Was mijn vraag nou zo dom of zijn jullie zo slim? Valt me beetje tegen van HF. Gewoon een vraag maar niemand die fatsoenlijk antwoord wil geven. O tempora, O mores. Sic transit gloria mundi. ![]()
Je kunt gewoon nieuwe Vostoks kopen via Chrono24. Ik heb dat al twee keer via deze Poolse handelaar gedaan.
En nou niet meer boos zijn hè. ![]()
Geintje ![]()
Ik weet niet wat je zoekt maar dit is ook wel leuk en zit in Duitsland en heeft veel uitzoek.
Vostok-horloges - MERKEN | Poljot 24
Hebben ook wat Chinese ik zeg gewoon even kijken ![]()
Schaduwvloot ![]()
Op zich een hele goede vraag.
Persoonlijk denk ik dat je, of het nou legaal kan of niet, de handelsbeperkingen met Rusland niet moet omzeilen.
Iedere €uro die in Rusland binnenkomt is er tenslotte een teveel.
Zelf heb ik inmiddels 10 Vostok’s tweedehands gekocht.
Da’s ook een manier hé.
En niet zo snel boos of teleurgesteld zijn.
Niet iedereen zit de hele dag HF te bekijken hé, dus niet iedereen ziet elke vraag direct voorbij komen.
Je kan ook ff zoeken op HF dan kom ik dit tegen.
Is wel wat ouder maar je kan gewoon even kijken en de ervaringen lezen.
En hier op HF zitten mensen die echt alles weten van en over Russische horloges dus vraag het daar even die kunnen je echt alles daarover vertellen .
Ik weet daar heel weinig over daar ben ik eerlijk in.
Ik heb 1 afschuwelijk lelijke Rus maar die heb ik gehad.
Sommige zitten hier al jaren en dit is geen domme maar in mijn ogen een heel actuele vraag.
Nou kun je niet zeggen dat niemand je helpt.
Net als met een vrouw, af en toe een beetje opwinden om de smering op gang te houden.
Heb je liever een handopwinder dan een automaat?
Hier geen voorkeur. Heeft voor mij allebei zowel voor- als nadelen. Handopwinden op een vast tijdstip van de dag heeft iets therapeutisch, maar ook risico van een keer vergeten (wat ik gelukkig zelden doe). Automaat is wat dat betreft handiger, maar minder ‘contact’ met het horloge. Handopwinders kunnen (lang niet altijd) wat dunner en goedkoper zijn.
Je kan een automaat ook met de hand opwinden…
Tenzij de goedkoopste aziatische modellen, dan… die moet je even door elkaar schudden voor ze op gang komen.
Automaten hoef je, wanneer je ze een tijd niet gedragen hebt alleen een paar slagen op te winden om ze op gang te brengen en een beetje gangreserve mee te geven, maar is verder niet nodig. Bij bepaalde automatische kalibers, waaronder bepaalde Sellita’s, is algemeen bekend dat je het uurwerk door te veel met de hand op te winden kunt schade omdat de raderen daar eigenlijk te licht voor zijn uitgevoerd.
Was me ook niet helemaal duidelijk dus ik hield het neutraal.
Het feit dat je deelneemt aan dit forum, rechtvaardigt mijns inziens sowieso een spuitje ![]()
![]()
Ik zie bij steeds meer advertenties in het blauw staan; verzenden of ophalen in de regio.
Is het dan zoveel moeite om er even bij te zetten welke regio?
Nou en dat vind ik dus geen domme vraag.
Zou wel veel makkelijker zijn ![]()
Vandaag gekocht:
Merk: Rehme. Bij Bol voor nog geen twee tientjes. Ik heb wat gereedschapset draadjes hier doorgelezen en ik snap dat de serieuze knutselaars onder jullie wel zullen lachen. Ik heb geen idee wat dit allemaal is en hoe het werkt. Nu ook nog niet nodig. Ik wil wel banden kunnen inkorten en vervangen. Ooit zal ergens een nieuwe batterij in moeten. Repareren, servicen of schoonmaken daar zal ik me niet snel aan wagen. Wat ik nog nodig denk te hebben is een loupe.
Ik heb me er even heel kort in verdiept. Blijkt dat het kiezen van een goede loupe nog niet zo eenvoudig is. Iedereen is anders. Dus de domme vraag is: waar vind ik een goede en niet te dure loupe? Kun je ze ergens proberen? Of zal ik gokken en online een goedkope kopen en als ik weet welke goed voor mij is daar dan eventueel een betere versie van kopen?
Als je voor dat soort werk een loep nodig hebt, kan je het best een braille plank aanschaffen.
![]()