Show hier je ZAKHORLOGE (wat voor een dan ook. :) )

Ja, dat is ook een leuke klok. :+1:
Die heb ik nog niet in mijn verzameling, misschien iets voor later. :relaxed:

Er was een Lip hier boven die ik in september had gepost :wink: :
https://www.horlogeforum.nl/t/show-hier-je-zakhorloge-wat-voor-een-dan-ook/102229/424?u=brunod

Geel boven :slight_smile:

1 like

Excuses!:blush:

1 like

14 karaat ketting en locker ook , tikt giga hard !

8 likes

De kast en het medaillon zijn prachtig afgewerkt! :ok_hand:

Laatste bezoekers, in eigen nat

11 likes

Net geen horloge. Wel een zak usa kompas uit ww2 in super werkende staat.
Ben er trots op dus post hem.toch even.

6 likes

Deze is zijn leven begonnen als (dames)zakhorloge en omgebouwd toen de polshorloges in de mode kwamen. 26 mm zonder kroon. Helaas merkloos.

Moet van mijn grootmoeder zijn geweest, die er zo te zien niet echt zuinig mee is omgegaan :stuck_out_tongue_winking_eye:

Leuke witte zondag nog, Henk

3 likes

7 likes

Deze vond ik in Vancouver op de rommelmarkt zal ik maar zeggen , grappig is dat thuis de ketting en kano van 18 karaat goud bleken te zijn , kocht het horloge met ketting voor omgerekend iets van 23 euro toendertijd in 2002

4 likes

Een koetsiershorloge (ook wel tikker genoemd) met meteen de vraag wie deze zou kunnen services en aan een nieuw glas kan komen. Het is vrij groot…


3 likes

Service zelf doen :wink:
https://www.horlogeforum.nl/t/ankergang-zakhorloge-met-opwindstem-how-to-service/133584
:slight_smile:

Grapjas: ik begin er niet aan. Als je aan je auto gesleuteld of gelast wilt hebben kan dat, maar aan een horloge waag ik me niet. Ik zoek iemand die het echt kan…

wat voor een lekkers heb ik voorbij zien komem. zeer eenvoudige en zeer gecompliceerde uurwerken. Het is zo jammer dat de zakhorloges momenteel zo ondergewaardeerd worden, zal het tij keren ? Allen succes en ik ben er gek op. Pocket watches dan he. Als men het oud ijzer vind stuur ze maar. groet

1 like

Een zakhorloge van een broer van mijn oma. Zoals je kunt zien zit er een afgebroken schroefje in de veerton.

Het grappige is dat ik vorig jaar van een collega een zakhorloge geserviced heb, dat vroeger bij dezelfde horlogemaker gekocht is. Daar stond met hetzelfde handschrift ook een naam in.

2 likes

Dat is idd grappig en redelijk uniek.
Nog kunnen achterhalen welke horlogemaker? Dat zou het verhaal iig leuker maken.

Dit horloge zal gekocht zijn in Hilvarenbeek en het andere horloge was ooit van iemand in Bladel, dus ook in de buurt van Hilvarenbeek. Waarschijnlijk is het gekocht bij Driesser in Hilvarenbeek. Oftewel bij Pietje Tik zoals deze bekende horloger/juwelier hier in de buurt bekend stond

1 like

Om de schroef uit te krijgen moet je de veerton uit nemen en wat blijft van de schroef op beide kant vlak met een vijl maken om met een tang te kunnen uitschroeven :wink:

1 like

Geheel onverwacht kwam dit horloge vandaag op mijn pad , ik probeer dus al jaren mijn verzameling uit te dunnen , het zijn er gewoon te veel , maar dat lukt niet zolang aardige oude dames hun horloges aan mij blijven schenken omdat ik ze ergens mee geholpen heb :joy:

6 likes

Update : sommige vertrekken en sommige komen…

11 likes