HFLE 2026: Officiële voorstel Brunmontagne Ambassador Meteoriet

Lieve mensen!

Daar gaan we dan, het officiële voorstel van Brunmontagne voor de HFLE 2026!

We zijn natuurlijk enige tijd al geleden met dit mooie traject in dit Topic.

Ik heb meerdere mensen horen zeggen dat het topic best veel is, dus voor het gemak plaats ik hier onder nog even een overzicht van alle stappen/fasen zodat je eenvoudig kunt navigeren door alles wat al is besproken. Hoeven we dat niet twee keer te doen! :blush:

- Fase 1: De start!
- Fase 2: Ambassador or Connector?
- Fase 3: De Wijzerplaat
- Fase 3.5 Dial inrichting
- Fase 4: De wijzers
- Fase 5: De band
- Fase 6: Caseback en creatief met Jurk
- Fase 7: Revisie

Uiteindelijk heeft de Ambassador glansrijk de stemmingen gewonnen en zijn we uitgekomen op een, al zeg ik het zelf, prachtig totaalplaatje met de meteoriet dial!

Niet alleen hebben we gezorgd voor een lekker veelzijdig horloge, onze forum creatieveling @Jurk heeft dit horloge nog unieker gemaakt met een prachtige bijdrage, waarvoor nogmaals mijn dank! Voor de mensen die liever iets minder uitbundigs willen is er een andere caseback als optie! Later meer hier over.

Korte introductie Brunmontagne:

Ik kan me voorstellen dat er altijd leden zijn die nog nooit van het merk hebben gehoord. Daarom hier even een korte samenvatting!

Het verhaal van Brunmontagne is eigenlijk begonnen in 2018 in mijn zoektocht naar een horloge voor mijzelf. Ik was destijds werkzaam als Accountmanager en kwam dus lekker veel over de vloer bij allerlei mensen en bedrijven. Ik zocht een soort van ijsbreker als het ware. Waar de horlogewereld zich veelal kenmerkt door mooie verhalen over de geschiedenis of de totstandkoming is het verhaal hier een stuk eenvoudiger. Na een lange zoektocht heb ik in een gekke bui gedacht “ik teken zelf wel wat” en aangezien ik papier niet direct slaagde heb ik uiteindelijk mijn eerste schets gemaakt in Good Old Paint. De naam vond ik uiteindelijk via Google Translate (Brun – Bruin en Montagne – Berg), kortom een lekker kort verhaal.

Het is allemaal begonnen met de Representor waar destijds het idee van was om er 1 voor mezelf te maken en verder niet. Door vrienden van mij werd die uiteindelijk aangevuld met nog eens 3 varianten en zo begon het avontuur. Horlogeforum is vervolgens een ideale community voor mij gebleken waardoor ik veel heb kunnen leren van de leden hier met meerdere horloges als resultaat! In 2024 kwam het idee voor de Connector welke vervolgens in 2025 ook in eerste oplage is uitgebracht. De Ambassador is een project wat ik vorig jaar ben gestart met als plan de eerste edities dit jaar uit te gaan brengen. Deze HFLE zal er daar hopelijk één van gaan worden!

Voor meer diepgang over het verhaal verwijs ik je graag naar de website, waar binnenkort overigens ook een brandvideo wordt toegevoegd die dat allemaal nog kracht bij zal zetten. Anno 2026 kan ik niet anders zeggen dan dat ik ontzettend trots ben op het merk wat er staat. Een eigenwijs merk met een eigen kijk op de horlogewereld met unieke designs als uitgangspunt.

Het voorstel

De Ambassador Meteoriet!

Aangezien de introductie al flink wat tekst was gaan we gelijk beginnen met de plaatjes! Hieronder een overzicht van de renders die we tot nu toe met behulp van AI hebben gemaakt.

Specificaties

• Type uurwerk: Sellita SW216-2 met 60 uur gangreserve
  • Materiaal kast: 316L Roestvrij Staal - gesatineerd
  • Bezel: 316L Roestvrij Staal in concaaf vorm - gepolijst
  • Diameter horlogekast: 38mm kast, 39mm bezel en caseback
  • Lug 2 lug: 46mm
  • Dikte horlogekast: 9,8 mm
  • Waterdichtheid: 5 ATM
  • Materiaal glas: Saffier
  • Wijzerplaat: Donker meteoriet met subdial op 6 met dubbele markering op 12
  • Subdial: Ribbel profiel, donker uitgevoerd
  • Materiaal horlogeband: Suede grijze band
  • Wijzers: Dauphine
  • Caseback: Twee gesloten casebacks, 1 met de prent van Jurk en 1 met de andere prent van de berg met de sterrenhemel. De buitenste rand wordt gepolijst, de rest geborsteld. De tekst op de achterkant wordt als volgt: Brunmontagne Ambassador HFLE 2026 X-XXX Dutch Design.

Na 2 dagen ruzie met AI kwam ik tot de best mogelijke weergave van de Jurk caseback. Zie onderstaand. Wat is hij mooi geworden he?! Voor de oplettende kijker, het worden 6 schroeven in plaats van 5. Ik zal de uiteindelijke productieklare variant uiteraard delen als we het ook echt gaan doen. Uiteindelijk zal de caseback nog mooier worden gemaakt dan wat je hier nu ziet.

De enige echte Jurk caseback!

De “clean” caseback die de meeste stemmen kreeg:

Enkele leden merkten terecht al op dat AI nog wel eens wat aan de haal gaat met de fantasie. We gaan in de basis uit van de Ambassador kast. Klik HIER om deze op de website te bekijken. Deze Ambassador die je hier ziet is de allereerste die is gemaakt. De renders zoals hier gaan de basis vormen van dit horloge. Daar zul je zien dat een aantal details net anders zijn, te weten:

De Kroon – Deze wordt zoals op de renders weergegeven met het logo gegraveerd

De kleine secondewijzer – Deze wordt in dezelfde stijl als de huidige small second op de Ambassador is. Ter illustratie klik even op bovenstaande link of kijk naar onderstaande render. De foto op de website is een echte, onderstaand is een render.

image

De subdial wordt geribbeld. Zie daarvoor onderstaande foto, wederom met in achtneming de andere secondewijzer. Deze zal iets dieper in de dial komen te liggen.

Het logo op de wijzerplaat wordt de bekende B en/of M met Brunmontagne met aan de onderkant Dutch Design.

Ik zal gaandeweg het traject alle voortang blijven tonen qua onderdelen etc.

De prijs

Dan een veelgenoemd onderwerp waar ik jullie nog even op moest laten wachten, de prijzen!

Aangezien je op voorhand nooit met zekerheid kunt stellen hoeveel mensen er mee zullen doen heb ik gekozen om het aan de hand van staffels te doen. Daarbij vind ik het belangrijk om rekening te houden met de stemming omtrent de prijzen. De reguliere stalen variant van de Ambassador is €1250.-

Ondanks dat dit horloge een stuk prijziger is in productie heb ik het toch voor elkaar gekregen om een lagere prijs te kunnen hanteren voor dit mooie project De hogere prijs heeft te maken met de custom onderdelen, de wijzerplaat en het feit dat gaandeweg het project het een SW216-2 is geworden in plaats van een SW216-1. Dit laatste weet ik pas sinds een week dus het is nog niet uitvoerig benoemd. Goed, de prijzen:

Bij 25 deelnemers: €899,-

Bij 50 deelnemers: €850,-

Bij 75 of meer deelnemers: €825,-

Ik denk dat ik er hiermee in ben geslaagd om een mooi en bijzonder horloge uit te kunnen brengen voor een nette prijs! Voor mensen die zich, terecht, afvragen waarom de prijs bij een feitelijk duurder horloge juist lager kan zijn dan de reguliere variant, leg ik dat graag ook nog even uit. In dit geval ben ik verzekerd van een bepaalde afname van horloges plus daarnaast kan ik hier de horloges direct leveren aan de community hier. Dat wil zeggen dat er geen weder verkopende partij tussen zit. Kortom meer zekerheid dan bij normale productie en minder kosten voor de feitelijke distributie.

Deze prijzen zijn exclusief verzendkosten en/of eventuele extra’s. En over die extra’s gesproken…

Mesh band

Dan hebben we nog het project mesh wat natuurlijk uiteenlopende reacties opriep! Ik kwam zelf met de optie dus ik ga het ook gewoon lekker doorvoeren! De mesh komt er dus als optie bij voor de mensen die het mooi vinden! Ik heb nog niet de exacte foto’s ontvangen maar heb wel al een inschatting gekregen van de kosten. Ik zet deze voor dit project scherper neer qua prijs dan hij uiteindelijk zal worden. Voor nu komt hij er bij als extra optie voor €69,-! Zodra ik de foto’s heb plaats ik die uiteraard weer graag. Het wordt een premium kwaliteit mesh met een taper van 20 naar 16mm.

Plaatje nog even ter illustratie!

Haalbaarheid

Ik ben qua haalbaarheid uitgegaan van het minimum aantal deelnemers van de HFLE volgens de regels. Dit betekent minimaal 25 deelnemers en een maximaal van 125.

Nummering

In ons aanlooptopic waren al best wat mensen die interesse hadden in een bepaald nummer. In de ideale wereld vraagt iedereen om een specifiek nummer maar dat gaat vast het geval niet zijn haha. Uiteindelijk ga ik iedereen die mee doet vragen om 3 gewenste nummers door te geven en aan de hand van deze voorkeuren ga ik proberen om iedereen een gewenst nummer toe te kennen!

Planning

De doorlooptijd zal ongeveer 120 dagen zijn na de go van dit project volgens eerste schatting.

Uitreiking/overhandiging

Mochten we in het geluk zijn dat we deze prachtige variant ook daadwerkelijk mogen gaan uitbrengen, dan zou ik dat graag doen met een leuk evenement. De locatie zal in Heerenveen zijn en naast deze HFLE zal er ook een leuke activiteit zijn met enkele hapjes en drankjes! Uiteraard kan ik hier pas concreet in worden zodra ik weet hoe of wat! :blush:

Noodgedwongen wijzigingen/garantiezaken

Uiteraard blijf ik toch ook een mens en mocht ik ergens gaandeweg het proces een fout maken, kom dan gerust bij mij en dan lossen we dat samen op. Ik weet nog van mijn vorige HFLE traject dat je álles tot in de puntjes kunt uitwerken en voorbereiden maar dat er toch ergens onvoorziene zaken kunnen voorvallen. Is dit het geval dan zal ik dat in volledige transparantie met jullie delen en zorgen we voor een goede oplossing. Daarnaast geldt dat op deze horloges ook dezelfde garantievoorwaarden op van toepassing zijn als gebruikelijk bij Brunmontagne.

Op voorhand wil ik iedereen alvast bedankt voor alle support, alle leuke (persoonlijke) reacties en voor de bijdrage van een ieder om dit project al te krijgen waar we nu staan. Aangezien we ons aanlooptopic dusdanig leuk hebben gehouden wil ik vragen om hier ook gewoon respectvol en leuk met elkaar om te gaan. Doe je niet mee, geen probleem, het HF is groot genoeg dus laat je mening daar gelden. Uiteraard sta ik nog steeds open voor zinvolle feedback!

Op naar een mooie stemming!

65 likes

Vet ding! Succes.

Ik ben zelden te vinden voor een design-by-committee, en gruwel van mesh banden, maar:

Héél knap horloge. Eerlijk waar. En die mesh, die past gewoon. Mooi werk geleverd :ok_hand: succes!

3 likes

Ik deed al mee voor de Brunmontagne maar nu helemaal natuurlijk. Prachtig. Zeker op de mesh.

1 like

Wisdom of the crowd :slightly_smiling_face:
Erg mooi geworden, zeker op mesh.
Succes!

Wat een geweldig horloge is het toch geworden :grin:. Ook het hele proces hoe het allemaal tot stand is gekomen, een bijzonder leuke ervaring. Ikzelf ben groot fan van de Jurk caseback, maakt van dit horloge toch een ultieme HLFE. Ook niet onbelangrijk, het is financieel nog goed te behappen. Mijn stem heb je!

Cool om het proces te volgen en de democratische beslissingen die hebben geleid tot dit eindresultaat. Volgens mij dus nog even afwachten of dit de hfle voor 2026 gaat worden, maar naar goed gebruik zal dan het budget iets opgerekt worden :laughing:

Petje of voor het werk, voor jouw geduld met sommige leden (ik had ze allang de :fu:t2:gegeven) en de creativiteit van alle leden van het forum! En top dat Jurk ook zn expertise heeft mogen gebruiken!

Gaaf gedaan, en knap dat je altijd rustig kan blijven bij soms stevige vragen of opmerkingen bij het proces. Respect dat dit het is geworden.

Ziet er fraai uit. Succes met het vervolg!

Respect voor je geduld en aanpak. Het resultaat is zeer geslaagd :+1:t2:

1 like

Zeer fraai :ok_hand:

Het is een bijzonder mooi horloge geworden! Complimenten. :ok_hand:

Verdorrie, ik ben nu toch wel getriggerd met de meteoriet. Tja en dan de meshband, mooi maar mijn lieftallige vrouw wil soms nog wel eens wat lenen :wink: Maar als we eruit komen dan natuurlijk die met de tekening van Jurk, hoe HF wil je het hebben :wink:. Zal er wel weer eens overheen gekeken hebben naar de maat van de band, zelfde als die van de representors?

Maar complimenten voor dit project HFLE :+1:

Prachtig horloge geworden!

Super leuk! Count me in :sunglasses:

Wauw wat een leuke reacties alvast mensen! Heel erg bedankt! Ik ga, beloofd, morgen even op iedereen reageren. Ik heb het niet snel maar dit hele voorstel heeft me zoveel tijd gekost dat deze jongen even een borrel pakt om het te vieren en op bed gaat :rofl: :rofl:.

Oef, zeer fraai.

Ja, dit gaat voor mij de goede kant op.

Prachtig horloge en voor een hele eerlijke en scherpe prijs, complimenten Pascal!

Mooi istie! :fire: