De Genève lijn van Omega kent een bijzondere levensloop. De naam Genève zag bij Omega het licht in begin jaren 50 toen Omega deze naam op de wijzerplaten van hun 30mm dresswatches zette. Dit ter ere van de Geneve Observatory trials (de Franse naam hiervoor moet ik schuldig blijven) van dit jaar waar deze horloges lieten zien erg accuraat te zijn, oftewel: met Genève had je destijds een lekkere flex op de horlogeplaat!
Deze “flex” was echter van korte duur voor de Omega Genève. Vanaf de jaren 60 bleek de professional lijn van Omega, met oa de Speedmaster, Seamaster en Railmaster, veel meer in trek en moest Omega wat met de Genève lijn. Het werd een herpositionering van delijn als een “basic” instap-lijn voor Omega. Instap met een knipoog want onderhuids werden er vaak dezelfde uurwerken gebruikt als in de meer “high-end” modellen, maar dan tegen een scherpe(re) prijs. De Genève lijn heeftuiteindelijk tot en met 1979 gelopen en teen die tijd was kennelijk meer dan 50% van alle geproduceerde Omega’s een Genève!
Dat is wat mij betreft ook direct wat de Genève-lijn zo leuk maakt: de grote diversiteit in modellen. Gouden dresswatches, stalen sporthorloges met geïntegreerde band, bijzondere horloges als de Omega Dynamic, deze en nog talloze andere modellen zijn allen te vinden met Genève op de wijzerplaat!
Daar ik zelf in het bezit ben van twee heerlijke blauwe Genèves (voor de NA-topics zie mijn profielpagina) en ik ook geregeld Genèves in de “wat dragen we vandaag” topics voorbij zie komen, word het tijd voor een topic die deze mooie lijn van Omega in het zonnetje zet: kortom, show en vertel over uw Omega Genèves in dit topic!