Hij liep nog mooi op tijd toen ik hem - uit de goed uit de verpakking haalde. Ik heb denk ik een paar weken lopen knooien voordat ik hem aan de kant legde. Zoals aangegeven, ben ik echt heel blij dat je hem voor mij - een totale onbekende - hebt gerepareerd! Een heel mooi voorbeeld hoe het Horlogeforum de liefhebbers kan helpen bij hun hobby!
Ik heb er weer van geleerd dat ik niet bang hoef te zijn voor kalenderingen. Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben. Mocht er ooit iets zijn, dan mag je altijd weer een berichtje sturen.
Ik ben nu met de vierde laag bezig en tevens de laatste. Ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
Het wordt ook allemaal flink uitvergroot; met het blote oog valt het wel mee en ziet het er zonder chroomlaag al aardig uit.
Nog even de stroomtoevoer erbij zetten voor de mede-hobbyisten en voor mezelf.
De nikkellagen zitten erop, misschien nog even over de polijstborstel, zeer lichtjes, Ik vind de metaalpolijstvloeistof te grof, ik voel het tussen mijn vingers, dus ik haal het even over de borstels om het glimmend te krijgen voor een mooie chroomlaag.
Het chroombad is 10 cm langer, 20 cm. 10 cm is de minimale afstand tot de anode.
Het chroombad met dit merk van Dr.Galva kan op kamertemperatuur vanaf 20 °C al gebruikt worden, dus even iets opwarmen en dan kan die erin.
Chroom moet in 1 keer goed zijn; is het niet goed, dan moet de laag er weer af. Je kunt niet over chroom heen verchromen. Een korte dompeltijd, zo rond de drie tot vijf minuten.
De kast is uit het chroombad, nu ga ik het drogen en zachtjes opwrijven.
Glas ook even polijsten en alles weer in elkaar zetten en morgen lichtjes over de polijstborstels.
Het heeft met de tijd van het afstellen van de stroomtoevoer ongeveer vijf minuten ingezeten.
Eindresultaat Junghans
Morgen nog even oppoetsen.
Ik heb er ook een nieuw glas ingezet; de oude zat vertekening in.
Ik heb een H D glas even hoog gemaakt als het origineel.
Morgen heb ik een heel leuk horloge, een ZIM.
Ik heb het speciaal uitgekozen op eBay voor de versleten kast en ook dat het niet loopt; is altijd leuk als het dan meevalt. We moeten nog even afwachten. Als de balansveer in orde is, en dat is bij dit uurwerk het geval, kan een servicebeurt al voldoende zijn om het weer nieuw leven in te blazen.
Dus dat wordt een heel klusje.
We zullen zien wat het gaat worden.
Het is inmiddels al nummer twaalf.
Da’s wel een serieuze soldeerinstallatie daar ![]()
Vanmiddag begonnen aan de ZIM
Koperlaag van de ZIM zit erop
Nikkellaag klaar
Verchromen klaar
Eindresultaat
Voor ik verder ga met de kasten, ga ik eerst dit uurwerk een servicebeurt geven. Ook daarvan zal ik enkele foto’s hier neerzetten.
Ik laat de nieuwe chroomlaag nu enkele dagen rusten, daarna de final touch, dat wil zeggen lichtjes over de polijstborstel voor wat meer glans.
Die is goed opgeknapt zeg
.
Wow wat een verschil ![]()
Ik moet deze gif vaak uithalen voor je werk. Respect!

Dank u, ik ben zelf ook wel tevreden, was een simpel jobje vandaag. Ik heb niet geprobeerd om er krassen uit te halen, maar mijn bedoeling was om het authentiek te houden met een nieuwe chroomlaag.
Alle beschadigingen die zijn opgelopen in zijn lange leven erin laten zitten, dat vind ik het mooist en vintage.
Ik ben nog niet klaar, over een paar dagen nog even lichtelijk over de polijstborstels, dan komen de krassen er nog beter uit en het geeft wat meer glans die hij nu eindelijk terugkrijgt.
Kek machientje ![]()
Pfoe, mooi stuk gereedschap!
Goed voor elkaar, mooi kastje met afzuiging, fantastisch, en een paar blokken erbij, kun je wel een tijdje mee vooruit, ga je echt veel plezier van hebben.
Demontage van ZIM een Russisch horloge met kaliber 2602.
Voor mij de eerste Rus die ik ga demonteren. Alle onderdelen lijken in orde, wel ontzettend droog, al jaren geen onderhoud gehad zo te zien.
Ik heb wat opnames gemaakt in volgorde van demonteren.
Het is een uurwerk met kaliber 2602.
Balanswiel is ook een beetje aangetast door de tijd, Russische kwaliteit of zo. Ik heb het nog niet eerder gezien.
Palletvork zit vastgeplakt
Escapewiel
Keyless-gedeelte
Kurkdroog en veer beschadigd, zo te zien.
Morgen in de Elma
Ik heb het altijd hele mooie binnenwerken gevonden, die 2602s, prachtige golvende lijnen van de bruggen. Gebaseerd op de Franse LIP R26. De jouwe is een hele oude denk ik, nog van de 1МЧЗ fabriek (1ste Moskou), vanaf midden de jaren 50 kwam de 2602 hoofdzakelijk uit de ЗИМ (Maslennikov) fabriek als ik het me goed herinner.









































