Van top of the line tot basic: show je Omega Genève 🇨🇭

De Genève lijn van Omega kent een bijzondere levensloop. De naam Genève zag bij Omega het licht in begin jaren 50 toen Omega deze naam op de wijzerplaten van hun 30mm dresswatches zette. Dit ter ere van de Geneve Observatory trials (de Franse naam hiervoor moet ik schuldig blijven) van dit jaar waar deze horloges lieten zien erg accuraat te zijn, oftewel: met Genève had je destijds een lekkere flex op de horlogeplaat!

Deze “flex” was echter van korte duur voor de Omega Genève. Vanaf de jaren 60 bleek de professional lijn van Omega, met oa de Speedmaster, Seamaster en Railmaster, veel meer in trek en moest Omega wat met de Genève lijn. Het werd een herpositionering van delijn als een “basic” instap-lijn voor Omega. Instap met een knipoog want onderhuids werden er vaak dezelfde uurwerken gebruikt als in de meer “high-end” modellen, maar dan tegen een scherpe(re) prijs. De Genève lijn heeftuiteindelijk tot en met 1979 gelopen en teen die tijd was kennelijk meer dan 50% van alle geproduceerde Omega’s een Genève!
Dat is wat mij betreft ook direct wat de Genève-lijn zo leuk maakt: de grote diversiteit in modellen. Gouden dresswatches, stalen sporthorloges met geïntegreerde band, bijzondere horloges als de Omega Dynamic, deze en nog talloze andere modellen zijn allen te vinden met Genève op de wijzerplaat!

Daar ik zelf in het bezit ben van twee heerlijke blauwe Genèves (voor de NA-topics zie mijn profielpagina) en ik ook geregeld Genèves in de “wat dragen we vandaag” topics voorbij zie komen, word het tijd voor een topic die deze mooie lijn van Omega in het zonnetje zet: kortom, show en vertel over uw Omega Genèves in dit topic! :switzerland:

74 likes

Rick AKA Mr. Vintage Omega. Prachtig weer kerel! :sunglasses::smiling_face_with_three_hearts::+1:

1 like

Hupakee

34 likes

Ha kijk, de Chronostop dus ook als Geneve, nice! Samen met de Dynamic leuke “obscure” horloges. :slight_smile:

1 like

Ik heb er hier eentje op de werkbank liggen die altijd aan mijn vriendin’s grootvader zijn pols heeft gehangen en das er een beetje aan te zien. Van zodra deze de nodige revisie en wat nieuwe liefde heeft gekregen kom ik langs in dit draadje met de vereiste plaatjes.

18 likes

Leuk topic in potentie :star_struck: Er zijn behoorlijk wat bijzondere Genève modellen uitgebracht. Jouw eerste plaatje is echter een Franken Genève want zit in een Seamaster kast.
Zou meer iets van de mijne moeten zijn:


Maar ik kan mij vergissen, de hoek van de foto maakt het niet makkelijk. Andere leuke:

17 likes

Dat moeten we niet willen in dit topic, ik ga wat aanpassen! Thanks for the heads up en je fraaie Genèves! :+1:

1 like

Genieten zo kort mogelijk uitstellen, en dat treft: er zijn al fraaie Genèves te vinden vanaf een eurootje of 500! :grin:

9f23f02c2945eb2916530bf66a24d9d8f4d1337f_1_666x500

Vol gouden kast, ref 131.041

22 likes

Leuk topic inderdaad!
Mag best wat aandacht komen voor de zeer gewaardeerde basis lijn van Omega.

Het laatste horloge heb ik in 1981 in NOS conditie gekocht. Hiermee startte voor mij “horloges als hobby” in 2012, nadat ik hem her-ontdekte en liet restaureren. :blush:

20 likes

Hier ook een Genève in de doos, Omega 135.041 als ik het goed heb uit 1968 met 601 uurwerk . Ik kan de lijn ook ontzettend waarderen, zeker ook vanwege de veelzijdigheid van de modellen! :ok_hand:

22 likes

Mooie Vincent! :ok_hand:

1 like

Een mooi topic !
Ik heb 1 Genève ,hier van @flowert over kunnen nemen,ben er erg blij mee ,loopt nauwkeurig en heeft een wat ingetogen chique algemeen verschijnings beeld .Een dezer dagen krijgt deze een nieuwe band door @Lexaf aangemeten

14 likes

acb393a0586cf688774671813186c577f3d5437a_1_374x500

Ook nog even het 601 uurwerkje showen

13 likes

Vind ik wel heel gaaf, dit topic. Heb 5 vintage Omega’s maar allen helaas Seamasters, geen Geneve’s. En een De Ville overigens.

Heb al wel tijden een vraagje, heeft iemand een idee of overzicht hoe de positionering was van de Omega’s? Ik ken de De Ville, de Geneve, de Seamaster, Seamaster Cosmic, er zijn nogal wat lijnen. Iemand daar een website van gevonden met info oid?

3 likes

Tof Topic Rick! Hier de mijne:

18 likes

De beste info (vind ik dan) staat verspreid op Omega Forums. De stukjes van Ashley Bugden over specifieke modellen verraden ook regelmatig hoe een model of modellijn was gepositioneerd. In ieder geval heel leerzaam!

3 likes

Ga meteen even koekeloeren. Wel grappig, je hebt dus ook weer een ‘Seamaster de Ville’.

3 likes

Klopt, dat was het overgangsmodel totdat het een zelfstandige lijn is geworden.

Alles wat ik heb, allemaal met batterij :smile:

26 likes