Review: Casio Oceanus T200S

Wederom een review over een Japanner :grinning: :joy:. Vreemd. Mijn oog viel namelijk al een tijdje op een tweetal horloges, de Longines VHP en de Mido Ocean Star Captain. Toch is het uiteindelijk de Casio Oceanus T200 geworden
 En man, wat ben ik blij met mijn keuze. Ik heb het al vaker gezegd, er zijn van die belangrijke mijlpalen in je leven. Je eerste brommer, je eerste liefde, zo ook je tweede Casio :wink:.

Zijn voorganger, nog steeds te koop, de Casio OCW S100 wordt alom geprezen op het www. Zo ook hier op het forum. Begrijpelijk. Deze heeft duidelijk een eigen smoel en het ontwerp is simpelweg origineel en eigenzinnig. Toch pakt deze uitvoering mij niet helemaal. Ik hou meer van recht toe, recht aan. Zie daar, de Casio OCW T200S. De grote deal breaker van de S100, althans voor mij, is de band. De bandaanzet van de S100 is namelijk onderdeel van de kast, waardoor je er geen andere banden op kan plaatsen. De band van de T200S kun je heerlijk wisselen.

Twijfel
Toen deze knaller op mijn pad kwam twijfelde ik vanwege Ă©Ă©n belangrijk punt. Een punt dat @Fate_Amenable_To_Change al eerder noemde in een ander topic. De lengte van de wijzers. Zijn ze nu te kort? Of is het net acceptabel? :face_with_raised_eyebrow: Uiteindelijk heb ik het toch aangedurfd om op die bestelknop te drukken omdat ik geen andere negatieve punten kon ontdekken. Nu, om de pols, stoor ik me er gelukkig niet aan. Hadden ze langer mogen zijn? Jazeker. Zijn ze lang genoeg? Voor mij gelukkig wel. :+1:

Op-aanmerkingen
Na het horloge een tijdje gedragen te hebben, kan ik slechts twee verbeterpuntjes noemen.

Nummero uno:
De datumaanduiding.

  • Deze ligt dieper in de kast (vanwege de zonnecellen)
  • Ze hebben een witte datumschijf gebruikt. Het zou erg gaaf zijn wanneer ze deze zwart hadden gemaakt met, als kers op de taart, zilveren/rvs cijfers. Dit zou betekenen dat de afleesbaarheid afneemt, maar dat zou ik voor lief nemen.

Nummero duo:
De pennen/busjes van de stalen band
De meeste stalen banden vind ik ruk. Ontworpen vóór en door liefhebbers van het betere SM werk :sunglasses:. Echte harentrekkers. :scream: Deze band zit, net als de band van de Citizen Excalibur, gelukkig heerlijk. Er treden alleen problemen op bij het verstellen van de band. De busjes waar de pennen in klemmen vallen er makkelijk uit en ik was er al snel twee kwijt. Gelukkig heb ik ze teruggevonden, maar ik blijf het een f***systeem vinden :face_with_symbols_over_mouth:.

Hemeltje lief
In het vleselijke leven hou ik van rondingen, wat mijn horloges betreft hou ik van strakke lijnen en mooie hoeken. Bij voorkeur met afwisselende geborstelde en gepolijste vlakken. De Casio voldoet op dit vlak als geen ander. Wat een pareltje. Wat een afwerking. Ik denk dat deze Casio op dit vlak, in deze prijsrange (€ 500,-) , de nieuwe standaard heeft gezet. Dat meen ik oprecht. Ik laat de foto’s maar spreken:

Kwijl


Kwijl, kwijl


Inmiddels nat


Inmiddels compleet doorweekt


Diepgang
Wat heeft dit horloge daarnaast ongelofelijk veel diepgang. Allereerst de wijzerplaat. Deze is zwart (althans mijn uitvoering), maar afhankelijk van de lichtinval kan deze ook diepgroen, paars of blauw worden. Combineer dit met een mooie sunburst en je kunt je geluk niet op.
Daarnaast zijn de uurmarkeringen afgeschuind in diverse richtingen waardoor ze mooi het licht weerkaatsen. Ook zijn ze bevestigd op de chapterring waardoor ze boven de plaat liggen. Ik vind dit erg gaaf. Het creĂ«ert diepgang (3D baby!). Iets wat ook bij mijn Tissot gedaan is, hetzij op een andere manier. Bij de Tissot zijn de uurmarkeringen plaatjes die om de ring zijn “gevouwen”.

Tissot:

Casio:

Kortom, er “gebeurd” ontzettend veel. Het is natuurlijk geen kerstboom, maar eerder een gechoreografeerde show waar je maar geen genoeg van krijgt. Een dosis Japanse flair. :ok_hand:

Energie besparingsmodus
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is het een quartz horloge op zonne-energie. Leg je het horloge weg op een donkere plek, dan zal de secondewijzer na een tijdje stilstaan op 12u. Zodra je het horloge pakt, komt de secondewijzer weer tot leven en vliegt hij naar het punt voor de juiste tijdsweergave. Brengt toch een glimlach op je gezicht wanneer je ’s ochtends opstaat.

Het horloge beschikt daarnaast over een zogenoemde “perpetual calendar”. M.a.w. hij houdt rekening met de verschillende maandlengtes en schrikkeljaren. Kortom, je hebt er geen omkijken naar. Daarnaast vangt de Casio radiosignalen op voor synchronisatie, al lukt het mij niet altijd om contact te maken. Geen probleem, want het horloge kan ook synchroniseren met je telefoon via Bluetooth. Je kunt zelfs je telefoon lokaliseren mbv je telefoon. Druk de knop van je horloge voor een langere tijd (5 seconden) in en je telefoon laat een deuntje horen. Zou handig zijn voor mijn vrouw.

Sakura
Ik heb dit horloge gekocht bij https://www.sakurawatches.com
Mooie en overzichtelijke webshop met scherpe prijzen. Ik werd wel geconfronteerd met extra kosten (invoer ongeveer € 89,-). Levertijd was ongeveer twee weken. Aanrader dus.:+1:

Productie
Op het www wordt vaak gezegd dat de kasten worden geproduceerd in dezelfde fabriek als Seiko GS. Ik weet niet of dit waar is. Wel wordt de finishing touch in ieder geval aangebracht op een nieuwe locatie van Casio in Yamagata, https://world.casio.com/news/2018/0424_yamagata_en

Jullie merken, me happy.

Nog even de belangrijkste cijfers:
Diameter: 41mm
Lug to lug: 49mm
Hoogte: 11mm
Bandaanzet: 20mm
Gewicht: 133 gram

Prachtige reviews en extra info:

Grappige discussie over een vergelijking tussen de T200 en de GS Sport:
https://forums.watchuseek.com/f71/affordable-grand-seiko-sport-oceanus-t200-4982993.html

You Tube:
Random Rob: https://www.youtube.com/watch?v=E4h06DKReOA
Nick Shabazz: https://www.youtube.com/watch?v=ELn3ubqjVWU

Enne. Nog meer plaatjes! :exploding_head::exploding_head::exploding_head:

Sweet dreams. :facepunch:
Wander

132 likes

Erg gaaf geschreven en wat een foto’s!

Heb ik net die Orient Star van je eerdere review, zit ik nu weer naar de Oceanus te kijken
 :roll_eyes::joy:

4 likes

Yep. Herkenbaar. Dit forum is niet goed voor je portemonnee :joy:
Die Oriënt is overigens ook een pareltje :ok_hand:

4 likes

:ok_hand:t4: Gaan we weer
bedankt, mooie foto’s, En een duidelijk en relaxed verhaal.

2 likes

Man, wonderschoon weer deze Oceanus! Ik heb zelf OCW-S100 gehad en die was ook echt verbluffend voor het geld (zelfde pricerange).

Ik vond het nadeel aan dat model dat de details blauw waren. Hier blijft het zo te zien beperkt tot het logo en de secondewijzer maar ik zie ook blauw in het glaasje, waar komt dat vandaan?

2 likes

Prachtig horloge.

Dit zijn van die topics die voor mij bevestigen dat alles boven de 2k eigenlijk de grootste BS is.

Maar ja. Merkbeleving & status


:+1::sunglasses:

2 likes

Wat een Topaanwinst en erg mooi geschreven :+1:t2: Ik ga deze serieus ook overwegen
:see_no_evil::grimacing::sweat_smile:

Veel draagplezier :ok_hand:t2:

1 like

Machtig mooi machientje! Blijf er van genieten zou ik zeggen!

1 like

Klasse review! :+1:t2:

1 like

Hehe, eindelijk weer eens een Wander review! Gaaf gedaan, goede pics en HF wil meer Wander reviews.
Keep it up! :smile:

3 likes

Prachtig Wander :ok_hand::star_struck: 
Veel plezier ermee :+1::grinning:

1 like

Leuk review maar met name mooie foto’s zeg!

1 like

Echt heel mooi horloge, review en prachtige foto’s. Veel plezier ermee, dat zal wel lukken!

1 like

Mooi verhaal over een mooi horloge. Graag meer van dit soort verhalen/reviews. Groet, bb

1 like

Prachtig horloge zeg, je zou bijna vergeten dat er anus op de wijzerplaat staat.

3 likes

Super! Wanneer kan ik hem komen ophalen? :moneybag:

2 likes

Schitterend!:+1::heart_eyes:

1 like

Dit horloge heb ik nodig, ik ben altijd mn telefoon kwijt :sunglasses::sunglasses:

3 likes

Verdomme. Koop je eens wat anders dan een Seiko, is het nog een Japanner!

6 likes

Bedankt allen!
Heb ook nog bandjes besteld bij Barton. Zal pics plaatsen met deze bandjes zodra ze binnen zijn.

Volgens mij hebben ze een blauwe coating toegepast op het saffierglas. Erg gaaf. :+1:

:pray::pray::pray:

:scream::scream::scream:

We zullen zien. Heb al vaak gezegd dat iets een blijvertje is, maar ja

Nu nog niet. :wink:
Als het zover is, nodig ik je weer uit voor een bakkie :coffee:

Er zijn altijd zoveel redenen waarom je een nieuw horloge nodig hebt
 :sunglasses:

3 likes