[BR] Citizen Chronomaster (Nu op leer!)

Wilde al een tijdje een HAQ (High Accuracy Watch). Het blijft namelijk toch wel erg makkelijk en plezierig om een dergelijk horloge te bezitten. Geen gedoe op tijd zetten en de datum,… nope, gewoon pakken en de deur uitlopen. Als eerste kwam ik al snel uit bij de Longines Conquest V.H.P…
Na wat leeswerk, maar eens gaan bekijken. Na wat interesse te tonen, kon ik haast geen nee meer zeggen tegen het mooie aanbod. Kortom terug naar huis en de missie was geslaagd.

Thuis aangekomen wel de metalen band er af gehaald, die overigens kwalitatief erg mooi is. Een lederen band erop, want dat heeft toch de voorkeur. Even tijdelijk een blauwe, maar een bruine band zal het uiteindelijk gaan worden.

Een dag gedragen en de dag erop was het horloge foetsie,… Iemand anders in huis vond het toch ook wel een handig horloge. Kortom, ingepikt en dat kwam mij eigenlijk wel goed uit.

Had me al een tijdje verdiept in al die mooie quartz uurwerkjes en dan kom je al snel uit bij Grand Seiko. Echter is er nog iets anders,… wat mij betreft iets specialers. Een iets beter nauwkeuriger uurwerkje en qua afwerking minimaal gelijk. Uiteindelijk scheelt het allemaal nagenoeg niks, maar er is verschil.
Al vaker naar een Citizen Chronomaster gekeken, maar het juiste model nog niet tegengekomen. Echter nu was die er dan toch en om mijn verdriet te stillen, is dit natuurlijk de beste manier. :neutral_face:

Veel beter wordt het niet in HAQ-land. Met name het totaalplaatje sprak me gelijk aan. Een heuse “Super Titanium” horloge van Citizen. Dus niet zo maar titanium,… beetje vergelijkbaar met Zaratsu finishing. Niks meer dan een mooie marketing naam om het allemaal nog iets specialer te maken. Overigens niks mis met de “Zaratsu” finish hoor, erg netjes net zoals bij veel andere merken. :slight_smile:

Hieronder een mooi filmpje van het “Super Titanium” van Citizen. Wel leuk te vermelden dat Citizen als eerste een volledig titanium horloge heeft geproduceerd. Yep, onze Arie was het dus niet. :wink: Overigens heeft Citizen best een aardige CV en zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Naast het voordeel van het lichte titanium is de Washi (traditioneel Japans papier) wijzerplaat een mooie aanvulling. Dit is naast een mooie, ook een praktische toepassing. Mede doordat het licht doorlaat en op die manier het uurwerkje kan voorzien van de nodige energie.
Hieronder een educatief filmpje over hoe ze Washi papier maken:

Het logo en de indexen zijn daarom geplaatst op een extra plaat. Dit geeft een bijzonder effect aan het geheel.

Het uurwerk A060 eronder doet zijn werk en corrigeert zichzelf op elk denkbare manier, tegen schokken, magnetisme, temperatuur. Daarnaast is deze ook nog netjes afgewerkt met Tokyo striping en afgewerkte randen (beveled, anglage, etc.).

De laatste tijd erg druk en weinig tijd voor het maken van foto’s, maar gisteren dan toch even tijd om er enkelen te schieten. Heb dit keer enkel de wijzers niet in de juiste positie gezet, maar dat mag de pret niet drukken.
Moet ook zeggen dat de uitgeoefende druk door sommige leden dan ook wel erg hoog was. :wink:

De mooi afgewerkte slanke zijkant:

De andere kant met een extra knopje. Hierop drukken en je ziet hoeveel gangreserve je nog hebt. Er handig als je je verveelt tijdens een diner met een tandenstoker. :face_with_raised_eyebrow:

De degelijke 'Super Titanium" band, zit erg comfortabel, maar zal waarschijnlijk toch een lederen band op komen.

De afwerking is wel erg mooi, enkel de complexiteit van de indexen:

De wijzerplaat met meerdere gezichten en het randje van het datum venster dat ook nog subtiel bewerkt is.

Mooi om te zien hoe het logo en de indexen lijken te zweven:

Als laatste een totaalplaatje van het horloge:

Al met al een mooi horloge dat subliem is afgewerkt. De afwerking zorgt wel gelijk voor een glanzend spektakel en dat is/was toch wel even wennen. Toch zal ik deze wel met enige regelmaat dragen. Dus nu is het wachten op de volgende dimensie in deze HAQ categorie, Citizen is er al weer klaar voor:

Bedankt wederom voor het lezen/kijken en tot de volgende.

133 likes

Leuk verhaal en GEFELICITEERD met je aanwinst.

1 like

Fantastisch horloge! Bij mijn weten (nog) wat onbekender hier maar een knap stukje Japanse techniek gecombineerd met traditie. Van harte gefeliciteerd met deze aanwinst!

1 like

Prachtig horloge! En bedankt voor het leuke verhaal :+1:t2:

1 like

Gave aanwinst!

“Slightly better finished than Grand Seiko” …
Oei oei oei, daar komt een Ban van denk ik.
Is er al gevlagd :joy:?

Tikt 'ie trouwens precies op de secondenindices?

1 like

Daar is hij dan, gefeliciteerd met deze prachtige nieuwe aanwinst! :smile: :+1:

1 like

Een heel mooi horloge. Toch bekroop mij het gevoel dat ik naar een GS hommage zat te kijken. Hiermee zal ik deze Citizen tekort doen, maar dat was een ingeving.

1 like

Mooi horloge, bedankt voor de leuke post deze ochtend :+1:

1 like

Geweldig stukje technologie en een strak ontwerp. Doen ze erg goed bij Citizen. Dank voor de interessante NA topic en veel draag plezier :+1:

2 likes

De textuur van de wijzerplaat vind ik zeer mooi! Proficiat.

1 like

Mooi zeg! Gefeliciteerd met deze aanwinst. Mooi details ook!

2 likes

Gefeliciteerd, top aanwinst!

1 like

Supergave Citizen, goed verhaal en erg mooie foto’s.
Geniet ervan.

2 likes

Mooie foto’s en mooie klok, lijken bijna op de stock pictures!

Perpetual calender en individual hour moving hand, 10 jaar gratis onderhoud (is 1 servicebeurt geloof ik?)
Helaas moet je terug naar Japan om hem voor service in te sturen. 9F van Grand Seiko is wat dat betreft erg gedateerd en simpel, daar staat tegenover een service interval van 50 jaar

Er liggen tegenwoordig enkele chronomasters bij de Citizen boutique op times square, dus wellicht in de toekomst service en beschikbaarheid op ons continent…

Zou graag de zwarte variant willen, jammer dat deze lume op de wijzers heeft.

1 like

Allereerst ook gefeliciteerd met de Longines aanwinst!! De blauwe Rolex platen zijn grandioos maar Longines kan er ook wat van! Een van de weinige nieuwe in de laatste jaren van dat merk die me nog aanspreekt.

Gisteren schreef ik het al in het topic “uitspraken wederhelft”: soms is het idd maar beter als niet meerdere personen (partner/zoon/dochter) de maat ook fijn vinden want… and here we go…

Domme vragen bestaan niet dus: huh?? welke strepen worden bedoeld?

Heus, bij een quartz? Batterij reserve neem ik aan? Vreselijk onhandig lijkt me, via een drukker. (oeps, doe ik het weer => kritische noot in een n.a. topic maar je maakt mij niet wijs dat ik de enige ben die dit denkt).

Alles bij elkaar natuurlijk een fantastische aanwinst. Volgens mij minimaal vergelijkbaar bij G(randioo)S.

Advies: uit de buurt van de Longines VHP drager houden!

Ook voor deze: gefeliciteerd en veel draagplezier.

3 likes

@Bidle Zeer mooie NA, en dan bedoel ik beide. Geniet er van :+1:.

Ik zit te kijken en te kijken maar zie geen lume. Met lume heeft wel mijn voorkeur:

4 likes

Dank allemaal voor de leuke antwoorden. :+1:t2:

Dank en ja, precies erop en dat is eigenlijk met dergelijke horloges tegenwoordig een vereiste.

Dank, geen domme vraag een variant op de bekendere “Geneva stripes” of “Côtes de Genève”.

Yep, bij een quartz, vind het ook onzinnig en dan nog de handige plek voor het knopje. Vandaar ook de smiley en het verhaal te gebruiken bij verveling, als je echt niks beters te doen hebt. :wink:

2 likes

Had ik het toch goed begrepen dat ik niet de enige ben met deze mening…

1 like

Ook handig als je lange vloei net op is

1 like

Hoe werkt dat dan, Nemen de wijzers een bepaalde stand aan waardoor je kunt zien hoe vol de batterij is?
Overigens lijkt het mij ook bij een quartz best handig om dat te kunnen zien.

2 likes