NA | Tudor Pelagos 25600TN + Rubberen band (#151)

Op een druilerige zondag gebeuren soms de raarste dingen… :upside_down_face: :sunglasses:

Zo zaten Peter (@Lempke) ikzelf zondagmiddag ineens in de auto, beiden richting Eindhoven, om een Omega Seamaster Pro 300M (SMP) om te ruilen voor een Tudor Pelagos.

Peter had een tijdje terug zijn Pelagos in het blauwe gedeelte geplaatst, de twijfel had toegeslagen. Niet over de kwaliteit of schoonheid van het horloge, wel over de wat groter ogende afmeting op zijn pols. Hetzelfde gevoel had ik met mijn SMP, maar dan andersom. Hij deed mij wat klein aan, maar oh oh wat is het een prachtige duiker! Ik was dus al stiekem een het kijken naar iets anders, iets groters. Op mijn ‘graallijstje’ stonden twee horloges, een Omega Speedmaster Mk2 en een Tudor Pelagos in het zwart.

Eerder vorige week had ik bij @ElChueco al een ontmoeting met de Mk2. Bijna was ik daarmee naar huis gereden, ware het niet dat aan de keukentafel een gevoel van twijfel ontstond. Bij twijfel krijg je achteraf spijt is mijn ervaring. Erik gaf gelukkig bij herhaling aan dat het voor hem geen enkel probleem was als ik de Mk2 niet zou overnemen: “Aah joh, maak je niet druk! Hij hoeft niet weg.” Dat gaf voor mij de doorslag. Ik ging weer huiswaarts, na een erg prettige kennismaking met lekkere koffie en bepaald onder de indruk van een kist vol mooie horloges. Wow, mooie collectie!

Ik had op 9 maart, tijdens de ‘SAHH 2019’ (Gassan), ook even een rondje door de winkel gemaakt en daar van alles en nog wat om de pols geknoopt. Ook de Tudor Pelagos in blauw, zwart én de linkshandige uitvoering met ‘faux patina’ die mij wat te speels overkwam. Toen was voor mij 100% duidelijk, ooit komt de zwarte er. Die moet ik (ook) hebben!

Peter had al best wel snel weer besloten om de advertentie voor de Tudor weer te laten verwijderen, “het horloge blijft!”. Oké.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een berichtje van een bevriende horlogegek, met een verwijzing naar een andere zwarte Tudor Pelagos [naschrift: inmiddels is die ook verkocht]. Hé, zou het dan toch?! :sunglasses:

Zondag zou ik de knoop doorhakken, om vervolgens naar de kop van Noord-Holland te rijden om deze Tudor te gaan bekijken. Ik ontving een paar foto’s en op één foto lagen 3 rubber banden. Dat begreep ik niet zo goed. Drie? :thinking: …wat een raar aantal.

Wacht eens even Peter heeft ook zo’n ding. Hij weet vast wel hoe dat zit met die bandjes en dus stuurde ik Peter afgelopen zondag een PB met de vraag hoe het zit met die banden. Ik kreeg al snel antwoord dat het aantal klopte, er was één ‘rekbaar bandje’ bedoelde als duikersverlenging. Oh én dat ze stinken. :joy:

Een paar berichten later bleek dat het eigenlijk bij ons beide wel kriebelde, dat we gewoon onze horloges moesten ruilen! Was vertrouwd en leuk bovendien. Aldus geschiedde en zo zaten we om vier uur aan de koffie, bij Van der Valk in Eindhoven te genieten van elkaars horloge. We waren er snel uit, dit gaan we doen!

…en konden we na 10 minuten de horloges van pols laten wisselen. De rechterpols is van Peter, linker van mijzelf. :sunglasses:

20190319-57452823147__15AE21AC-5851-4EB1-9AB2-FC47D353B79A

Over het horloge!

A magnificent example of a tool watch and symbol of adventure, the Pelagos is one of the most complete traditional mechanical divers’ watches available today. Waterproof to 500 m (1,640 ft), the Pelagos is fitted with TUDOR Manufacture Calibre.

CASE
42 mm titanium and steel case with satin finish

MOVEMENT
Manufacture Calibre MT5612 (COSC)
Self-winding mechanical movement with bidirectional rotor system

POWER RESERVE
Power reserve of approximately 70 hours

WINDING CROWN
Titanium winding crown with TUDOR logo in relief

Helium escape valve at 9 o’clock

WATERPROOFNESS
Waterproof to 500 m (1,640 ft)

BEZEL
Unidirectional rotatable bezel in titanium, graduated over 60 minutes with ceramic matt black disc and graduations with white luminescent material

DIAL
Black with white index

Date at 3 o’clock

CRYSTAL
Sapphire crystal

BRACELET
Titanium bracelet with folding clasp and safety catch in steel with bracelet extension system developed and patented by TUDOR

(bron: tudorwatch.com)

Paar foto’s en details…

Peter heeft gelukkig alles bewaard, overcompleet. Daar hou ik van, nette en complete pakketten… ook de zooi die “toch maar de kast in gaat” blijft toch ook leuk om erbij te hebben. Alles in topstaat, blij mee!

Ik had een paar weken terug bij @Taconew een @Watchpouch laten maken, met Omega Seamaster logo enzo voor de SMP. Laat Peter nou ook zo’n ding hebben laten maken, maar dan uiteraard met een Tudor logo. Ruilen we die ook gewoon om, dan klopt het plaatje aan beide zijden helemaal. Leuk! :wink:

Hier de extra rubberen band, met aan de bovenkant van de foto de extra duikverlengingsband (…3x woordwaarde? :wink:) waar ik dus even niets van begreep. Ik weet nog niet of ik de rubberen band ga gebruiken, op staal is de Pelagos wel héél erg mooi!

De sluiting is een bijzonder staaltje vakmanschap. Met veertjes en klikjes heb je de mogelijkheid om de sluiting te snelverstellen, in 4 standen waarvan de eerste drie ‘vast’ en de vierde geveerd om aan een eventuele uitzetting van de pols mee te bewegen zodat de band niet te strak komt te zitten. Bijzonder. Daarnaast heeft de sluiting ook een normale duikextensie.

Ik vind hem mooi! :heart_eyes:

Dank je wel voor het lezen!
Ik ga nu volop genieten van mijn NA… :slight_smile:

146 likes

Proficiat beiden :+1:. Van ruilen komt niet altijd…

Een heerlijke toolwatch! En dit is toch de fijnste variant in mijn optiek.

Een isofrane staat hem ook erg goed.

Gr, HJR

2 likes

Isofrane is ontworpen voor de pelagos :smile:
Past inderdaad echt perfect

Foto van Google:

5 likes

De Pelagos staat hoog op me lijst! Gefeliciteerd! Prachtig horloge :heart_eyes: Maar ik weet dat hij te groot voor me is … :cry:

2 likes

Geweldige aanwinst Remco! :+1: Nogmaals van harte. De Pelagos blijft een absolute topper (die ook bij mij in het achterhoofd blijft spoken…). Mooie foto’s ook. :ok_hand:

4 likes

Prachtige Pelagos! Van harte met je nieuwe aanwinst en veel draagplezier gewenst! :smile: :+1:

Hoeveel weegt hij op de titanium (/staal?) bracelet? Draagt hij groter of kleiner dan zijn diameter doet vermoeden?

Groeten,
Dennis

1 like

Gefeliciteerd met een pracht van een aanwinst

1 like

Dank je wel allen! :ok_hand:

@Vigorelli & @Watchbird, ik ga er 100% zeker géén Isofrane band aan zetten. Ik ben sowieso niet zo van de bandenwissel, heb sterk de voorkeur voor staal op dit soort horloges. We houden hem lekker zoals 'ie is. :wink:

@Jurtz, even een plaatje voor je gemaakt. Sorry, alleen analoge weegschaal in de buurt. Hij draagt voor mij prima, beetje vergelijkbaar met een Sea-Dweller qua grootte en draagcomfort.

6 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze robuuste schoonheid!!
Een magnifiek horloge van een befaamd horlogehuis!!
Ik wens je er een fijne tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

136 gram dus, dat is in feite niks voor zo’n massief horloge, dat komt ongetwijfeld door het titanium! Wat is er precies van staal en wat is precies van titanium bij de Pelagos, weet je dat?

1 like

Heb ik me nog niet in verdiept maar als ik mag gokken op een héél klein kleurverschil dan zou ik zeggen dat het achterdeksel en sluiting staal zijn, de rest titanium. :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd met de aankoop!

Toch wel bijzondere handelswijze hou je er op na, Junior. Ik weet wel, als wij ooit in gesprek gaan voor een verkoop, mag je eerst 50 euro aanbetalen :joy:

2 likes

160 gram dacht ik…

Haha. Dat valt denk ik reuze mee. Er vloeien nooit tranen bij de verkopende partij en ik maak vooraf duidelijk dat we pas een deal hebben als de hand geschud is. Ik kom dus eerst kijken, ook als wij ooit “in gesprek gaan”. Voorkomt teleurstellingen. :wink:

Overigens als ik de verkopende partij ben, mag iemand die twijfelt ook altijd nog afhaken. Ben geen handelaar hè! We moeten wel een beetje lol hebben met elkaar, zonder het mes op de keel.

1 like

Scroll eens een stukje naar boven. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Zie het net, dus aangepast :grin:, geen tijd genomen om de reacties te lezen en nu ook nog de bushalte gemist…

Seamaster voelt trouwens wel zwaarder.

2 likes

Bestemming bereikt!

12 likes

Gefeliciteerd met je prachtige Tudor, mooie ruil. :+1:

2 likes

Prachtig :ok_hand:t4: toch stiekem eens passen…

2 likes

Wat een speciale sluiting. Zo een wil ik ook wel hebben!

2 likes