Beginnen met modden (Seiko)

Goed, ik ben me dus aan het oriënteren om horloges te gaan modden. Bij voorkeur iets van Seiko. Dan kom je dus al snel uit bij de Seiko SKX007/9
Alleen om te beginnen vind ik het momenteel best een prijzig horloge. Vervolgens heb ik gekeken naar hommages. Een goede kanshebber is de Heimdallr/Sharkey. Alleen een model waarbij alle onderdelen compatibel zijn met de originele van Seiko is pas over twee maanden weer beschikbaar (bij hun huidige SKX hommage zijn o.a. bezel en bezelinsert niet compatibel, bij de oudere modellen wel) Een losse case van bijvoorbeeld Crystaltimes is door de Coronacrisis ook slecht leverbaar. Dus wat nu…
Ik kwam bij o.a. Speedtimerkollektion.com ook diverse varianten van de 6309 en 7002 tegen. Is dit wellicht een leuk horloge om mee te beginnen? Zijn de onderdelen hiervan goed verkrijgbaar?
Ik hoop dat iemand van jullie me op weg kan helpen.

2 likes

Russische horloges zijn anders ook goed te modden.
@Dao heeft zowel seiko als Vostok gedaan.

Wellicht heeft hij wat tips :smile:

3 likes

Die topics had ik inderdaad al gezien maar de Seiko’s spreken me (op dit moment) meer aan.

Dat zijn afgeragde zuid-oost Aziatische exemplaren met nep/aftermarket onderdelen. Dat soort horloges zijn vaak echt troep en lopen niet lekker. Originele onderdelen vinden zal ook onmogelijk zijn.

Misschien als je Handavinci tagt dat hij nog wat tips heeft voor je als onze grote seiko mod expert op het forum.

Op zich is het geen heel groot probleem als ze afgeragt zijn. De meeste onderdelen worden toch vervangen. Eventueel ook het uurwerk.

Bij deze: @HanDavinci, heb je nog tips? :innocent:

Zeker.

Orginele Seiko onderdelen passen altijd lekkerder op elkaar dan aftermarket rommel en je kan er prachtige mods mee maken.

https://www.instagram.com/p/B2z1LLajwDj/

Ik zou zelf even wachten of hier een gezocht plaatsen voor een SKX!

3 likes

Liever een SKX dan een 7002 dus? Waarom is dat? Puur ivm de betere specs van de SKX? Of zijn de onderdelen ook beter verkrijgbaar?

Allemaal bedankt voor de reacties tot dusver trouwens. Top hoe snel er hier op het forum gereageerd wordt.

1 like

Volgens mij zijn ze op de leeftijd na precies hetzelfde, maar ik zie gepolijste kastjes.

Als je echt een paar honderd neer gaat klapperen voor een goede mod, wacht dan op die Crystal Times kast. Beter afgewerkt dan een SKX en 7002 bij elkaar.

Als het de eerste stapjes zijn op mod gebied, dan zou ik niet direct een Seiko nemen, maar als eerste probeersel een Vostok nemen. Is zat voor de krijgen, niet duur in aanschaf en doet niet zo’n zeer als je het horloge per ongeluk vernaggeld.

Ik vind een (nieuwe) SKX inderdaad wat te prijzig om mee te beginnen. Vandaar dat ik ook gekeken heb naar een hommage en een 7002. Vostok heb ik me ook wat in verdiept maar ik heb nog niet echt een model/mod gezien waarvan ik dacht die wil ik hebben/dragen.

Die ga ik zeker nog een keertje gebruiken wanneer ik wat meer bedreven ben in het modden. Als eerste probeerseltje vond ik ze wat te prijzig.

Nouja, die kast heeft weinig te maken met de mod, alleen dat je aan het einde meer gaat genieten van de afwerking. Het enige dat je doet met zo’n kast is hem over het uurwerk leggen, omdraaien en dichtdraaien…

Als je nog nooit gemod hebt zou ik oude Seiko 5’jes op ebay kopen om ze eens uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Wijzers eraf en erop, zulke dingen.

1 like

Heb je wel eens een SKX gepast? Ik heb er ook ééntje gemod maar ik vind het een kutding om te dragen. Ligt maar een beetje in de doos te liggen en dat is ook zonde.

Heb ook 2 Vostoks gedaan, daar is ook best veel en vooral goedkoop voor te krijgen. Perfect om eens te proberen, zeker als je ze gebruikt weet te scoren.
Als je geen ervaring hebt is een dial zo naar de klote geholpen en als je dat met een originele Seiko hebt van 100 piek is dat klote, ééntje van 8 doet minder pijn. Een beetje SKX mod kost je zo al bijna 500 Euro als je er ook een mooie band en safierglas in wilt. Is best een hoop geld voor een probeersel.

Als je zin hebt om te lezen:

Zelf bouwen is ook leuk:

Misschien heb je er iets aan. Succes!

1 like

Je kunt ook naar 5jes kijken

1 like

Dat is ook weer zo… Misschien dan toch maar direct voor een mooie kast gaan. Zit er veel verschil tussen die van Crystal times en One second closer?

Zeker leuk leesvoer! Een aantal had ik al gelezen.

1 like

Zeker ook leuk! Maar ik vind een SKX toch spectaculairder…

1 like

Hoi @Juan1981

Ik ben ook sinds kort geïnteresseerd geraakt door het modden. En ik heb ook voor de keuze gestaan voor je nu voor staat.
Ik heb een skx007J gekocht. Met als achterliggende reden dat het nooit weg gegooid geld is. Als het modden of het horloge niks voor jou is kun je het altijd verkopen.

Mocht je iets kapot maken dan kun je dit altijd wel vervangen/maken!:+1:

1 like

Wat ik nu bij mijn eerste mod ontdek is dat je echt een plan moet hebben/maken…
Ik zit nu op onderdelen te wachten waarvan de levertijd niet eens bekend is.

Heb je al gereedschap ?

1 like