Hands-on: Seiko SARX033

Koningsdagreview! De slager ( want dat is het! ) heeft er een verstandskies uitgehaald. Momenteel ben ik fysiek te zielig om aan het bier te gaan, maar prima in staat om nog een topic te maken.
Genoeg over mij :smile: en door naar wat de titel al zegt. Deze komt ook minimaal voorbij op het forum en dat zal wel zijn redenen hebben.

De SARX033. Onderdeel van een serie van 22 modellen in de Presage range van Seiko. Ik quote een lap tekst van Seiko NL: Presage is een horlogecollectie met een zeer brede uitstraling, waarbij het volledige scala aan Seiko’s mechanische kalibers wordt ingezet. Van het toegankelijke 4R kaliber tot het exclusieve 8R kaliber. Blikvangers zijn onder andere het 6R27 multi-hand model met gangreserve, en de Presage serie waarin het compleet nieuwe 4R57 kaliber wordt toegepast. Iedere Presage is 100m WR en afgewerkt met saffierglas.
De mechanische collectie weerspiegelt Seiko’s rijke Japanse tradities én gerenommeerde vakmanschap en elke Presage is gebouwd om generaties lang mee te gaan. De mechanische 6R kalibers van Seiko Presage bieden een scala aan functies: van datumweergave tot een multi-hand horloge met energiereserve-indicator op de wijzerplaat. Elk Presage horloge dat voorzien is van het 6R kaliber is kwalitatief fraai afgewerkt met een prachtig streep-patroon dat op de rotor is gegraveerd. Dit extra luxe detail is duidelijk zichtbaar via het glazen achterdeksel. Alle 6R kalibers worden volledig in eigen huis gemaakt. Elk Seiko Presage horloge is voorzien van saffierglas en is 100 meter waterdicht."

Goed verhaal, lekker kort. Eigenlijk een mooi marketingpraatje, maar de SARxxxx series zijn wel vaak net iets beter afgewerkt. Ook deze zijn verkrijgbaar in verschillende prijsranges, waaronder de bekende SARB modellen, beter bekend als de “poor mans Grand Seiko”. Keiharde bang for buck en mooi afgewerkte klokken.
Binnen de JDM modellen zou de SARX serie onderaan het hoge segment zitten, of bovenaan het lage segment. Net hoe je de zaak bekijkt. Grand Seiko zonder Grand Seiko op de plaat. Op WUS zijn verschillende draadjes waarin een SARX word vergeleken met bijvoorbeeld een SBGH001:

Uiteraard is de conclusie dat de GS vele malen beter is afgewerkt, maar dat de SARX033 heel dicht bij the real deal komt. Genoeg gezwetst, ik presenteer de “smart mens Grand Seiko”.

Eerste indruk:

Laat ik beginnen met de specs: diameter van 40.8mm en een dikte van 11,5mm. Redelijk grote dial voor een sportieve dresser, maar door de overige maten kan hij het goed hebben. L2L van 46.3mm met 20mm lugwijdte. Prima afmetingen. Ik heb best veel Seiko’s in het bezit gehad maar dit is de duurste tot nu toe met een kleine 800 euro. Tevens kom ik dan terug op wat ik eerder zei: de reden dat je ze niet veel ziet op het forum. Dat budget voor een Seiko…dan is er genoeg anders moois te vinden.
Precies mijn eerste gedachte :neutral_face: . Komt hij ook nog eens in hetzelfde doosje als een SKX van 200 euro :confounded: !
Zou het dan komen door de overige specs? 6R15 hack & handwind, niet heel bijzonder. Overige zijn niet anders dan bij een SARB. Alhoewel, magnetic resitance, diashield SS anti-scratch en super clear sapphire -coating zijn dan wel weer nieuw. De bracelet waarop hij word geleverd valt dan wel weer positief op, en de afwerking in zijn algeheel. Let’s see:

De kast:

Ik heb nog nooit een GS in het echt mogen aanschouwen, dus ik kan geen enkele legitieme vergelijking maken. Elke vergelijking die ik maak, slaat als een lul op een drumstel. Of komt van Google afbeeldingen.
Desalniettemin kan ik wel oordelen in vergelijking met Seiko’s uit het lagere segment. Erg strak afgewerkt. De scherpe overgangen van gepolijste naar matte accenten, de hoeken van de lugs…al met al erg netjes.

En ter vergelijking: op de eerste foto een kroon van een SAR uit het lagere segment, en daarna die van de SARX op de tweede foto:

De dial & hands:

Waar het mij allemaal om te doen was: de plaat in combinatie met de hands. Dit maakt het niet echt een gangbare dresswatch, maar een soort van sportieve dresser. En wat een plaatje is het. Het saffier is net alsof er niets op zit, zo helder. Mooi uitgebalanceerd, klein datumvenster, mooie zilveren markers en de blauwe wijzers. Deze schijnen niet thermisch blauw te zijn gemaakt, maar het wordt ook nergens bevestigd. Mooi blauw is niet lelijk. Ook deze spelen met verschillende kleuren blauw afhankelijk van het licht. Dat doet de dial ook overigens.
In eerste instantie leekt deze “gewoon” wit, en dat is hij ook. Er zit een subtiele sunburst in en een minimaal parelmoeren effect in bepaald licht. Dit is erg moeilijk vast te leggen, maar erg mooi om te zien. De urenmarkers zijn haarscherp opgelegd. Grappig is dat er een zwevend Seiko logo op de plaat zit, m.a.w. iets verheven van de plaat waardoor deze een schaduweffect heeft. Zou dit totaalplaatje dan het GS idee moeten geven? In ieder geval een zeer strakke, steriele en hoogwaardig ogende plaat waar ik werkelijk geen foutje in kan ontdekken. Het witte van de plaat in combinatie met de speelse blauwe wijzers doet me erg denken aan de Omega Aqua Terra 2502.



Voor het idee nog wat foto’s van de achterzijde. Dit is echter niet noemenswaardig dus ik laat het bij de pics inclusief nog geplakte caseback sticker:

De bracelet:

Daar kan ik qua plaatjes kort over zijn, ik ben vergeten om er goede foto’s van te maken toen de stalen band er op zat :expressionless: nog een duidelijke inclusief vette vinger gemaakt:

En een van de internets, voor de volledigheid:

Laat deze bracelet nou net hetgeen zijn, wat bewezen vergelijkbaar is met die van een GS. Volgens topics op WUS dan. Ook behandeld met Diashield, dus als je niet van plan bent te gaan knikkeren in de glasbak zullen er niet snel krassen ontstaan. De schakels bestaan niet uit geperste links, maar massieve delen die met zorg in elkaar zijn gemeubeld. Wel weer die verrekte pins en collars. Gods creatie om het geduld van de mens op proef te stellen :confounded: . Voor de rest voelt de bracelet solide aan en heeft een fijne sluiting, net als bij de SARB modellen. Meer zinnigs kan ik er niet over zeggen. Aan de hand van verschillende foto’s in dit topic kan ik ook wel concluderen dat dit een aardige bandenswapper is. Maar ik ben tot nu toe ook de enige die dit heeft geprobeerd met dit model :smirk: .

Conclusie:

Stel, je bent op zoek naar een horloge met een witte plaat en blauwe wijzers. Onder de 500 euro is er een relatief ruime keuze aan modellen van bijvoorbeeld Parnis of Steinhart. Boven de 1000 euro ook voldoende, zoals Longines of Baume & Mercier. Bij het tussensegment is de keuze relatief beperkt in vergelijking met de eerder genoemde prijsklassen.
Denk aan Stowa of…Seiko! Er zullen vast nog wel meer voorbeelden zijn, maar dat schiet me zo niet te binnen. Laat ik het zo zeggen: het is maar net wat een gek ervoor over heeft. Er is geen overdaad aan white dial-blue hands horloge’s, en nog beperkter in de range tussen de 500 en 1000 euro. Ik had al een Stowa, anders was het een Stowa Marine geworden. Zoekspelletje: probeer eens een horloge te vinden met een witte plaat, blauwe wijzers, op stalen bracelet van een gerespecteerd merk binnen dat budget :spy:

Ik ben het wel eens met de benaming “smart mens GS”. De afwerking komt dichtbij het echte high-end segment maar de prijs is schappelijk voor hetgeen wat je koopt. De prijs houd veel mensen tegen om dit model te kopen, want het is maar een “gewone” Seiko. Thats where you’re wrong, sir. Je kan uiteraard ook +2K uitgeven voor een echte GS. Ik kan het niet. Omdat ik geen Audi A4 Avant kon betalen, rijd ik maar in een VW Passat Estate. Net niet helemaal en toch dezelfde feeling. En ik heb er vrede mee :blush: .
Plus :thumbsup: : overall uitstraling, afwerking.
Min :thumbsdown: : horlogedoosje, relatief grote dial.
Mocht u dit model overwegen maar terughoudend zijn over de prijs? Dat snap ik. Waarom zou je dit model toch moeten kopen? Omdat je hem mooi vind, en het budget ervoor wil missen. Simple as that. Je ben een WIS of je bent het niet :wink:

66 likes

Bedankt voor deze review, denk dat ik mijn GS maar verkoop…

2 likes

Zou ik ook doen, daar kun je minstens 3 sarx-en voor terugkopen :wink:

2 likes

Ben bang van niet, heb de poor men GS

10 likes

Informatief verhaal, goede detailfoto’s.:wink:

6 likes

Dank voor de review. Met het model waar ik nu naar kijk :slight_smile:

Leuk stuk, thanks :slight_smile:

Mooie reviews en erg mooie foto’s! Dank je wel👍
En natuurlijk sterkte met de open holte in je mond✌

Altijd fijne reviews en mooie foto’s van jouw hand.
Deze wederom met plezier gelezen en bekeken.

Mooie review, heb ik weinig aan toe te voegen.
Ik heb mijn SARX033 geflipperd vanwege andere prioriteiten, maar zo een komt zeker nog eens terug!

Leuke en informatieve review! Ik heb het met heel veel plezier gelezen.

Ik weet dat de vergelijking met Grand Seiko snel wordt gemaakt wanneer men het heeft over een horloge uit de SARB/SARX/SARY/SDGM-collecties, maar het verschil is echt wel groter dan velen denken. Het verschil zit in de kleine(re) details die je uiterlijk niet zo snel ziet.

De wijzerplaat van een GS is vaak een stuk complexer, de Zaratsu afwerking (voor kast, wijzers en bracelet), het movement is gereguleerd, Seiko’s tophorlogemakers die worden ingezet, uitgebreide testen en een uitvoerige kwaliteitscontrole. Van de laatste drie factoren zie je zelfs niks terug in het horloge zelf (buiten een inspectiecertificaat), maar het is wel Seiko’s garantie naar de klant toe dat het hier gaat om een topstuk.

Dit is dus de wet van afnemende meeropbrengsten. Er wordt buitensporig veel meer tijd en kosten gemaakt voor een een betere afwerking die weinig opvalt.

3 likes

Mooi informatief verhaal. Top! :+1:

Dank je wel voor de review en wat een mooi klokje! :+1:

Heb zelf onlangs een SARX015 aangeschaft en ik kan me vinden in je verhaal.
Lekker onder de radar een klok met top afwerking!

Dat dus.

Ik heb de SARB033 en de SDGM001, en het zijn beiden enorme bang for buck horloges. De SARB omdat ie spotgoedkoop is maar toch zo respectabel en subtiel in de details. De SDGM is dan net als de SARX03x serie een stap omhoog. Dat verschil is echt zeer goed te merken, met name door de ontspiegeling van het saffier, de afwerking van de wijzers en de diashield coating. Deze horloges zijn eminent afleesbaar en kunnen zeker tegen een stootje.

Toen ik in Duitsland aan het shoppen was voor een Mühle Glashütte liep ik echter tegen een snowflake aan waar ik een kwartier mee om de pols heb gezeten, en da’s toch andere koek dan de SDGM, maar eerlijk gezegd is 6000 Euro versus 850 Euro een factor te gortig naar mijn smaak. Ik zou met een stalen gezicht 4x de SDGM prijs neertellen voor die Snowflake… 3600 Euro voelt goed. Maar 6000… Diminishing returns. :slight_smile:

@Zulu, mooie review, je hebt een leuke schrijfstijl en maakt uitstekende foto’s. En beterschap met je wond. Trouwens, ik ben blij dat je de bandenswap hebt laten zien, als ik dan ooit nog eens een SARX035 voorbij zie komen weet ik dat ie ze lust. :wink:

PS: Hoe krijg je die horloges zo stofvrij? Ik maak vind ik zelf redelijke foto’s, maar mijn horloges zien er in vergelijking altijd uit alsof ze net in de Kalahari opgevist zijn. Photoshop?

2 likes

Bedankt voor deze nuttige review,en prachtige foto’s

1 like

Thanks. Nee, geen soep maar voor elke foto even met een heel fijn microvezel doekje erover. Bij deze dial valt een stofje ook niet zo op maar bij zwarte platen kost me het ook moeite om een stofloos resultaat te krijgen.

@overigen: thanks voor de reacties! :thumbsup:

Toffe review weer. Erg mooi horloge. Ik ben een grote fan van de SARX lijn.
Mijns inziens een zeer goede verhouding in prijs/kwaliteit.
Mooie foto’s ook weer :+1:
Ben benieuwd naar de volgende review :wink:
Enne, succes met de kies :head_bandage:
Gr.Wander

1 like

Een hele mooie review, knap gedaan!
Zeker fraai afgewerkt die SARX033.

1 like