Full Service ... niet alleen schoonmaken en olie geven

Over service intervallen van mechanische horloges zijn bijna net zo veel meningen als dat er modellen zijn en is het vaak een afweging tussen de kosten van de service en de economische (of emotionele) waarde.

Er is een eenvoudige regel, dat is dat alles wat beweegt wrijving ondervindt en wrijving veroorzaakt slijtage. Een service beurt is er om slijtage te voorkomen. Daar waar slijtage al ingetreden is zal het onderdeel vervangen moeten worden. Hoe langer men wacht met preventieve service hoe groter de kans dat meerdere onderdelen vervangen moeten worden. Onderdelen kosten geld…. als ze al te krijgen zijn.

Ook over wat zo’n service beurt mag kosten en wat deze inhoud zijn er genoeg meningen. Het varieert van “ik ken iemand die het voor 5 tientjes doet” en de juwelier die hetgeen hij bij de horlogemaker afrekent zonder blikken of blozen verdubbelt. Veel ruis op de lijn dus.

Om nu eens wat meer licht op dit mysterieuze service verhaal te werpen heb ik er een horloge - die op mijn bank kwam - uitgetild. Ik ga niet tot in detail de hele service van stap tot stap beschrijven maar heb er de zaken uitgetild waarvan ik ben uitgegaan dat ze niet voor iedereen vanzelfsprekend of bekend zijn en tekenend zijn voor gebrekkig of geen service.

Deze Seamaster heeft na aanschaf gedurende jaren de pols van de eigenaar zelden verlaten tot het moment dat hij niet meer kon…(het horloge wel te verstaan).

Ondanks het vele gebruik is de eigenaar er erg zuinig op geweest.

Cosmetisch nog een prachtklokje met enkel stevige gebruikssporen op de band en flink wat speling door versleten bandpennen. Overigens is dit iets dat standaard hoort vervangen te worden bij een service beurt. Waarom? Bij dit klokje trof ik een band pen aan die volledig door was en waarvan de restanten er met minimale kracht uit vielen. Ook de pushpinnen liepen op hun laatst. Het horloge wordt regelmatig bij duiktochten gebruikt. Het had dus niet lang meer geduurd of deze had op de bodem van de zee bodem gelegen. Daarom dus!

Alle bandpennen en bijbehorende bussen worden netje vervangen voordat de band een opfrisbeurt krijgt.

Het betere plak en knip werk om er voor te zorgen dat dat wat hoogglans is hoogglans blijft en geborsteld geborsteld blijft….

Voorbereiding hoogglas polijsten.

Voorbereiding gematteerd borstelen

Weer lekker fris…

De kast van deze Seamaster ziet er nog top uit. Op een paar hele kleine krasjes na die er met de hand uitgehaald worden is er geen polijstwerk nodig. Iets dat ik graag tot een minimum beperk.

Zeker noodzakelijk is het om de oude glaspakking te vervangen. De oude zijn meestal uitgehard en afdichting komt dan in de gevarenzone…dat doen we dan dus ook.

Ook de kroon wordt vervangen omwille van de waterdichtheid in de toekomst. Tube ziet er nog goed uit en mag in dit geval blijven zitten.

Overigens is -naast dat een horloge “het weer doet” na een service beurt - het opfrissen van de kast en band de enige manier voor een klant om voor zichzelf de uitgave te rechtvaardigen… Niet altijd even motiverend aan deze kant maar wel een realiteit.
Beauty is only skin deep….

Het ontbreken aan onderhoud heeft zijn tol opgeëist en sporen achter gelaten.
Hieronder slechts een greep uit lange lijst aan aandachtspunten die ik aantrof bij deze mooie Seamaster.

De reden van stilvallen. Viezigheid en verdikte smeermiddelen.

Viezigheid t.g.v. slijtage. Het rochet begint langzaam op een cirkelzaag te lijken door de hoge weerstand die in het opwindgedeelte ontstaan is.

Door het drooglopen van de pivot van het rochet meeneemrad is deze dunner geworden. De speling die hierdoor ontstaan is heeft ervoor gezocht dat het rad in de veerton brug is gaan freezen. Een complete Omega 1120 veerton brug met onderdelen gaat behoorlijk in de papieren lopen.

Niet ongebruikelijk maar hier wel heel goed zichtbaar is de slijtage aan de veerton (en deksel). Ook deze moet bijna standaard vervangen worden na zo’n lange periode zonder service.

By the way….standaard verhaal tijdens service en altijd leuk om te doen…hoogte speling weer netjes strak afstellen, ook hier broodnodig.

Om een langverhaal kort te maken….en een berg onderdelen verder.

Weer klaar voor jaren plezier.

En aan de buitenkant……de voor en na……gelukkig kon de band een opfrisbeurt gebruiken :slight_smile:

Bedankt voor het lezen (en kijken).

Gr. Men

113 likes

Band ziet er weer TOP uit.
Vakwerk.

Mika

1 like

Goeie post!

Dit horloge zal zo’n 15-20 jaar zonder service hebben gelopen dan denk ik? Betaalt de eigenaar nu een hoger bedrag voor deze ene service inclusief de (vele) onderdelen dan dat hij betaald zou hebben voor 3 of 4 onderhoudsbeurten zonder noemenswaardige vervangingen?

3 likes

Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord op deze vraag.

Erg mooi om zo te zien

Duidelijk het verschil tussen een professional en dat gepruts dat ik servicen noem…

2 likes

Prachtig werk!
Wellicht een domme vraag, maar ben jij horlogemaker van beroep?
Hier zitten ook wel wat amateurs met “bovennatuurlijke” kennis en kunde, maar een amateur kan imho toch niet zo makelijk aan zo’n berg onderdelen geraken…

Vraag 2: is dat speciale afplakken voor die bracelet?

Ik gebruik meestal Scotch Magic tape, maar die wil soms wel es verschuiven.

Anyway, een erg mooi werk en bedankt voor het mooie verslag.

Veel mensen beseffen ook niet hoeveel tijd in zo’n beurt (je?) kruipt…

1 like

Leuk om te lezen en verhelderend! Bedankt.

Wat een interessant verhaal! Wellicht kan jij nog wat zeggen over onderhoudsinterval voor horloges die heel vaak stilstaan?

Heel leuk om te lezen, geeft een goed beeld wat er allemaal bij komt kijken. Bedankt

Weer zo n interessant topic bedankt voor het delen .

Bedankt! Geweldig dat je hebt laten zien wat er bij komt kijken om een werkpaard weer op en top te krijgen. Wat betreft de band en pinnen eigenlijk nooit bij stil gestaan. Weer wat geleerd!

1 like

Bedankt voor dit verhaal en de moeite die je hebt genomen om het te delen. Interessant en leerzaam!

Mooi verhaal. Wat ik me inderdaad ook afvraag is of je dit als professional doet. Omega verkoopt zijn onderdelen als ik me niet vergis niet meer aan onafhankelijke horlogemakers.

Stof tot nadenken. Mijn eerste Longines 11 jaar non-stop gedragen (ja ook 's nachts), toen begon ze serieus achter te lopen (± 2 min/dag). Binnengedaan voor service, 185€ kosten…

Geweldig dat je dit laat zien en deelde met ons.
Vakwerk :grinning::+1:

Inderdaad, vakwerk! Bedankt voor het delen.
Mooi in beeld gebracht wat de gevolgen zijn van te lang uitstellen van service.

Hopelijk kan ik met mijn hobbywerk dan wel weer een beetje voorkomen dat dit soort slijtage optreedt. :sunglasses:

prachtige reportage…

Dat onthoud ik even :slight_smile:

Mooi stukje vakwerk! :+1:t3: