Vragen over een Russisch horloge

Ik heb een vraag over een Russisch horloge.
Dit horloge heb ik afgelopen januari gehad van een emigrerend familielid.naar Gambia
Die wilde dit niet meer hebben en schonk mij dit voor mijn hulp
Er is mij niets verteld want men wist hier niets over. Alleen dat hij van ongeveer 1990 moet zijn.
En heel weinig gedragen is.
Het bandje is van leer en verpulverd. Er laten stukjes los.
Het schijnt ook een jubileum uitvoering of zo te zijn iets met 75 jaar.

Heel graag verdere informatie en hulp bij dit uitzoeken.
Zodat ik wat meer te weten kom.
Op het bandje staat playboy daar kom ik ook niet veel verder mee.
Hij is wel automatisch.

Nu de foto`s van voor en achterkant.


Allen hartelijk dank voor de visie en uw kennis hierover.
Heb al op internet lopen zoeken maar ik kon niets vinden .

3 likes

Is het een automaat? Deze achterkant wordt normaal gezien gebruikt bij automatische komandirskies.
Als het een automaat is dan is het een Vostok Komandirskie met 2416 caliber, als het geen automaat is dan vrijwel zeker een 2414 handwinder.

De foto is te donker om de tekst op de wijzerplaat te lezen, wellicht dat iemand in onderstaande draad iets kan vertalen op basis van een duidelijkere foto.

Overigens kan rond 1990 wel kloppen wat betreft leeftijd, rond de val van de Sovjetunie zijn diverse wijzerplaten zonder aanduiding gefabriceerd.

4 likes

Ik herken de wijzerplaat niet meteen, ik denk dat we zoals reeds vermeld een betere foto nodig hebben waarop de tekst leesbaar is. Er zijn zo ontzettend veel Vostok horloges gemaakt ter ere van vanalles en nog wat dat het zonder deze tekst erg moeilijk gaat zijn. In de USSR viel er altijd wel iets te vieren/herdenken en dat is ook na de van van de muur nog wel een tijdje door gegaan.

Hte gaat hier trouwens om een type 52X kast, die zou met een automatische 2416b moeten komen. Niet echt een veelvoorkomende kast die we nog terugvinden in de catalogus tot begin jaren 2000 maar daarna uit productie genomen lijkt te zijn.

2 likes

5 likes

Ik kan niet alles goed lezen.

ВВАИУ is in ieder geval de afkorting voor de “Kiev Militaire Luchtvaarttechniek Academie” in de Oekraïne.

5 likes

1 like

Sorry hoor maar het schittert en is goudkleurig valt niet mee achterkant staat ook iets zal het moeten proberen te fotograferen is ook best onduidelijk die bovenste tekst.
Maar in ieder geval al hartelijk dank

1 like

De tekst op de achterkant zegt het volgende:

  • Waterdicht
  • Automatisch opwinden
2 likes

Jouw Russisch is beter als de mijne nu nog een foto tekst onder de wijzers

2 likes

Ik kan daar vanwege het handschrift niets van maken.

@DirkT Balie 3 alstublieft. :wink:

1 like

Ik kan het er echt niet duidelijker op krijgen met flits alles geprobeerd
tekst is niet duidelijker te krijgen onder de wijzers

toch een leuk ding.

1 like

Goed gevonden van die academie!

Ik heb mijn lesboek met ook cyrillische schrijfletters er bij gepakt. Maar kom op vreemde woorden. Vertaald zou de eerste misschien Тимоовское = Timoovskoe kunnen zijn. Die schrijfletters krijgen allerlei fraaie uithalen als ze aan elkaar worden geschreven. Je hebt zomaar een andere letter te pakken.
De eerste letter van het onderste woord zou een Г kunnen zijn. Spreek uit g zoals in goal. Of een Б, soort zachte b zoals in bad. Of heel misschien een Р, dat is een r in het Russisch.
Hoop op Dirk gevestigd nu. :blush:

2 likes

Mooi exemplaar hoor. Nog nooit eerder gezien, en ziet er in goede staat uit. :+1:t2:

1 like

Dank u en ja loopt goed weinig gedragen
maar helaas weet ik niets ervan als wat ik hier van de experts lees.
Wel uiterst fijn dat er mensen zijn die er moeite voor willen doen.
TOPPIE

3 likes

De mooie tekst bovenaan lijkt mij de Russische naam voor Tambov te zijn. Daar zat van eind 1930 ook een militaire luchtvaart academie. Die zouden hun 75 jarig jubileum gevierd hebben rond de tijd dat dit model kast in product was. Als je even zoekt op “Vostok ВВАИУ” kom je trouwens nog andere modellen tegen met dezelfde wijzerplaat.

Volgens mij dus uitgegeven ter ere van het 75 jarig bestaan van de Tambov luchtvaart academie, de “Тамбовское ВВАИУ” in het Russisch

2 likes

A ha, 2e letter een a! En 4e een б.:+1:

3 likes

“Тамбовское высшее военное авиационное училище” is een vlieg academie in de stad Tambov

Nagevraagd aan een Russische vriendin van me. Maar die kon ook niets met de ondertitel.

5 likes

Fijn voor jullie hulp THX iedereen voor support :heartbeat:

3 likes