Breitling verzameling: Het begint met een droom

In 2014 begon ik een beetje met het verzamelen van horloges, aan het begin kocht ik echt alles wat los en vast zat omdat ik horloges gewoon leuk vond. Mijn droommerk Breitling was destijds voor mijn gevoel zo ver weg qua budget, dat voelde als totaal onhaalbaar. Mijn eerste horloge was een naamloze Venus 170 chrono, omdat Breitling deze ook ooit had gebruikt, heel dom natuurlijk maar ach je wilt wat. De reparatie was duurder dan de aanschaf dus dat was bepaald geen succes. Maanden later vond ik dan eindelijk een Breitling voor mijn budget uit misschien wel de slechtste advertentie ooit, vreselijke foto’s (had ook een bierviltje kunnen zijn) en alleen de tekst “Breitling horloge”. Dit was dus mijn allereerste Breitling, een Shadow Flyback.

En zoals iedereen weet Ă©Ă©n is geen, dus nummer twee volgde een jaartje later, een Colt Chrono met grandioos SuperQuartz uurwerk.

Toen volgde weer een jaar later op basis van een informatievraag hier op het forum, een Breitling die ik aan het begin had willen kopen, een ref. 181 uit 1947 met jawel een Venus 170 uurwerk:

In 2019 had ik in een Britse veiling een absolute grail gezien, de Breitling Montbrillant Olympus, als er een Zwitsers zakmes in horlogevorm bestaat dan is dit een aardige kandidaat; automaat, ronde rekenliniaal, annual calendar (compensatie voor lengte van de maanden), chronograaf en maanfase . Er was maar Ă©Ă©n zaalbieder en ik, hij bood Ă©Ă©n keer, en ik ook, Ă©Ă©nmaal andermaal verkocht (voor een heel fijn bedrag).

image

Ik ben zelf gek op complicaties in mijn horloges en Ă©Ă©ntje ontbrak er eigenlijk nog, dus in 2020 kwam er een aardige advertentie voorbij, de Breitling Longitude GMT

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-tr-breitling-chronomat-longitude-a20348-heren-horloge-1150-incl-verz/273317

Dan misschien wel mijn slechtste aankoop ooit. Eind 2018 ben ik bij mijn nu ex-vrouw weggegaan (inclusief mijn dochters, long story) en op de dag dat ik Ă©Ă©n jaar bij haar weg was had ik bedacht om een horloge te kopen waar ik er al meerdere van had gehad maar nooit de perfecte versie, de Breitling Aerospace. Dit horloge moest een viering zijn van Ă©Ă©n jaar vrijheid. Ik kocht deze van een forumlid met wat in eerste instantie een klein issue bleek, uiteindelijk is bijna alles aan dit horloge vervangen en deze is nu zo duur geworden dat het eigenlijk nergens op slaat. Later bleek dat dit horloge al eens eerder was ingeleverd voor een service maar door de eigenaar is teruggevraagd en als een hete aardappel nog twee keer hier op het forum verkocht is. Als parallel voor de relatie die mij ook heel veel heeft gekost, maar die mij ook vier geweldige dochters heeft opgeleverd heb ik toch besloten deze te houden.

image
(samen met de piepkleine Omega van mijn jongste dochter, hier acht jaar)

En dan als laatste, van dit jaar. Al mijn Breitling horloges hebben wel iets van een complicatie maar ik miste eigenlijk nog gewoon een heel simpel horloge, en deze kwam een tijdje geleden ineens voorbij. Een Breitling ref. 2582 uit de jaren vijftig met Felsa Bidynator (eerste automaat uurwerk die linksom en rechtsom kon opwinden) in een super mooie originele staat met gegroefde wijzerplaat.
image

In 2014 droomde ik van een Breitling, en nu heb ik er zeven (en nog het een en ander). Soms kijk ik naar één van mijn horlogedozen en ben ik er nog enigzins verbaasd over. En stilletjes ben ik alweer aan het speuren naar nummer acht…

153 likes

een echte liefhebber herken je dus aan het aantal horloges van Ă©Ă©n en hetzelfde merk :smiley: :+1:
je hebt een prachtige smaak qua horloges :ok_hand:
geniet ervan :smiley:

2 likes

Mooie route heb je afgelegd. Het levert naast een prachtige collectie ook zeker een lezenswaardig verhaal op. Leuk dat je dat hier deelt. Echt iets om trots op te zijn.

En tof dat je op die veiling een relatief koopje had. Voor mijn gevoel wordt op veilingen vaak juist meer betaald.

1 like

Btw, als er iemand nog een Cosmonaute in de aanbieding heeft… :yum:

Mooie collectie zo en respect voor het gedeeltelijk delen van je verhaal. Je bent er veel sterker uitgekomen zo te lezen. :ok_hand:t3:

1 like

Een mooie vintage navitimer/cosmonaute lijkt me een mooie toevoeging op de huidige set :+1:

1 like

Mooie collectie :+1:

1 like

Mooie collectie en een leuk verhaal Geerd geniet ervan, en mocht je nog iets leuks te koop hebben mag je me altijd een pbtje doen.

1 like

Die Breitling uit de jaren 50 :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Ik heb er een aantal op de shortlist staan,
Cosmonaute (Navitimer)
Breitling Headwind of Transocean day-date
80840 World Time

Ultimate grail: Duograph (vintage rattrapante)

1 like

Mooie collectie met bovenaan de Montbrillant. En dan noem je er niet eens bij dat je ook een mooie Milgauss hebt.

1 like

Breitling !!! Mooi

1 like

Mooie Breitling collectie. Wees er zuinig op

1 like

ik heb je verhaal met de mooie foto’s met veel plezier gelezen en bekeken.

1 like

Mooie verzameling :ok_hand:

1 like

Mooi verhaal :+1:

1 like

Staat er niet een toevallig nu op MP? Is in ieder geval een rattrapantre…

1 like

Sodeknetters :astonished::watch::heavy_check_mark:

1 like

Fijne post, mooie verzameling horloges. Geniet ervan!

1 like

Gave collectie zeg! Ik vind die Cartier ook wel lekker.

Leuke set! Is dat een a35312? Vind dit een leuk model! Zie je niet vaak.

Met jou als einde met alle kosten? Dat lijkt me niet netjes.

1 like