Moet nog een keer in de spoelmachine, maar nu met t handje gangbaar gemaakt. Is nu na 10 minuten gestopt, zit ergens nog vuil en oude olie, maar wel potentie voor mij als prutser om te oefenen.
Losgeraakt contact op de donor van mijn jeugdhorloge. Dood als een pier. Het kastje was al beschadigd. Dus een leuk project om onderdelen te verzamelen en te zien hoe zo’n vintage Swatch in elkaar zit.
Glaasje verwijderd
Wijzers eraf
Stem moet er niet uit, dat stond wel in de omschrijving (niet nodig!)
Wijzerplaat duw je er vanuit de batterijopening uit met een sateprikker
Et voilá
Even een updatetje tussen door maar allebei de vastgeroeste schroefjes zijn los gekomen zonder te breken!! ![]()
![]()
![]()
@TKH
@wbcoupe
Goed om te horen, dat is altijd het beste ![]()
Succes verder!
Super fijn!!
Alle onderdeeltjes zijn binnen voor het opknappen van deze Bell Matic… Alarmknopje, stift, kroon (want de oude stift brak🙈) en ook een glas. Gisteren wilde ik het glas (32,5mm) erin drukken, maar mijn pers verboog🤣, een goedkoop ding van Amazon met zo’n aluminium hevel. Het lukte uiteindelijk door de kast een tijdje in heet water te leggen. Die zet dan heel iets uit, was mijn idee. Ik moet de stift, en misschien ook wel het alarmknopje, nog op de goede lengte brengen, dat vind ik altijd een spannend klusje.
De tube zat ook los, die heb ik heel iets verwijd en toen met secondelijm vastgezet, wat prima lukte.
In de prachtige bracelet bleken kleine pushpins te zitten in de verwijderbare schakels, die helemaal kapot waren. Dunne pinnetjes van 1mm dik, die je van onderen kunt terug duwen en zo losmaken. Alleen de middelste schakel hield deze dingetjes nog vast. Dus ook nog besteld.
Steeds kleine stapjes met de Bell Matic… De stift blijkt vele millimeters te lang… inkorten dus, dat komt nog wel. Stift van het alarmknopje kan niet korter, maar de schacht van het alarmknopje moet bijna 2mm korter.
Wie heeft een tip hoe ik die schacht wat korter kan zagen of vijlen zonder alles te mollen? Er zit schroefdraad aan de binnenkant, is dat dan nog lang genoeg?
Je moet de alarmknop nog diep kunnen indrukken om de datum te verzetten.
Het bleek ook dat de spanring van het nieuwe glas net iets anders was dan de originele. De draaiende wektijdindicatie bleek daar tegenaan vast te lopen. Het glas er weer uitgepopt, de oude spanring er in en weer de truc met heet water.
Tijdens deze experimenten bleek de wijzerplaat heen en weer te wiebelen… Hij werd alleen op zijn plek gehouden door de alarmring. Dus het horloge moet toch iets verder uit elkaar om te kijken waarom de plaat los zit. Omdat hij goed loopt en alles verder ook goed werkt wou ik hem nog niet helemaal uit elkaar halen voor service.
Heel mooi maar wel een ingewikkelde wijzerplaat ![]()
Dat vind ik best gek? Als dit originele onderdelen zijn dan kan dit eigenlijk niet voorkomen lijkt me ![]()
Het knopje is vlgs mij wel origineel. Heb nog 2 Bell Matics, bij beide is de schacht van het alarmknopje korter, en ook verschillend (bij de ufo iets langer dan bij de blauwe)
Van het knopje van de ufo heb ik een plaatje:
Een jaar geleden, op onze trouwdag, gaf ik deze Royce aan @Watchstick_81 als dank dat hij mijn getuige wilde zijn. Echter, het horloge liep volgens hem raar. Dus thuis ff 20 slagen opgewonden en een beat error van 0,8 was het enige dat mij opviel. Niks schokkends.
Voor de zekerheid gedemagnetiseerd en gisteravond gedragen, vannacht weggelegd en vanmorgen stond alles keurig op tijd. De beat error zakte naar 0,5. Net ff op de fiets gedragen om te testen. Daarna open gemaakt om de rotor te testen (is goed) en schoongeblazen. Nu zit de beat error rond de 0,1. Is dat een kwestie van inlopen geweest? Of zou een miniscuul stofje eerder voor problemen hebben gezorgd?
Eta 2522 (rond 1965 geïntroduceerd)
Hij gaat snel weer terug naar Jordy. Maar deze week zal ik hem nog een paar keer dragen, echt een gave Royce. ![]()
Dit natuurlijk ![]()
En een vleugje te voorzichtig zijn?
Afgelopen donderdagavond kwam er iemand bij me via het via-via circuit. De beste man is zelf al in de 80 jaar en kwam met het zakhorloge van zijn opa aanzetten. Ik had een bekende van hem geholpen en of ik ook het zakhorloge van zijn opa kon maken. Hij wil het graag als erfstuk aan zijn kleinzoon schenken. Hij liep niet en lag al 60 jaar in een lade. Wat niet loopt slijt niet dacht ik nog
![]()
Gisteren maar een begonnen aan het zakhorloge. Bij het openmaken zag ik al de eerste punten waarbij ik al dacht: ik ben niet de eerste die er aan werkt.
De wijzerplaatpootjes waren afgezaagd.
Aan beide kanten van de wijzerplaat was een gaatje geboord en in de onderliggende platine en de wijzerplaat was met schroefjes vastgezet.
Ook in het uurwerk kwam ik zaken tegen waar ik een beetje mijn twijfels bij had. Moet zeggen dat ik niet heel vaak een cilindergang zakhorloge onder handen heb … slechts een paar keer eerder, maar deze constructie bij de veerton? Lijkt alsof dit later is aangebracht… vreemde constructie.
Ook de deksteen van de balansbrug is al eens aan “gewerkt”. Daar kom ik maar niet aan want dan weet ik niet wat ik me op mijn hals haal. Die geef ik wel van onderaf olie en prik hem voorzichtig wel door.
Alles uit elkaar gehaald en door de Elma heengetrokken. Nog wat interessante foto’s van merkjes en tekens.
De vorige eigenaar meneer Pasman welke het horloge op 20 jarige leeftijd kreeg in 1892.
Na de schoonmaak en het terug in elkaar zetten het uurwerk olie gegeven en zowaar … het uurwerk liep weer. Gaaf. Dus kon ik aan het werk met het glas en kast. Deze heb ik met een zeepsopje en zachte tandenborstel schoongemaakt. Ik durfde dit niet in de ultrasoon te doen… geen idee wat die gesoldeerde verbindingen doen en wilde dat niet uittesten met andermans eigendommen.
Daarna de zilveren ketting met versiersels schoongemaakt met Hagerty Silver Bath op aanraden van @Jenneke
Voor
Na
Kom ik terug op mijn werkkamer staat het zakhorloge na een 30/45 minuten lopen stil. Geen beweging meer in te krijgen. Hoe dan … op onderzoek uit en de dader was vlot gevonden. De veerton en het gat van de veertonbrug waren uitgelubbert… die had ik ff gemist
![]()
Daarnaast drukte de veer van de klik tegen de bovenzijde van de veerton. Krijg het idee dat ook die klikveer niet origineel is… kan er naast zitten, maar hij komt onder de veertonbrug uit wat de ruimte verkleint.
Aan de groeven op de bovenzijde van de veerton was af te lezen dat dat al langer een probleem is geweest.
Zowel de veerton zelf, het deksel van de veerton en de veertonbrug met ponsen op de triebniet bewerkt om het gat te verkleinen.
Uiteindelijk toch ook maar de klikveer bewerkt en iets afgeschuind om meer ruimte te maken voor de veerton.
Beter
Alles weer in elkaar gezet, opgewonden en het zakhorloge liep weer. En het mooiste was … het bleef lopen.
Het loopt inmiddels een 22 uur en het verloop is ongeveer 2 minuten per dag te snel. Het kompas dus een klein tikje terug gegeven en dan moet het goed zijn. Mijn timegrapher vind het niet leuk om een cilindergang af te lezen dus doen we het gewoon ouderwets met een klokje ernaast.
De eigenaar is er waanzinnig blij mee en komt hem morgen weer ophalen. Hij komt in een mooi glazen stolpje en zalzo af en toe een bij gelegenheden worden gebruikt. Dit zijn toch voor mij wel de leukste klusjes… aan een erfstukje werken en als het dan ook nog eens lukt … ![]()
Prachtig Arie! Dit verdient een eigen topic, maar ik weet niet hoe je dat aanmaakt!
Een kast van Serge ligt op de werkbank. @Serge2
Het oude goud zo goed mogelijk verwijderd. Zeer belangrijk om de kast en de lugs strak te houden
Palladium zit erop.
Nu laten drogen en morgen verder met goud. Morgen ook oppoetsen voor zoveel mogelijk glans; de palladium zal dan ook wat lichter van kleur worden.
Daar doe je het voor! Echt nog zo’n klomp van een zakhorloge. In die tijd een dierbaar bezit.
De 20 jarige zal deze dan tot zn dood gebruikt hebben en wat slijtage en bijzondere reparaties zijn dan wel te verwachten. Zou bij de veerton een maltezer kruis eraf gesloopt zijn?
Ik moest het opzoeken Jenneke, heb wel een foto op de laptop, enkel het linker deel zit onder op de veerton. Begreep al niet wat hier de bedoeling van was.
Ziet eruit als deze. Maar dat kruis zit er niet onder.
Zie je vaak. Dan kan je de versleten veer nog wat extra opwinden. Goedkoper dan een nieuwe veer en lekker makkelijk. (Doodzonde natuurlijk)
Wat waren mensen vroeger toch creatief en zuinig ![]()