Twee Jaar om de Pols: Seiko Field Watch Review

Omdat recenties meestal niets vertellen over het langdurige gebruik van een horloge, vond ik het wel een aardig idee om daar iets over te schrijven. Dit is de eerste poging tot zo’n review, dus ik stel jullie commentaar en mening erg op prijs. Ik begin met m’n eerste zelfgekochte mechanische horloge.

M’n hele leven lang heb ik horloges gedragen. Dat begon ooit met een Hema “duiker” die ik van m’n pa had gekregen. Tot 2015 had ik maar drie criteria voor horloges: Ze moesten goedkoop, sterk en mooi zijn. Mijn eerste mechanische horloge was een gekregen Omega Speedmaster, die in 2006 in de prullenbak terecht is gekomen omdat ik me er aan ergerde, en daarna heb ik lange tijd het bezitten van mechanische horloges domweg niet begrepen.

Tot het in 2015 toch begon te kriebelen. Ik weet niet eens waarom, op dat moment las ik geen forums, maar op een of andere manier wilde ik een Automaat hebben. M’n ergernissen met de Speedy indachtig vond ik dat het een niet al te duur horloge moest zijn, het liefst militair ogend, en het enige merk horloge waarvan ik wist dat ze niet kapot te krijgen waren was Seiko.

Na lang googlen en lezen ben ik toen bij een Seiko 5 uitgekomen als m’n eerste, zelf gekozen, mechanische horloge: De SNZG11J1. Dit vehikel kostte mij 170 Euro op Amazon destijds, omdat het de Japanse versie was.

Het gaat hier om een onversneden Field Watch: De kast is overwegend mat afgewerkt, de wijzerplaat bevat de klassieke field indeling, er zijn geen onnodige vlakken of hoeken te bekennen, en de kroon is van een beschaafde maar makkelijk bedienbare maat.

De afmetingen zijn in mijn ogen beschaafd voor een tool watch. Hij is 42mm breed, 12mm dik en heeft een beschaafde lug to lug van 49mm. Ook is het horloge 100 meter waterbestendig.

Het uurwerk wat er in ligt wordt zichtbaar door een glasbodem, maar het is niet direct een kunststuk. Het gaat hier om het werkpaard van Seiko, de 7s36 met dag- en datumweergave. Dit werkpaard moet even geschud worden om het aan te zwengelen, want het heeft geen hacking en handwinding functies.

De actie van de kroon is echter prachtig. Ik voel geen noemenswaardige speling op de kroon, verzetten van zowel tijd als datum gaat snel en boterzacht. Ook loopt het uurwerk mooi. Het bouwt snel een power reserve op, ook omdat het bi-directioneel opwindt, en het loopt redelijk accuraat, zij het een tikje snel.

De oorspronkelijke band die er bij zat heb ik er vrij snel afgehaald. Het gaat om een Canvas band met leren strip over de gaten. De band is op zich prima, z’n groene broer heeft het op een ander horloge zes jaar volgehouden onder rare omstandigheden, maar ik vind 'm in het blauw gewoon lelijk.

Nu is dit horloge gelukkig een echte allemansvriend als het op banden aankomt. Seiko is ook zo vriendelijk geweest om de kast af te platten zodat er makkelijk nato’s of dikkere banden op kunnen worden gezet.

De bandaanzet van 22mm zorgt er ook voor dat je de keus hebt uit een ruime verzameling. Van ingetogen tot frivool, hij lust er eigenlijk best wel veel. Hier bijvoorbeeld op een Nubuck nato.

Of wellicht een wat frivolere nato, om de Nederlanders onder ons nog een hart onder de riem te steken:

Of op een stemmig croco-bandje:

De Lume is van Seiko, en dus uitstekend. Ik heb gemerkt dat de allereerste hevige gloed wel snel weg is, maar de secundaire gloed uren lang goed blijft. De driehoek op 12 en de fijne wijzers zorgen er voor dat het ten allen tijde goed afleesbaar is. Verder is alles geloof ik al eens gezegd over Seiko Lume. :slight_smile:

De kast is prima van kwaliteit. Tussen de lugs en aan de achterkant zit er wat hoogglans, maar voor de rest is het een strakke, eenvoudige matte kast. Ik merk wel dat ofschoon het Hardlex glas verbazingwekkend krasbestendig blijkt te zijn, de bezel wel één en ander te lijden heeft gehad. Ik heb van alles met dit horloge gedaan: Muren bouwen in de tuin, tuinieren, timmeren, zwemmen, dus ik vind de schade niet tegenvallen.

Al met al is dit een erg comfortabel horloge. Het zit lekker, schuift of beweegt niet, is goed afleesbaar en redelijk onverwoestbaar. Het liefst draag ik dit op een Hirsch Performance band, die zijn waterdicht en in allerlei temperaturen comfortabel. Ik ben in de afgelopen twee jaren oprecht gehecht geraakt aan dit klokje. Ik zou het als dapper willen omschrijven.

Natuurlijk zijn er aanmerkingen: De wijzerplaat is wat druk. De wijzers zijn te kort, of de mintuentrack staat te ver weg. Het oogt, zeker op het oorspronkelijke bandje, ook niet bijster duur of exclusief. Maar ja, dat is het dan ook niet. Als je er echter een knappe band op gooit is het afwerkingsniveau verbazingwekkend goed voor het geld en is het zowaar breed inzetbaar. :slight_smile:

66 likes

Super review! Volledig mee eens de SNZG blijft een heerlijk klokje en zeker voor de prijs. Ik heb de versie met zwarte dial gehad. Lekkere bandenswapper.

:thumbsup:

4 likes

Heerlijke review van een allemans vriend! Dank voor het delen en de moeite die je genomen hebt. Van mij mag dit het begin zijn voor veel meer reviews!

Gr. Men

2 likes

Een erg leuk idee om op deze verfrissende manier een review te schrijven. Lekkere schrijfstijl, je hebt overduidelijk talent!!

Hilarisch hoe je van de Speedy bent “afgeraakt” :joy:

2 likes

Leuk idee en dito review.
Dat van die wijzers is wel een dingetje. Vroegâh lette ik daar nooit op, maar sinds ik wat meer ‘into horloges’ ben geraakt stoort het me steeds meer.
Maar goed, overall is dit een prima klok voor die centjes.

2 likes

Een dapper 5-je met een mooi verhaal , erg leuk om te lezen.
De ultieme bang4buckbandenswappendealleskunnerbeater ( 3x woord waarde aub )

2 likes

Leuke recensie, leest lekker weg. Ik heb hem ook en herken wat je schrijft. Fijne beater!

2 likes

:fearful:

1 like

Misschien wel maximale waar voor je geld met zo’n 5je! Goede review en je hebt gelijk; een duurtest ontbreekt meestal helaas bij de meeste reviews. :+1:

1 like

Heerlijke horloges dit. Mijn witte uitvoering is een blijvertje en ik zit er aan te denken om ook deze zwarte uitvoering aan te schaffen.
Leuke review :+1:
Gr.Wander

1 like

Ofschoon ik nog steeds niets met Speedy’s heb (waarschijnlijk omdat ik teleurgesteld ben) had ik dat met de kennis van nu wel iets minder kort voor de kop opgelost.

Dat er ergens op een vuilnisbelt een horloge ligt te vergaan waar ik nu zonder blikken of blozen 3000 Euro voor zou kunnen vangen doet mij wel vermoeden dat het niet mijn meest glorieuze beslissing ooit was.

Verder iedereen bedankt voor de bemoedigende reacties. :slight_smile: Altijd leuk, ik ga me over meer van die reviews buigen.

Als er nog iemand tips heeft over hoe je in godesnaam stof en meuk van die horloges krijgt voor close-up foto’s hou ik me aanbevolen, dat wel.

2 likes

Fijne review!

En ja wat wil je ook. Het is een Seiko. Dus altijd waar voor je geld. Topmerk.

Mooie review! Ik kocht er zo eentje enkele jaren geleden voor m’n beste vriend zijn verjaardag. Het is zijn favoriet geworden :relaxed:

1 like

Goed om het lager-in-prijs-maar-niet-zo-in-kwaliteit-segment eens een keer in het zonnetje te zetten. :thumbsup:
Ga je ook je alpinist nog een keer reviewen? Daar ben ik namelijk ook wel benieuwd naar.

1 like

De volgorde van aankoop was destijds deze SNZG, SARB033, Witte Stargate, SKX007, Khaki Navy Pioneer, dan de Alpinist, de SDGM en daarna de Khaki Pilot. De Alpinist heb ik nu iets langer dan een jaar, dus het kan, maar ik was van plan ze in volgorde van aanschaf te doen, om ook de reis een beetje te illustreren.

Dus, nog even geduld, en dan komt het wel goed.

2 likes

Leuke review! Ik heb deze ook ooit in mijn bezit gehad, en absoluut bang for buck.Prima bandenswapper ook.

1 like

Prima recensie (niet ‘recentie’). Compleet en mooie foto’s ook.

1 like

Goed verhaal. :+1:
Mag je absoluut vaker doen.

1 like

Damn. Well spotted, Sir! :slight_smile: Ik hou er niet van om per ongeluk taal- of spelfouten te maken, en deze was heel erg niet opzettelijk. :hushed:

1 like

Hij is fijn! :+1:

Ik heb de SNZG13, dus met de stalen band die ik er bijna nooit
op heb zitten.
De 13 is deels geborsteld en deels gepolijst.

Ik heb een kleine mod laten doen, plat saffier van 3mm. dik en een
wijzerplaat van de zwarte SNZG17 waarvan de cijfers lume hebben.

Kortom een hele prettige klok die super goed afleesbaar is en met 10ATM
goed waterdicht, draagt lekker en is redelijk plat op de pols.

Grt.

3 likes