Waar zijn de damesmodellen?

Dat is idd heel recent, een advies is niet te veel kort op elkaar kopen. Misschien moeilijk maar beter dat dan achteraf er niet blij mee zijn.

1 like

Bedankt voor advies. Had ik die maar eerder gehad. Ik ben mijn Fossil zat. Waarschijnlijk ga ik hem ruilen met een maat. @TenebraeNoctis

Hi @Pia welkom, hier nog een vrouw op HF :raising_hand_woman: veel plezier hier.

Ik draag zelf horloges die niet altijd voor een dameshorloge doorgaan, geloof ik. Ach, zolang je maar met een smile naar de pols kijkt :slight_smile:

hier mijn laatste aanwinst:

8 likes

Mooie aanwinst, en nee, niet een typisch damesmodelletje :grinning:

Maar je hebt gelijk: gewoon iets dragen waarbij je denkt: oh, wat istie toch mooi.

1 like

Die heb ik toevallig vandaag (in Spa tijdens vakantie) voor mijn vriendin gekocht, zij vond m zo mooi… ik ook😉

1 like

Voordat je onderstaande topics door gaat nemen, eerst even dit:

  • Lees graag even over neerbuigende frases als “onze vrouwen” en “de vrouwtjes” heen. Er zijn hier veel horken die niet beter weten.

  • Negeer graag de ietwat misogyne uitspraken die af en toe de ronde doen. Ik verwijs graag naar bovenstaande disclaimer over horken.

Dat gezegd hebbende zijn er best wel wat topics te vinden:

7 likes

Welkom @Pia op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Zoals je hebt gemerkt zijn er wel wat actieve medeforumleden van het vrouwelijk geslacht (als ik mij niet te ouderwets uitdruk met die woordkeuze). En zo zijn er nog wel een paar, maar inderdaad in de minderheid.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het jou vrij staat een topic aan te maken over vrouwenhorloges (bijvoorbeeld: ‘wat draagt deze vrouw vandaag’). Daarmee wordt het actieve deel wellicht aanweziger (mits er animo voor is).

Mijn vrouw heeft de interesse voor horloges inmiddels ook overgenomen en bezit op dit moment meer horloges dan ik, in uiteenlopende merken, soorten en maten. Ze is alleen geen lid van dit forum (kijkt alleen af en toe mee, al dan niet lichtelijk opgedrongen door mij).
Mocht jij (of één van de andere dames) een dergelijk topic aanmaken, zal ik haar daar bij betrekken door zo nu en dan een foto van haar horloges van die dag te plaatsen. Wie weet eat daar nog uit voortkomt…
Voor je het weet is er een aparte damessectie op dit forum.

Hoe dan ook, een mooie tijd hier toegewenst!

5 likes

Welkom op HF Pia en veel plezier hier gewenst!

Zelf heb ik een paar kleinere “dames” horloges in m’n verzameling, maar ik merk dat veel vrouwelijke mede liefhebbers van horloges, de “grotere” horloges vaak mooier vinden, bijvoorbeeld een Datejust 36 mm.
Er zijn speciaal voor dames, horloges die ik erg fraai vind, zoals horloges met diamanten, daar zou ik wel wat meer van willen zien op het forum.

3 likes

Ik stoor me altijd een beetje aan websites die mij dwingen een keuze te maken tussen de dames- of heren selectie vóórdat je bij een zoekfilter kan. Alle horloges zijn unisex en ik bepaal zelf wel of ik het wil dragen of niet dank je wel. :wink:

2 likes

Welkom Pia op dit leuke forum :smiley:
Zoals je merkt je hoeft maar even aan de boom te schudden en plots zijn daar de vrouwen als dat nodig mocht zijn zoals @VintageHippie al aangaf .
Veel plezier en succes met je uitbouw van deze mooie hobby .

1 like

Welkom Pia op dit leuke forum, op dit forum zijn echt wel vrouwen aanwezig hoor (gelukkig maar). Het is inderdaad jammer dat het voornamelijk over heren horloges gaat, maar zoals @Fate_Amenable_To_Change al aangeeft zijn er best wel topics te vinden over dames modellen. Maar wat mij betreft hoeven dat geen aparte topics te zijn, geloof mij er zijn ook vrouwen op het forum die net zoals de mannen mee kunnen praten over techniek e.d. Heel goed dat jij je hebt aangemeld op het forum, hoop dat meer vrouwen dat zullen gaan doen en dat jij ook lekker actief mee gaat doen op het forum. Je hebt al een leuke collectie :+1:. Kijk gewoon in diverse topics die over verschillende merken gaan en als je een leuk/mooi model tegenkomt, stel gerust de vraag of die in een voor jou gewenste formaat ook te krijgen is. Verder staat niets je in de weg om te reageren op een heren horloge over bijvoorbeeld de afwerking van een horloge of wat dan ook waar je vragen over hebt. Techniek is niet alleen voorbehouden aan mannen, sterker nog er zijn tegenwoordig steeds meer vrouwen die techniek studeren. Mij valt in ieder geval op de tv op dat steeds meer vrouwen wat grotere horloges dragen. Ik weet natuurlijk niet wat voor formaat horloges jij bij jou vindt passen. Kijk ook vooral eens in het topic over vintage horloges daar zitten ook hele leuke modellen (heren/dames-unisex) tussen. Dus lekker veel lezen en vooral leuk meepraten over horloges die JIJ leuk/mooi vindt. Succes en veel plezier hier op het forum :ok_hand:

3 likes

Ja, heb ik ook. Het is een vreemd onderscheid op die sites.

Welkom Pia,

Zoals je ziet (en ik nu dus ook) zijn er dus nog best wel wat dames actief hier.

Mijn advies is inderdaad ook gewoon lekker meedoen in de groep als gelijkgestemde en sluit ik me aan bij @Fate_Amenable_To_Change om bepaalde uitspraken uit de mond van sommige horken, met een korreltje zout te nemen of niet waar te nemen. Helaas maak ik me de ook wel eens schuldig aan, door te grappen over ‘de vrouw’. Hiermee bedoel ik dan wel expliciet mijn vrouw mee :joy:.

Enfin, heel veel plezier hier en ik kan je vertellen, voor een stille genieter en voornamelijk lezer, voel ik me hier al aardig thuis en ‘ouwehoer’ ik wel goed, heb ik begrepen :crazy_face:.

Nu vraag ik me ook af of er ook een hen op het forum zijn die horloges verzamelen. Is dit tevens taalkundig correct?

1 like

Welkom op HF, Pia! En da’s een mooie set horloges die je hebt! :+1: Ben wel benieuwd wat de volgende aankoop gaat zijn. Die komt er zeker, als je hier nog even blijft rondhangen… :wink:

Ik heb ook een beetje moeite met dat onderscheid tussen ‘dames-’ en ‘herenhorloges’. Draag gewoon lekker wat je gaaf vindt! Zo draagt mijn zusje al jaren deze Rolex AirKing, die haar hartstikke stoer staat, vind ik.
Kalle3

Mijn vrouw draagt uitsluitend nog haar Apple Watch. :roll_eyes: Daar zal ik je verder niet mee vervelen. :grimacing: Maar misschien krijg ik haar ooit nog eens (terug) aan een ‘echt’ horloge. Wie weet. :blush:

Jij in ieder geval veel plezier, hier op het forum!

Hoi Pia.
Welkom en veel leesplezier hier.

Hier kan ik me alleen maar volmondig bij aansluiten.

Dit is mijn AirKing, 34mm die al jaren meer door mijn vrouw dan door mij gedragen wordt, en dat niet omdat ik haar niet wil dragen hoor.
Gelukkig hebben we dezelfde polsmaat, dat maakt het natuurlijk wel een stukje makkelijker.
En over de “echte” damesmodellen.
Op die dingetjes van 10, 12, 15 mm zit toch niemand meer te wachten.

1 like

Hoi Pia, van harte welkom. Voor mijn vrouw afgelopen december deze cadeau gedaan. Hier is ze nog steeds ontzettend blij mee, inclusief extra bandje en voorzien van saffierglas. Daarnaast zijn er volgens mij meerdere partners van leden hier die zelf ook al een bescheiden collectie hebben.

1 like

Welkom op HF Pia. Veel lees -en kijkplezier op het forum. Je introductie heeft al wat los gemaakt. Mij valt op dat er best wat actieve dames op het forum aanwezig zijn en wie weet is dat een ontwikkeling die groeit.
Mijn vrouw afgelopen voorjaar een echt horloge cadeau gedaan, omdat ik het niet langer kon aanzien dat mijn zoon en ik met bijvoorbeeld een Tudor omliepen en zij met een horloge van een mode merk. Ze is blij met haar Tag Heuer Aquaracer en draagt deze dagelijks, maar van mijn liefhebberij/passie/obsessie snapt ze niets! Maar wie weet op een dag?

1 like

Welkom, Pia en nog veel plezier op ons mooie forum. Kleine horloges zijn er wel in mijn collectie. Meestal vintage. Het enige echte dameshorloge is een Seiko. Een automaat Hi-beat uit 1976. Ooit gekocht voor mijn vrouw, maar die vindt een automaat maar lastig. Morgen ben ik weer thuis en zal ik een foto plaatsen.

Welkom hier bij HF !
Hierbij echte vrouwen horloges van mijn vrouw.




2 likes

Wel, ik heb even snel dit topic doorgelezen en merk op dat er weer vele diverse opties zijn m.b.t. dames horloges.
Er zijn zeker meer dames die hier op het forum meekijken resp. lid zijn dan we denken.

Waarom zou een dame geen interesse hebben in horloges. Sterker nog dames zijn vaak veel inventiever dan mannen met name als we het over vormgeving hebben.
In de automobiel industrie zijn het de dames die meedenken in de vormgeving en indeling van o.a. het interieur van de auto.
De bekende manufactuur Ebel is hier een mooi voorbeeld van, indertijd in 1911 opgericht door Eugène Blum en zijn vrouw Et Lévy, hij was de horlogemaker en zijn vrouw was de ontwerpster en vormgeefster van de kasten.

Zo zie je maar weer, de clinics die ik heb gegeven waren voor liefhebbers die ook graag wilden leren sleutelen, ook dames hadden interesse, @Jenneke is daar een goed voorbeeld van. Bij de eerstvolgende clinic zit dacht ik ook weer een dame die graag wil sleutelen aan horloges. Kortom, natuurlijk zijn er voldoende dames die interesse hebben.

Waar wel naar moet worden gekeken is de smaak en interesse van de dame in kwestie.

Waar begint het, moet het een mechanisch horloge zijn of quartz of is het type uurwerk niet belangrijk.
Dan als volgt, moet het modern zijn of vintage, sportief, duiker, grote en bewerkte bezel of simpel meer naar dress, groot of middel of klein horloge metalen band of leer. Wel zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zelf ben ik juist bezig met vintage horloges, sommige moderne horloges vind ik best wel leuk, maar ik vind het voor mij beter om de keuze te beperken tot vintage en dan ook nog te minimaliseren naar wat minder manufacturen.

Nu terug naar de dames horloges,
Veel vintage horloges hebben kast maten van 33 tot resp. 37 mm.
Een ideale maat voor de dames die liefhebbers zijn van horloges, zeker nu zijn er nog veel van dit soort horloges in omloop en ook nog perfect te restaureren.

In de afgelopen 20 jaar zie ik dat heel veel vintage horloges in prijs enorm zijn gestegen.
Russische horloges waren in de gulden tijd nog te koop voor het luttele bedrag van 5 tot 10 gulden. Tegenwoordig 10 tot 15 keer meer en dan ook nog in euro’s

Het merk Mido is hier ook een mooi voorbeeld van, vintage hamer automatische Mido Multifort horloges waren voor heel weinig te koop. Nu is het een verzamel object geworden en zijn deze Multifort horloges behoorlijk aan de prijs.
Dus het restaureren van deze vintage Mido horloges is voor sommige sleutelaars aan horloges al interessant geworden, alleen zijn de onderdelen nog wel moeilijk te vinden. Mooi gerestaureerde Multifort horloges zie ik nu al van eigenaar wisselen tussen de €300,00 en € 600,00.

Jammer dat het merk Mido nu onderdeel uitmaakt van Swatch en zit er nu een simpel standaard dertien in een dozijn ETA uurwerk in. Niets verkeerd aan een ETA uurwerk, maar het is nu een en al standaard aan het worden in horlogeland. Topmerken van weleer hebben nu dus een standaard ETA uurwerk, de charme is er dus aan het afgaan, althans voor mij.

Mijn advies aan de dames die graag een collectie willen opbouwen, bedenk eerst wat voor soort horloge je in feite wilt hebben, ook de kastmaat is belangrijk.
Kijk dan ook eens naar vintage horloges, veel van die horloges van de betere merken hebben een model wat altijd in de mode zal blijven, als ik nu naar alle horloges kijk, zie ik dat het aloude model weer helemaal terug is van weggeweest en blijven ook nog eens hun waarde houden, sommige vintage horloges gaan zelfs behoorlijk in prijs omhoog van de betere kwaliteit manufacturen.

Er zijn ook zeker nog horlogemakers die dit soort uurwerken kunnen en willen repareren, het is dan zelfs een leuke uitdaging om dat weer in orde te krijgen.
Wel, dames, denk er eens goed over na.
dixi

5 likes