en dan die pukkel van dat deksel wat op de pols lijkt te liggen doen mij vermoeden dat het niet bijster ergonomisch is allemaal.

Eerlijk is eerlijk, ik zou van deze twee honderd keer voor de Seiko gaan, maar ik heb niks met dit model, waardoor de SLA017 een betere propositie lijkt.

Maar nog beter is die quartz Tuna van je. Die wilde je na de zomer (zeg eind September?) toch gaan verkopen? :slight_smile: :slight_smile: Ik zou het niet doen. Of wel, en er een babbeltje met me over maken als het zover is. :slight_smile:

1 like

Dat de wijzerplaat van de Carribean oranje oplicht? is mij niet opgevallen…

zal de wens zijn omdat je een PRO wil. Overigens is de Searambler mooier natuurlijk, hahaha

1 like

Ik ga het vanavond eens aan mijn ongeïnteresseerde betere wederhelft vragen. Ik geef mijn kronkel nog niet op.

1 like

Beide liggen prima om de pols. Ik denk dat de hoogte om de pols bijna gelijk is.

Nu, ik de foto’s zie, nee … niet even hoog.

Zoveel horloges zoveel meningen. Ik ben geen fan van de SLA017, de sunburst wijzerplaat, indices en de ‘onmeunige’ kroon vind ik báh net als de kast. De afmetingen en het glaasje daarentegen … oeh la la.

3 likes

Twee en een halve week geleden heel kort verliefd geraakt op de SLA033 in Normandië.
Bij van Grinsven (geloof ik :grin:)in den Bosch gepast. Prachtige kast, wijzerplaat en wijzers. Maar wat een shity kroon en ditto horlogeband.
Liefde was hevig maar kortstondig.
Doxa altijd al een bepaalde genegenheid voor gehad, alleen de wijzers laten mij nog steeds afhaken.

2 likes

Shitty? Nou, nou. De kroon zit goed verstopt en laat zich niet een twee drie los wrikken. Maar vervolgens is de actie van de kroon perfect, butter-smooth. Het rubbertje (okay, silliconen) vind ik wel lekker heurrr…
Jammer dat de liefde zo kort was. Wel fijn dat het hevig was.

Shitty? Nou oké ,om 'm te openen en sluiten ja. Als ie éénmaal dicht is oké.
Ik vind 'm voor “gasten” zoals die hier vertoeven en vele horloges hebben en dragen bijzonder onplezierig openen en sluiten. Voor mensen die 'm als enige dragen is dat minder een issue.
Band is des Seiko’s en zou veel beter moeten. Zeker in dit geval van een horloge dat list 4350,00 kost.
Kom op , siliconen bandje kan echt niet op een horloge van dat kaliber.
Dus tesamen met kroon (en dan heb ik geeneens worstevingers) en band was dat echt een deal breaker.

1 like