NA | Seiko Astron SSJ013J1

Een NA! WOW, vertel …

minions_excited

Voor iedereen met TL;DR neigingen:

Klik hier!

Ik heb een fraaie (vind ik) Seiko Astron SSJ013J1 gekocht. :sunglasses:

… eerst een stukje context.

Na een jaar lang de hierboven getoonde Squale Matic ‘Thalassa’ vrijwel onafgebroken om de pols is het tijd voor iets anders, iets nieuws.

Het begon een paar weken terug weer te kriebelen en dus keek ik met meer dan bijzondere belangstelling naar al het moois wat er in het blauw voorbij komt. Ik stond weer als een kind in de snoepwinkel, zoveel keuze maar op één na niet(s) wat ik zocht. En die ene, die ik wel zag zitten, daar kreeg ik de handen niet op elkaar voor een ruildeal. Kan gebeuren. Niet iedereen is op zoek naar een dikke duiker.

Mijn radar was daarna vooral ingesteld op iets quartzachtigs voor erbij, ik had immers met de Squale Matic al een prachtige automaat in handen. Ineens had ik een Seiko SSC911P1 om de pols maar dat bleek toch niet helemaal het juiste gevoel te geven. De witte wijzerplaat was me ‘te wit’, voor mij beetje saai ofzo. Terwijl het helemaal geen saai horloge is. Ik weet het niet zo goed maar de klik kreeg ik er niet mee.

Op allerlei foto’s was het ook de Seiko SSC937P1 die mijn aandacht trok. Een ontzettend frisse uitvoering van de Speedtimer, met een mooie Gulf Livery die ik als autosportliefhebber wel kan waarderen. Alleen de maat?! Negenendertig millimeter is voor mij al meer dan eens niet de juiste maat gebleken. Ik vind het telkens weer net een tikje te klein voor een sporthorloge op een herenpols! Dat is echt een smaakdingetje waarmee ik hier best wel tegen de stroom in zwem. Ach ja, zo lang ik niet verzuip … :innocent:

Deze Seiko op de gok kopen, dat durfde ik dus niet. Dan maar op zoek naar een juwelier die deze (gelimiteerde) uitvoering in huis heeft. In woon in 't Gooi, dus ligt een bezoekje aan Hilversum voor de hand. Een juwelier in 't Hilvertshof had hem in de etalage en het was natuurlijk prima als ik even langskwam om hem te bekijken. Mooi weer, lekker een stukje wandelen vanuit huis want met een vierwieler door Hilversum is bepaald geen feest.

Eenmaal aangekomen kreeg ik het horloge om de pols enne, … ik was eigenlijk meteen genezen. Dit horloge - hoewel echt een ontzettend mooie én frisse uitstraling - was voor mij door de maatvoering en mijn ‘afwijkende smaak’ niet de juiste. Hadden ze deze in een maatje meer gehad, had ik 'm gelijk gekocht. Serieus jammer!

Ik zag daar echter nog wat anders in het Seiko hoekje …

Onderwijl had ik trouwens wel al een tussendoortje gekocht, een werkelijk fantastisch toffe Citizen Eco-Drive met maanfase aanduiding. Een Citizen BY1010-81H, de Tsuki-Yomi. Afgelopen dinsdag was het volle maan! Kijk dan, zo leuk.

Die heeft trouwens z’n eigen NA-topic: Klik. :beers:

… sorry, even afgeleid: Iets anders trok dus mijn aandacht bij de juwelier! Wat dan?

Een frisse blauwe Seiko Astron SSJ013J1. Een uitvoering die ik eerder op HF, op basis van de introductiefoto’s, al een hele dikke like had gegeven! Ook het NA-Topic van Ferry stond nog in mijn bookmarks. Ooit zou deze er komen.

Nu zag ik 'm in het echt enne, liefde op het eerste gezicht. Alles lijkt voor mij aan deze Astron te kloppen zoals de maat, het niet zo mainstream uiterlijk, een werkelijk perfecte afwerking, draagbaarheid, de kleur (ook fris blauw), altijd op tijd et cetera.

Wel een iets andere prijsklasse als waarvoor ik een stukje was gaan lopen en dus moest mijn Squale er aan geloven. Nou liep ik dus al een paar weken te dubben waardoor het besluit om de ‘Thalassa’ weg te doen redelijk snel genomen was en de verkoop ging mogelijk nog sneller. :wink:

alert-pb

Ik had hem amper drie uur in 't blauw en er meldde zich al twee potentiële kopers in de virtuele brievenbus, sympathieke HF-leden bovendien. Het eerste bericht bleek meteen raak en een uurtje later was de Squale al onderweg naar een nieuwe eigenaar. Hij blij, ik blij! Ik ben de dag erna gelijk in de mail/telefoon geklommen om de SSJ013J1 te bestellen, die vanwege voorraadperikelen ongeveer een week levertijd zou hebben.

Vandaag is de dag dat ik hem heb opgehaald en mijn gevoel laat zich raden: WOW! :heart_eyes:

De Astron.

Eerst even een stukje geschiedenis omdat hoe je ook denkt over quartz, het label ‘Astron’ er toe doet. Het zette de mechanische horlogewereld op z’n kop! Omdat Seiko het zelf beter kan vertellen en omdat ik lui ben kopieer ik het Astron-verhaal even 1:1 van de Seiko website:

De eerste Astron-revolutie: Quartz

De geschiedenis van Seiko is het verhaal van innovatie. Dankzij een permanente stroom toonaangevende innovaties gedurende tientallen jaren, heeft Seiko zijn plaats als wereldleider in de technologie van de tijd ingenomen en behouden. Op 25 december 1969 lanceerde Seiko het eerste Quartz horloge ter wereld, de Seiko Quartz Astron en gaf daaropvolgend de patenten vrij voor de wereld.

“Eens zullen alle horloges op deze manier worden gemaakt.”

Met het uitspreken van dit krachtige statement, heeft Seiko als resultaat de wereldwijde standaard gezet en tegenwoordig gebruiken de meeste Quartz horloges het systeem dat Seiko heeft ontwikkeld.

De tweede Astron-revolutie: GPS Solar

Voor Seiko is het verhaal van Quartz pas net begonnen. Dankzij Seiko’s niet aflatende streven naar innovatie, openen zich voortdurend nieuwe mogelijkheden in de horlogetechniek, zoals zo spectaculair wordt aangetoond door de nieuwe Seiko Astron, het eerste GPS-horloge ter wereld op zonne-energie.

Seiko heeft eens te meer de grenzen teruggedrongen van wat een horloge kan bieden en heeft een nieuwe wereldstandaard gezet in de fabricage van elektronische horloges. De vooruitgang van Astron stopt nooit. Astron blijft “het ultieme polshorloge” nastreven. Het GPS Solar-horloge “Astron”

Seiko kwam dus iets meer dan tien jaar geleden met die “tweede Astron revolutie”, het eerste GPS-horloge op zonne-energie. Ze hebben best wel vaak een hoog ‘gadget-gehalte’ met bijvoorbeeld allerlei wijzertjes en indicatoren op de wijzerplaat, dubbele tijdsaanduiding et cetera. Het kan best een druk ding zijn. Maar er zijn tegenwoordig ook rustige(re) uitvoeringen met een cleane wijzerplaat en ‘gewoon’ drie wijzers. Of iets er tussenin.

Als je trouwens meer wil weten over de technologie, daar heeft Seiko een leuke ‘Technologie & Kenmerken’ pagina over: Klik.

Ik heb al eerder een Astron (drie keer dezelfde zelfs …) gehad, waar ik ook zeer over te spreken was. Vooral de afwerking vind ik fenomenaal voor deze prijsklasse. Dat betrof de Seiko Astron SSE161J1. Tikje groter en zwaarder maar wel snaarstrak.

De Seiko Astron SSJ013J1.

(bron: Seiko, deels in eigen woorden overgenomen)

De SSJ013J1 wordt aangedreven door een nieuw GPS Solar-uurwerk, kaliber 3X62. Het horloge maakt, wanneer de wijzerplaat zonlicht detecteert, tot twee keer per dag verbinding met het GPS-netwerk. Daarmee kan het een onvoorstelbare precisie van één seconde afwijking per 100.000 jaar handhaven.

Deze Astron is afgewerkt in een verfijnde ‘hairline finishing’, die fraai contrasteert met de ultraglad gepolijste zijkanten. Een soort van geleend van Grand Seiko, hoe vet is dat. De kast loopt over via de lugs naar de geïntegreerde horlogeband, die net als het horloge zelf is uitgevoerd in een scherpgesneden, strak design. Het geeft deze Astron een mooie complete uitstraling. De band loopt taps toe naar een nieuw type sluiting, een sluiting met een nieuwe snelverstelling. Handig als de omtrek van je arm ineens veranderd. Iets wat ik zelf zelden meemaak. Maar toch leuk. De titanium kast en band zijn afgewerkt met een krasbestendige, duurzame super-hard coating.

Er is een subwijzerplaatje, op de 8 uurpositie, die in staat is om de ontvangst van de GPS-satellieten aan te geven, de oplaadstatus van het horloge, de ontvangst van schrikkelsecondengegevens en de vliegmodus.

De wijzerplaat draagt een patroon dat verwijst naar de quartzkristallen die werden gebruikt om de “stemvorkvormige quartzoscillatoren” te maken voor ’s werelds eerste quartz polshorloge: de oorspronkelijke Quartz Astron uit 1969. De indexen en wijzers zijn voorzien van Lumibrite.

De specificaties.

(bron: Seiko.nl)

Zullen we anders nu eerst even een filmpje van een #LikeAndSubscribeInfluencer doen? Youtube is tegenwoordig toch een van de meeste geraadpleegde bronnen voor nuttige weetjes en bovendien doet beeld meer dan tekst. Of was 't nou TikTok? Nou ja, veel kijkplezier!

Overigens excuus dat ik zoveel tekst ‘nodig’ heb. Wat jullie niet weten is dat ik al dagenlang met deze NA bezig ben (geweest) en dat dit stukje proza al een tijdje klaarstaat voor publicatie. Maar ja, wel pas wanneer ik de Astron heb opgehaald. Telkens als ik het teruglees denk ik “oh wacht, dat kan ik er ook nog wel even bijzetten!” En zo groeit het verhaal met de dag. Ik ben dan ook blij dat de Astron nu in huis is. Tijd om af te ronden.

Oh wacht, ik moet nog wel even wat foto’s maken. Da’s toch ook wel leuk denk ik!

Omdat plaatjes eigenlijk meer vertellen dan woorden …

Uiteraard doet mijn normale camera (Sony RX100III) weer eens moeilijk, dus ik heb maar wat foto’s met de iPhone 12 Mini gemaakt. Daardoor lukt het even niet om lekker scherp in te zoomen op de ‘strakke’ details, die foto’s hou je van me tegoed. Voor nu moet je het hiermee doen.

:heart_eyes:

Tot zover!
Knap trouwens als je alles gelezen hebt. :wink:

Ik heb mijn best gedaan om daar waar handig wat informatieve linkjes in te voegen en overal waar vereist ook de bron te vermelden. In vrijwel alle gevallen betreft dat Seiko zelf.

Gek genoeg zijn er niet veel (gebruikers)reviews te vinden behalve wat advertorials van the usuals, gemaakt tijdens de introductie van deze Astron (en diens gelijkenden) zoals bijvoorbeeld SJX, Fratello, aBlogtoWatch, … met allemaal nagenoeg hetzelfde verhaal én bevindingen: Approved!

Ik ben het ermee eens. :beers:

Dank voor de aandacht!

bob-minion-bye-bye-wvq1ppzf4iv2ubmz

93 likes

Gefeliciteerd, deze heb ik ook al even in het vizier.

Mooi!

1 like

Prachtige aanwinst! Van harte en ik wens je veel draagplezier! :blush: :+1:

1 like

Proficiat! Mooi hoor!

1 like

Mooi horloge hoor! Lijkt me echt een ideale GADA.

1 like

Mooie aanwinst weer, junior! De Astron stond alweer een tijdje op jouw lijstje.

Fijn dat je weer blij wordt van het geflipper!

Geniet ervan en van deze zonnige dag!

1 like

Dat is een heel mooie Astron!
Veel draagplezier gewenst.

1 like

Heerlijk! :ok_hand:

Mooi NA topic ook weer.

1 like

allereerst gefeliciteerd met de NA,
je hebt werkelijk een mooi stuk,
zelf heb ik geen Seiko maar zie ze graag verschijnen.
en zeker deze Astron Seiko’s zijn bewonderingswaardig :star_struck:
het is omdat mijn collectie nu al (te) groot is, anders zou ik het wel overwegen er eentje te proberen.
maar niettemin, draag hem met plezier

1 like

Mooi hoor…:+1:

1 like

Mooi verhaal :sweat_smile: Doe je altijd leuk :sunglasses:

Geniet van de Astron :milky_way:

1 like

Genoten van je verhaal en wat een mooie NA!

1 like

Dik hoor! Gefeliciteerd!!

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Een ruimhartig introductie van een fraaie aanwinst!!
Ik wens je er een langdurige pols tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie aanwinst, draag deze in goede gezondheid!

1 like

Mooie Astron Remco!:+1:t2:

1 like

Dank je wel!
Ik hem 'm eigenlijk al vanaf de introductie vorig jaar op de shortlist … :see_no_evil: :sunglasses:

Vooral als je veel op reis gaat! Daar moet ik nog even mee aan de gang, meer naar andere tijdzones reizen … :wink:

:joy:
… ja sorry, bij mij is ‘de reis’ vaak leuker dan het bezit. Kan er niks aan doen!
Hoewel deze Astron wel een (voorlopig) blijvertje is hoor. Net als de Thalassa, die ik toch bijna een jaar om de pols heb gehad. Ik ga ervan genieten enne, de zon laat zich hier helaas niet echt zien vandaag.

Dat hoef je maar één keer te doen en je bent helemaal verkocht! Dus als je nu geen plaats hebt voor een Astron, beter even bij de juwelier wegblijven. Dank je wel voor de complimenten!

Dank jullie wel mannen!
Zeer gewaardeerd … :hugs:

11 likes

Dus de citizen tsuki-yomi gaat weer in de verkoop?

1 like

Heerlijk stuk en geweldige aanschaf! Gefeliciteerd :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met deze toffe titanium solar :star_struck:

1 like