NA: Zenith Defy Time Command (ana-digi)

Mijn voornemen van 2 jaar geleden om terug te gaan van 13 horloges van verschillende makelij naar een 4-piece Zenith only verzameling is slechts ten dele uitgekomen.

Zenith only is gelukt! :+1:

Alleen die 4-piece… :-1:

Deze NA is nummer 9 :flushed:

En ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer aan het kijken ben naar de wat minder iconische modellen met de beroemde uurwerken (ook beter voor mijn portemonnee). Maar als je mij een jaar terug had verteld dat ik nog eens een Zenith kwarts horloge zou kopen…?
In mijn NA van mijn Zenith XL Tronic beschreef ik de kwarts-periode van Zenith en het feit dat het gros van de Zenith kwarts horloges een ESA (9180 / 9181) uurwerk bevatten. Maar ook de Zenith Futur Time Command kwam aan bod, met het eigen cal 47.0/1 uurwerk (“Tegenwoordig een begerenswaardig collectors item, toendertijd een weinig succesvolle concurrent van de Japanse modellen.”)
Klinkt niet echt enthousiast… Maar mijn laatste aanschaf is toch een Defy Time Command (20.0200.470).

Dit is een advertentie uit 1977 van de Zenith Time Command modellen.


(zie ook hier het logo van Zenith Radio Corp waar Zenith toen onderdeel van uitmaakte)

Zenith introduceerde dit type horloges in 1975 en wat een vreemd horloge is dit eigenlijk, een ana-digi horloge met led aanduiding voor de datum (bovenste pusher, ook am/pm indicatie) of seconden (onderste pusher). Seconden? Ja, dit horloge heeft geen secondewijzer, de seconden worden alleen digitaal getoond.
Het digi-deel van het horloge (led aanduiding mbv “chrono”-pushers) is dus volledig geintegreerd met het ana-deel.

En het vreemde, wat ik dus echt ook het leukste vind, aan dit horloge is dat het ana-deel van het uurwerk is gebaseerd op een stappenmotor die één keer per minuut een impuls krijgt (vandaar de afwezigheid van een secondewijzer), de minutenwijzer beweegt dus eens per minuut, als de seconden in het ledschermpje op 0 springt, één minuut vooruit (zoals de Mondaine stationsklokken). De urenwijzer loopt wel mee (in 60 stapjes per uur).
Kijk:


Cool toch?

Gelijk zetten doe je door één van de verzonken knopjes aan de linkerkant van het horloge ingedrukt te houden waarbij de uren- (bovenste pusher) of minutenwijzer (onderste) dus elke keer één eenheid verspringt. Wel zo handig bij het verzetten van het uur bij zomer/wintertijd en reizen naar andere tijdzones.

Het kaliber is zoals gezegd eentje van eigen maaksel (nou ja, het ontwerp, want de productie schijnt toch echt in Korea te hebben plaatsgevonden), en in dit geval is dat de Cal 47.0 (de 47.1 heeft de led aanduiding buiten de wijzerplaat, in de kast).

De woorden “overengineered” en “complex” zie je toch wel terugkomen als er over deze calibers wordt gesproken. Twee batterijen, aangezien de aandrijving vd klok en het ledgebeuren nogal wat energie vraagt (vergeleken met lcd). En zelfs nu (“under normal use”) zou het vervangen van de batterijen nog steeds eens per jaar nodig zijn.
Zenith_47.0.b

Hoewel er de laatste tijd een groeiende belangstelling is voor de jaren 70 ana-digi’s is er voor de rest weinig informatie over dit model te vinden (dit is een site met wat info). Er worden weinig modellen aangeboden in goede staat. Die van mij ziet er nog ok uit, wat kleine beschadigingen op de bezel, en ik ben er blij mee. Mooi gold-plated horloge met een eigenwijs verhaal, past wel goed in mijn Zenith verzameling.

Zoals gezegd worden de ana-digi’s steeds populairder, sterker nog, er is nu een heuse Ana-digi only topic op HF waar ik nu dus ook mag posten…

63 likes

Wat een cool ding! Nog nooit eerder gezien.

1 like

Gaaf dat display :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like

Wat een gaaf horloge.

1 like

Apart in de goede zin van het woord!!!

Veel draagplezier!

1 like

Een maf mengelmoesje van technieken. Dit horloge maakt de quartz crisis pijnlijk duidelijk :smile:

Wel heel leuk om zoiets in de collectie te hebben!

Begrijp ik nou goed dat het horloge zichzelf op tijd zet met een extern (radio)signaal? Ik dacht dat in de advertentie te lezen

1 like

Prachtig!

Gefeliciteerd hoor

1 like

Nice. Zo gaan die dingen. :joy:

Wel weer een cool ding.

1 like

Jij weet wel steeds weer unieke Zeniths op te duiken zeg! Gefeliciteerd

1 like

Tof hoor! Elke keer genieten van jouw Zenith-verzameling :slight_smile:

1 like

Leuk horloge en ziet er nog mooi uit. Leuk ook hoe je hem gelijk moet zetten, geniet ervan en veel draagplezier. :ok_hand: :+1:

1 like

Gaaf! Gefeliciteerd.

1 like

Serieus cool indeed!

1 like

Super cool, ik heb er ook twee, vooral handig om te weten dat ie een soort standby functie heeft, dan lijkt er niks te gebeuren tot je de knop linksonder indrukt. Soms worden ze zo nog wel als “defect” verkocht.

1 like

Dit is wel bijzonder ik ken het niet. :thinking::raised_hands:t2::+1:t2:

1 like

Zeker! Maar ook het feit dat dit model toendertijd totaal niet liep (verkooptechnisch) geeft aan dat de tijd voorbij was dat een technisch hoogstandje automatisch leidt tot succes bij het horlogepubliek.
Een polshorloge was commodity.

Zo staat het bijna wel beschreven, maar het stelt niets voor. Wat ermee bedoeld wordt is niets anders dan een variant op het hacking mechanisme van een mechanisch horloge.
Als je de minuutwijzer verzet dan gaat het uurwerk in een soort pauze/standby modus. Net zoals bij een mechanisch horloge zet je de tijd iets vooruit en staat het uurwerk stil. Als die tijd dan bereikt wordt (je hoort bijvoorbeeld een radiosignaal) laat je het uurwerk weer lopen (mechanisch horloge: indrukken van kroon, in dit geval een druk op het knopje linksonder).

1 like

Jij was tot nu toe de enige. Zag je topics uit het verleden hierover. Wist niet dat je ze nog had. Welke modellen zijn dat? Ook die met het 47.1 uurwerk?

Zeker! Erg handig als je eenmaal door hebt hoe dat werkt. Op het moment dat je de minutenwijzer verzet gaat hij automatisch in deze pauzestand, als een soort hacking mechanisme.

Geweldig, ik herinner me inderdaad dat stuk van WUS van iemand die een “defect” exemplaar kocht en hij gewoon ging lopen na het indrukken van de knop linksonder. Je ziet natuurlijk ook nergens aan dat hij weer loopt, geen secondewijzer oid.

1 like

Ik verkoop bijna nooit iets :slight_smile:
Zelfde uurwerk idd.

1 like

Wat zo jammer is, als ik naar jouw oudere posts ga dan kan ik de foto’s niet meer zien en ik ben erg benieuwd naar jouw modellen. Zou je de foto’s hiervan kunnen plaatsen?
Hoe lang gaan de batterijen in werkelijkheid mee? Hoe nauwkeurig lopen ze eigenlijk?
Vragen… vragen… :slight_smile:

Dankjewel voor het uitgebreide antwoord en houden dat ding :+1:

1 like