Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

Je bent een held. Dit scheelt mij weer een hoop ‘ge-google’ en WikiPedia.

Thanx!

2 likes

Jij hebt waarschijnlijk allemaal van die mooie officiële bronnen. Ik doe het met een platenreiniger waar Polonium 210 in zit :slight_smile:

1 like

Nou jij bent ook geweldig! Hier had ik nog nooit van gehoord! Maar ze zijn inderdaad verkocht, Record Anti Static cleaners met Po-210. Ongelooflijk weer… lekker spul:

Gedood met Po-210…

3 likes

Hoeveel uur kan je dat klokje van 12.5 uSv dan dragen? 500/6?

na wat reviews te hebben gelezen, recent deze aangeschaft

Kan bevestigen dat hij reageert, geen verrassing bij welke horloges dat was
het doosje waar ik die horloges (al enkele jaren) in heb bewaard, sloeg niet uit

2 likes

Deze doet het ook prima, zie o.a. dit topic.

2 likes

Dat werkt toch alleen bij Russen? :slight_smile:

Dat van die platenreiniger heb ik van deze Youtube video van Applied Science

4 likes

Fantastisch! Po-210 heeft een halveringstijd van 138 dagen dus het vervalt binnen een paar jaar naar stabiel lood.

Helemaal correct.

Dus 2 werkweken en je pols rot? :stuck_out_tongue:
Of wat is een beetje de impact?

Zo erg is het niet, wat verhoogde kans op een lokale tumor na enkele tientallen jaren. Als je ze teveel draagt.

Ja de FSB weet wel raad met Po-210…

Aan de andere kant: wereldwijd inhaleren rokers bij elke sigaret een beetje Po-210 als vervalproduct van natuurlijk Uranium in tabak. Uche uche…

Dit topic samenvattend:

Test of ze werkelijk radioactief zijn met een GM teller. Zo ja:

Draag radiumverf horloges met mate.
Maak ze niet open!
Leg geen onnodig grote verzameling van zulke exemplaren aan en berg ze veilig op.

9 likes

Dank voor dit topic!

Eerste wat ik ga doen als ik thuis ben is een GM metertje aanschaffen. Wil niet door mijn geknutsel met horloges perongeluk met radium liggen aanklooien. Beter het zekere voor het onzekere nemen en altijd even meten.

rest me wel de vraag, is er volgens jou überhaupt een veilige manier om hier als horlogemaker aan te werken @fdpg1963 ? Ik zit namelijk op de cursus om er mijn hobby van te maken en hopelijk zelfs partime baan. Maar dat gaan we wel zien.

Ik ken genoeg horlogemakers die het doen, maar als ik alles zo lees denk ik dat ik het maar laat. Zou het wel zonden vinden daar ik me voornamelijk met vintage bezig wil houden… maar met mijn adhd en toch enige onoplettendheid is dit voor mij een no-go lijk me.

2 likes

Ik raad het, als radiologisch werker, ten zeerste af. Service afdelingen van grote fabrikanten hebben goed geventileerde en gecontroleerde werkplekken. Op ons werk gebruiken we soms alfa’s voor toekomstige radiotherapie en dat is aan zeer strenge regels gebonden inclusief dure flowkasten om in te werken.En uiteraard op een speciaal lab en getraind personeel.

2 likes

Dan laat ik dat werk wel over aan de mensen die er de discipline, reinheid en goed materiaal zoals bijv. Flowkasten voor hebben om de veiligheid te waarborgen :+1:.

Beter nu het advies van een professional volgen dan later friet kunnen eten zonder je mond open te doen …

3 likes

Pas op he, je praat hier wel met een tevreden roker :slight_smile:

Wat ik wel leuk vind is dat er een off topic is over bananen. Zullen we die mensen vertellen dat er ook in bananen Polonium zit? Misschien beter van niet.

4 likes

Bedankt voor de verhelderende info allemaal Folkert! :+1:

1 like

Je kunt gewoon horlogemaker zijn voor alle horloges vanaf de Tritium en Promethium wijzers.

3 likes

Nee dat is radioactief kalium-40, gelukkig geen polonium.

En weet je wat? Elk menselijk lichaam bevat enkele kBq kalium-40! We zijn zelf dus ook wandelende radioactieve bronnen :grin:

En dat is gelukkig ook niet schadelijk in tegenstelling tot alfa stralers zoals Ra-226 en Po-210 in sigaretten welke in je longen cellen doden en lekker in de teer plakken.

5 likes