NA: Marathon TSAR (WW194007) + Bandjes

Voor de prijs van? Misschien ga ik ook nog wel overstag.

1 like

Prijs hangt af van de band die je kiest. Ik hou ook rekening met imvoerheffingen etc. kan alles bij elkaar uitkomen op 220 euro ofzo. Best prijzig, maar ja …je leeft maar één keer! :wink:

Hier heb ik ‘m gekocht:

Voor de lol ook even de prijs via Amazon:

1 like

Whut… Die prijs op Amazon is echt absurd. 200+ is ‘normaal’. Dat loslaten van verf herken ik niet… Maar heb er nog nooit mee gedoken oid

1 like

Ja bizar hè? Maar goed, laat de prijzen maar oplopen. Is goed voor de tweedehands markt. Nu ik er eenmaal eentje heb, vind ik absurde prijsstijgingen niet zo heel erg meer… :sunglasses: ik had trouwens ook een mailtje voor een prijsopgave naar Page&Cooper gestuurd. Kreeg als antwoord:

[…] sadly we are currently not placing any orders with Marathon ourselves, the best option for you would be to contact Marathon directly to order your bracelet with them.

Oké, fair enough. Ook maar even gevraagd of dat betekent dat ze stoppen als Marathon dealer, waarop ik een best wel bedenkelijk (vervolg)antwoord krijg:

No this doesn’t mean we will be ending our dealership, we are just having a small break.

Dus, a small break… betekent wel dat er in Europa/UK ‘even’ geen dealer meer zit. Dat maakt het er allemaal ook niet echt goedkoper op denk ik. :slight_smile:

Ps loslaten van de verf op de duikersring heb ik ook geen last van. Mijn TSAR is een paar maanden oud en bijv. ook al in zout-/zoetwater geweest.

De ‘Canadian Maple Leaf’ is onderweg met USPS. Als briefpost verstuurd, dus wellicht dat 'ie lekker vlotjes de landsgrenzen passeert. Dat zou mooi zijn!

IMG_8758

Zit er wel een beetje met spanning op te wachten, want ik ben er inmiddels al wel achter dat ik de TSAR niet veel zou gaan dragen op de(ze) rubberen band. Dat heeft niks met de kwaliteit van de band ofzo te maken, wel met smaak. Vind staal gewoon mooier.

Desalniettemin vandaag toch gewoon om de pols… :sunglasses:

Ps wil je ook zo’n mooie Marathon TSAR, @anon50762135EV’s staat nog te koop. Doen! :ok_hand:

1 like

Heb in mijn drang naar informatie nog een leuk stukje leesvoer bij aBlogtoWatch - met een mooi fotoverslag - gevonden over de fabricage van de Tritium gasbuisjes door mb-microtec.

Tritium gas is what we might call “mildly radioactive.” Its half life is 12.36 years – much, much less than the over 1600 years half life of radium, a highly radioactive material that had been used on watch dials and hands over half a century ago […] The radioactivity of tritium is so weak that it can be stopped by a 5mm-thick plexiglass and if you were so foolish and unfortunate all at the same time that you consumed all the tritium in your watch at once, that would account for the same amount of radioactivity (40 mSv, i.e., 40 microsievert) as you are exposed to when flying from New York to Los Angeles. In other words, 40 microsievert is 1/45th of the average annual background radiation that you are exposed to each year. And so, while it certainly is not recommendable to consume the tritium from your watch indices and hands, if it were to happen, you would still be fine.

Bron: https://www.ablogtowatch.com/how-glow-dark-tritium-gas-tubes-made-mb-microtec/

2 likes

Op advertenties mag je niet reageren hè, dus ik doe het maar even hier.

Extra extra, read all about it! De(zelfde) TSAR van @anon50762135EV staat nog steeds te koop, …dus. :rofl::joy:

1 like

Nieuw bandje nummer één, …dankzij Erika kan de rubberen band alvast de kast in! :sunglasses:

…en hoppa, nieuw bandje nummer twee. De stalen! :heart_eyes:

Vanmiddag bij de post, de (stalen) Marathon band met een ‘Canadian Maple Leaf’ sluiting. De verkopende partij heeft er ook nog een aardigheidje bijgedaan, een lichtgevende ‘patch’ met klittenbandgedoe om aan je militaire jas te hangen ofzo?! Leuk!

De verpakking van de band is niet bepaald à la Sinn maar dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Het kartonnen doosje gaat toch de kast in en deze past door zijn geringe afmeting makkelijk in de horlogebox. Zo houden we alles netjes bij elkaar, en dat is fijn.

In het doosje een Marathon zakkie met daarin, netjes in plastic verpakt, de band en de bijbehorende endlinks. Keurig. Stickers pulken, wat een plezier!

IMPORTANT: Installation and adjustment of the enclosed watch bracelet requires special tools. Pleas have installation and adjustments performed by a qualified watchmaker (technician).

Stickertje in de categorie: “Stop je kat niet in de magnetron!” …rare jongens die Canadezen. Hoewel ik geen ‘qualified watchmaker’ ben ga ik het toch maar doen. Sleutelen! Hieronder het resultaat…

Ik ben er erg blij mee. Het staat 'm goed… :ok_hand:

7 likes

Mooi man, maakt hem helemaal af zo. :+1:

1 like

Tof man, en in een keer de juiste endlinks! Kunnen die duitsers nog wat van leren! :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile:

1 like

Thanks! :slight_smile:

Zoals @Stephannl hierboven al schreef is het horloge inderdaad “beter in balans”. Ik was sowieso al snel van mening dat er iets anders moest komen. De standaard rubberen band kreeg (krijg) ik geen klik mee. Die heb ik dan ook keurig ingepakt en opgeborgen.

Als ik de TSAR ooit weer verkoop is 't rubber in ieder geval nog ‘als nieuw’ … :wink:

Erika’s MN bandje die ik zaterdag heb ontvangen vind ik trouwens ook érrug goed passen bij dit type horloge. Ik ga fijn een beetje wisselen tussen deze ‘Canadian Maple Leaf’ en de MN band. Ik wissel ook bij mijn Sinn tussen de stalen band en de MN, bevalt me prima. Alle andere banden die ik probeer halen het niet bij de MN of de originele stalen band(en). Kwestie van smaak.

@Zarkus, …mailtje naar Sinn dan maar! :rofl: :joy:

2 likes

ga toch terugkomen op mijn MN comment,staal it is staat echt geweldig.helemaal af zo :ok_hand:

1 like

Lekker hoor! :ok_hand:

1 like

Omdat ik er even geen genoeg van kan krijgen :sunglasses: …hier nog even een korte eerste indruk van een paar uur ‘om de pols’, van de stalen band (ref. WW005005CA).

De eerste indrukken!

Zo op de foto ziet het er allemaal erg ‘dik’ en zwaar uit maar in het echte leven valt dat reuze mee. De band is uiteraard zwaarder dan de standaard rubberen band maar dit is qua gewicht en comfort echt prima te dragen. Het hangt er denk ik wel vanaf wat je gewend bent.

De middenlinks van de band zijn best wel een beetje ‘raar’ van (pas)vorm, ze lopen een soort van schuin af waardoor het in eerste instantie lijkt alsof ze verkeerd om gemonteerd zijn. Op bovenstaande foto zie je dat de middenlinks aan één kant hoger liggen dan de rest van de band. Ze komen dus boven de band uit, by design. Geinig.

Mijn polsomtrek is plm. 17,5cm, ik heb 3 schakels (van de 14) uit de band moeten verwijderen om hem goed op maat te krijgen. De 5-gaatjes fijnafstelling in de sluiting had ik exact in het midden zitten, maar die heb ik inmiddels iets strakker gezet. Zit helemaal prima.

De endlinks sluiten niet helemaal netjes aan op de kast en er zit ook een tikje speling in. Ik heb het vermoeden dat het met de dikte van de bandpennen te maken heeft, die zijn 1.8mm. Komen uit eigen voorraad, er zaten namelijk geen pennen bij de band. Dat vond ik trouwens wel een klein minpuntje, niet in de minste plaats omdat de pennen uit de rubberen band niet heel makkelijk te verwijderen zijn. Je mag dus zelf voor bandpennen zorgen. Gemiste kans.

Maar goed, de band zit nu prima. Kan altijd nog even naar Marathon mailen om te vragen welke bandpennen zij standaard gebruiken. Goed idee? Ja, eigenlijk wel! :wink:

Wanneer komt de eerste kras? Op de sluiting…

De fliplock van de sluiting is glad in tegenstelling tot de rest van de (‘brushed’) band. Zal wel een designdingetje zijn. Had van mij niet per se gehoeven, ik denk een krassenmagneet. Over het algemeen ben ik erg zûnig met mijn horloges daarom doet die eerste kras altijd pijn. Maar goed, het blijft wel een gebruiksvoorwerp dus tja.

De duikextensie maakt de band zo’n 2 schakels langer. Ik zal hem zelf nooit gebruiken, maar toch erg leuk dat het er op zit. Het voelt overigens allemaal erg solide en netjes afgewerkt aan. Maakt dit ook geen goedkoop bandje. Blij mee.

That’s all for now! :grinning:

5 likes

…en dan krijg je gelijk de volgende reactie:

Thank you for your Marathon watch repair and maintenance inquiry. Please provide a copy of the receipt of the bracelet along wit your physical address and phone number. I will send the spring bars.

Dat is wel erg vriendelijk! Ik had slechts naar de juiste maat gevraagd en krijg dus nieuwe (de juiste) bandpennen toegestuurd terwijl de band niet rechtstreeks bij ze is gekocht.

Dikke chapeau voor Marathon Watch Company in Canada, goede customer service! :ok_hand:

1 like

Ik ben een beetje in de war! :wink:

Niet vanwege deze ruitjesbroek, tja… in 't Gooi [hoe kan het ook anders], maar vanwege de stalen band.

Ik heb de nieuwe stalen band exact één dag om de pols gehad. Het is een ontzettend mooie band, past meer dan prima bij het horloge maar door die stomme Erika krijg ik er (nog) geen klik mee. Komt dat ooit nog goed?

2 likes

Gewoon stug doordragen die stalen band. :+1:

1 like

Heb het vanmorgen nog een uurtje geprobeerd. Gaat ‘m (nu) niet worden helaas. Ik beleef meer plezier aan Erika en dus ligt de stalen band weer keurig in het doosje. At least I’ve tried, … :smiley:

Je hart verliezen aan een Erika is heel begrijpelijk.

1 like