NA | Tsuki-Yomi (Citizen)

Voor iedereen met TL;DR neigingen: Leuke Citizen gekocht … :sunglasses:

Ik zag ineens dat het best al wel lang geleden is dat ik NA heb beschreven. Dus daar is het dus wel weer eens tijd voor. Vind ik.

tell-me-more-excited

In de afgelopen paar jaar ben ik best wel vaak van horloges gewisseld, vooral Squale en Seiko duikers. Maar ook een paar Astrons. Mijn motto is eigenlijk dat ik altijd één quartz en één automaat wil hebben. Niet meer, maar eigenlijk ook niet minder! Sinds mijn laatste Astron heb ik eigenlijk geen ‘fatsoenlijke quartz’ meer gehad. Daar komt met deze nieuwe aanwinst verandering in.

Mijn huidige automaat, een gelimiteerde Squale Matic ‘Thalassa’ zit nu alweer bijna een jaar om de pols. Met héél veel plezier!

Het is een prachtige dikke duiker! :diving_mask: :shark:
… en deze lijkt voor helemaal mij gemaakt. :heart_eyes:

En hoewel mijn nieuwe aanwinst in werkelijk geen enkel opzicht op de Squale Matic lijkt is er toch een lollige overeenkomst tussen beiden. Aan beide horloges zit namelijk een mythologisch tintje. Zo heeft de bijzondere Squale Matic de naam ‘Thalassa’ gekregen, de naam van een zeegodin uit de Griekse mythologie.

Mijn nieuwe aanwinst is vernoemd naar een maangod (Japanse mythologie). Wat een goddelijk toeval! Zie hier, de Citizen BY1010-81H … de ‘Tsuki-Yomi’.

Het betreft een solar powered horloge mét analoge maanfase-aanduiding. And that’s a fist! Als we Citizen mogen geloven. Dat maakt zeer waarschijnlijk het bruggetje naar de naamgeving, die van de maangod. Leuk detail is dat de wijzerplaat het maanlandschap in zich heeft, iets waarvan ik in den beginne dacht dat het vlekken op het glas betrof. :see_no_evil:

Voordat ik verder ga met dit soort leesvoer presenteer ik je graag even de specificaties van dit horloge. Die zijn best indrukwekkend, vind ik …

Diameter: 43 mm
Caliber: Analog Quartz H874
Gangreserve: 180 dagen
Waterdichtheid: 10 bar
Glas: Saffierglas
Caliber functies o.a.: Antimagnetisch, Weergave energiereserve, Eco-Drive, Schokdetectiefunctie, Wereldtijd, Maanfase, Dag/Datum, Eeuwigdurende kalender, Radio-controlled, Batterij-ontladingsindicator
Materiaal horlogekast: Super Titanium™
Band materiaal: Super Titanium™
Pootjes: 22 mm
Hoogte: 10 mm
Gewicht: 101 gram

(Bron: Citizenwatch.eu)

Het afwerkingsniveau is voor een (serie)product in deze prijsklasse helemaal top! Vind ik. Daar is helemaal niks op aan te merken en omdat plaatjes meer dan woorden zeggen, hier de kwaliteit een beetje in beeld gebracht met een niet zo kwalitatieve camera (iPhone 12 Mini).

Mooi toch? Ik vind van wel!

De ‘chrono-pushers’ hebben trouwens helemaal niks met chrono te maken. De bovenste is van belang bij het handmatig verzetten van de tijdzone en de onderste laat o.a. zien of er contact is geweest met de atoomklok (DCF77) en zo nog wat functies. Nerd stuff, nice! Over nerd stuff gesproken, als je wil weten wat Eco-Drive, Super Titanium™ en Radio-Controlled is kun je het beste even bij Citizen zelf kijken: Klik.

Wat dit horloge zo bijzonder maakt is de maanfase-aanduiding onderaan de wijzerplaat. Als geschreven, dat is niet eerder vertoond bij een horloge met een solar powered uurwerkje. Maar wat toont dat eigenlijk, een maanfase-aanduiding?

Maanfase-horloges tonen 4 van de 8 maanfases (zoals zichtbaar vanaf het noordelijk halfrond):

  1. Nieuwe maan - De maan staat tussen de aarde en de zon en de kant van de maan die naar de aarde is gericht weerkaatst geen direct zonlicht – alleen het licht dat reflecteert van de aarde verlicht de maan.
  2. Eerste kwartier - De maan heeft een kwart van zijn baan om de aarde afgelegd en maakt een hoek van 90 graden met de zon. De maan is dan half verlicht (de rechterkant) van ons gezichtspunt op aarde.
  3. Volle maan - De maan wordt volledig verlicht door de zon van ons oogpunt op aarde en staat 180 graden van de zon.
  4. Laatste kwartier (derde kwartier) - De maan heeft weer een kwart afgelegd van zijn baan om de aarde en wordt nu alleen aan de linkerkant verlicht. Dat is exact tegenovergesteld ten opzichte van het eerste kwartier.

(Bron: Trendhim.nl)

Hier op ons forum is er al het nodige over geschreven irt. horloges, dus de zoekfunctie gaat je het antwoord uitgebreid geven maar ik heb ook een linkje gevonden met een beetje vermakelijk en begrijpelijk leesvoer over dit onderwerp: Hier.

Op het deksel van dit horloge de nodige standaardinformatie over drukvastheid etc. maar ook een schaal met +/- tov. GMT. Handig. Mocht je namelijk ineens in een ver land zitten en handmatig de tijdzone wil instellen, dat kan allemaal. Lekker hoor.

Tja, ik heb er verder niet zoveel over te vertellen. Ik vind het een een mooie aanwinst en ik ben er blij mee. Dat is eigenlijk waar het om gaat. Quartz kan ook best leuk zijn. Echt waar!

Dank voor de aandacht! :beers:

bob-minion-bye-bye-wvq1ppzf4iv2ubmz

103 likes

Zag 'm al voorbij komen op WDWV. Mooi, titanium. En een gevalletje dat de naam fijne klinkt dan het referentienummer. Veel plezier met je NA!

1 like

Mooie aanwinst junior. Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

En niet te snel weer verkopen… :wink:

1 like

Congratz met deze nieuwe moonphase, @junior! Had hem natuurlijk al gezien, maar toen was het nog een Chrono :joy:.

1 like

Wow, wat er allemaal in zo’n horlogekastje zit aan technisch vernuft! Echt de moeite waard, deze NA! Het maakt nieuwsgierig.
Veel plezier met dit vernuftig horloge.

1 like

Leuk verhaal, het enthousiasme is overduidelijk :grin: Benieuwd of het een blijver wordt​:man_shrugging:t3:
Voor nú gefeliciteerd met deze leuke Citizen als NA

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst!

Ik heb ze in het echt gezien en ze zijn echt schitterend :smiling_face:

1 like

dito :+1:

1 like

Dat is een hele mooie! Gefeliciteerd ermee.

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd, man! :partying_face: :champagne:

Had 'm vanmorgen natuurlijk al even gezien, in de Squale kroeg. Maareh, leuk ding en geinig, die maanstandfunctie! Vind ik soms een beetje een sufkötten-/oudemannenhorloge opleveren. Maar bij deze zeker niet. Lekker fris horloge met leuke features! Hopelijk veel en langdurig veel plezier ermee!

1 like

Dank je wel voor de leuke reacties … :pray: :beers:

controlling-laugh-laughing

3 likes

Gaaf horloge! Veel plezier ermee!

1 like

Super gaaf horloge, enjoy

1 like

Gefeliciteerd :smiley::+1:
Dat Titanium draag lekker he? :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met je mooie Tsuki-Yomi!:hugs::pray:t3:

1 like

Dank jullie wel! :+1:

Ik heb net even een lumetestje gedaan, best wel oké.

Als het mijn ontwerp was geweest had ik de maan (die nu overigens afnemend is) ook gelumed én ik had de tekst ‘Titanium’ iets minder prominent op de wijzerplaat gezet. Maar goed, dat zijn allemaal smaakdingetjes en ik werk niet bij Citizen dus ik heb dikke pech als het op dit soort onbenulligheden aankomt … :wink:

Het draagcomfort is helemaal prima! Bij een eerdere Citizen (CB5050-81L) was ik er niet zo over te spreken, maar deze ligt lekker op de pols en het gewicht … tja, dat is natuurlijk even wennen na zo’n dikke duiker! Licht. Moet af en toe even kijken of 'ie er nog is. :joy:

5 likes

Mooie aanwinst @junior maar de Thalassa blijft ook mooi

1 like

Goede keuze gemaakt. :+1:
Echt heel mooi.

1 like

Gefeliciteerd met je mooie Citizen :+1:

1 like