NA | Citizen CB5010-81L

Met trots presenteer ik weer eens een leuke (vind ik) nieuwe aanwinst! Ik heb mijzelf afgelopen week mijn eerste Citizen cadeau gedaan en wat voor een … een alleskunner in meerdere opzichten. Mijn NA, een Citizen CB5010-81L. Fraai! :heart_eyes:

In aanloop naar het om de pols knopen van deze ingewikkeld uitziende klatser heb ik wat welkome hulp gehad van @Apeks. Hij heeft er zelf ook een gehad, in de zwarte uitvoering, en ik was op zoek naar wat gebruikservaringen welke hij uitgebreid met mij deelde. Héél erg fijn.

Hij bracht me bovendien op het pad van een voor ons beide bekende juwelier in Emmen, jaja … die van de stroopwafels. Ik had niet direct op het netvlies dat hij ook Citizen als merk voerde.

De zwarte lag op voorraad, de blauwe moest besteld worden. Hmmm. Ik had mijn zinnen eigenlijk al wel gezet op de blauwe, dus bestellen en even wachten. Donderdagmiddag de knoop doorgehakt, maandag zou de blauwe binnen zijn en gelijk verstuurd worden.

Dinsdag in huis, jippie! Ûh, nee … :see_no_evil:

PostNL

In plaats van dinsdag heeft de door PostNL ingehuurde ZZP’er donderdagmiddag het pakket buiten op de deurmat gegooid en gelijk ook maar zelf ‘voor ontvangst’ afgetekend. Want tja, ik was niet thuis. Jaja, zo gaat dat tegenwoordig met pakketdiensten.

Verder maar niet druk over maken want het pakket was (ditmaal) onbeschadigd, gesloten én goed nieuws … de stroopwafels waren niet aangevreten. Da’s toch altijd wel weer een leuk extraatje, die stroopwafels en ook de cadeauverpakking waardoor het echt voelt als een cadeautje. Attent!

Snel uitpakken en kijken of het horloge is wat ik ervan verwacht had. Ik heb dit horloge namelijk ‘een beetje’ op de gok gekocht. Ik heb wel eerder dit genre horloges van Citizen zien liggen en op HF voorbij zien komen, maar zelf heb ik er nog geen om de pols gehad. Heb ik goed gegokt? Yes! I have, gegokt én gewonnen. Héél erg fijn! :sunglasses:

Voordat ik verder ga nog even wat horlogenerd-stuff, zodat je een beetje een gevoel hebt bij wat je ziet.

CITIZEN is a manufacture, a watch company that does all its manufacturing in-house, from crafting individual watch components to final assembly.

PROMASTER

Promaster is our collection of professional-grade sports watches with an appeal for the everyday adventurer. Promaster has always been inspired by great adventures, with the highest levels of functionality and endurance for each category in Air, Land, and Sea. As time moves forward, CITIZEN continues its tradition of bold innovation in technology and style.

Referentie: CB5010-81L
Uurwerk: E660 (Zendergestuurd kwartsuurwerk met Eco-Drive aandrijving)
Gangreserve: 300 dagen
Materiaal: Super Titanium™
Diameter: ca. 47mm
Glas: Saffier Ontspiegeld
Functies: 24 uurs display, 3 jaar gangreserve in het donker, Eco-Drive, Eeuwigdurende kalender, Lokale tijd van 24 steden, Stopwatch, Alarm
Waterdichtheid: 20 Bar (200 meter)

Je zult gelijk denken, “Owww, zeven-én-veertig millimeter …damn!”. :see_no_evil: :wink:

Goed nieuws, hij draagt en voelt kleiner. Mijn polsomtrek is 17,5cm en ik kan 'm best hebben, vind ik. Bovendien, dit dikkertje is zo licht als een veertje!

Ik heb hem even op een ouderwetse analoge weegschaal gelegd, plm. 110 gram. Ter vergelijk, mijn Seiko SPB077J1 laat iets meer dan 160 gram zien op dezelfde weegschaal. Dat verschil voel je dus direct. Het is daardoor wel even wennen. Als ik nu de Citizen om de pols heb moet ik af en toe even kijken of 'ie er nog is. :joy:

Even tussendoor, Eco-Drive? Hoe werkt dat eigenlijk …

Eén van de uitdagingen bij de ontwikkeling van de wereldtechnologie was voor CITIZEN om een horloge te creëren dat nooit stopt.

In 1976 hebben wij ‘s werelds eerste analoge kwartshorloge uitgevonden dat uitsluitend de lichtbron gebruikt om te kunnen functioneren. Deze technologie, die nu bekend staat als de “Eco-Drive”, kan energie genereren uit elke lichtbron, kunstmatig of natuurlijk en zelfs schemerlicht om het horloge door te laten lopen zonder dat er ooit batterijen vervangen hoeven te worden.

(Bron: Citizenwatch.eu)

En Super Titanium, vertel …

Citizen heeft altijd gestreefd naar innovatie. Voor het gebruik van de materialen passen wij dezelfde methode toe.

In 1970 presenteerden wij ‘s werelds eerste horloge dat uit massief titanium bestond dat zeer licht van gewicht, hypoallergeen en roestvast is.

Door CITIZEN’s beschermde vlakverhardende technologie ‘Duratect’ toe te passen voor het verkrijgen van massief titanium, hebben wij het Super Titanium™gecreëerd. Super Titanium™ is 5 keer harder dan roestvrij staal waardoor het een hoger draagcomfort heeft, en het symboliseert de voortzetting van CITIZEN om het leven van de mensen aangenamer te maken.

(Bron: Citizenwatch.eu)

Als gezegd, dit is mijn eerste Citizen dus ik kan dus alleen maar onder de indruk zijn van dit soort mooie marketingpraatjes. Ik leer telkens weer wat bij door niet elke keer terug te vallen op hetzelfde merk, maar door ook eens wat anders te proberen.In dit geval ben ik weer aangenaam verrast.

Ik wil het eigenlijk ook nog even hebben over de functionaliteiten die dit horloge allemaal met zich meebrengt.

Ik zou dat nu uitgebreid kunnen omschrijven en ontzettend interessant gaan lopen doen, maar dat laat ik beter over aan mensen die hun passie hebben vervuld door Youtube te bombarderen met allerhande wetenswaardigheden. Zo vond ik een filmpje van een vergelijkbare Citizen, het is dezelfde uitvoering maar in RVS in plaats van Super Titanium. De functies en leuke feitjes zijn dus hetzelfde.

Veel kijkplezier, het is een vermakelijk filmpje … :sunglasses:

Zal ik anders nu even wat eigen foto’s plaatsen? Al die filmpjes, die je zelf ook wel kan opzoeken, zijn natuurlijk leuk maar zo’n NA op ons horlogeforum moet toch ook een beetje een eigen (beeld)verhaal zijn. Oké dan!

Indrukwekkend hè? Jaja, al die getallen en dingetjes. Ik snap er zelf ook nog geen bal van maar ik ben het wel allemaal aan het leren. Dit horloge is naast de vele horlogefuncties ook voorzien van een zogenaamde ‘E6B Rekenlineaal’. WTF, wattûh? Dit …

The slide rule side of the E6B computer is used to calculate time, speed and distance. The scales on the outer circle and the first scale on the inner disk are identical. Also on the inner disk is an additional scale that represents hours corresponding to the number of minutes on the first scale. Think of the edge of the inner disk as representing the word “per”, such as “miles per hour”, gallons per minute, etc.

To calculate any rate, simply place the black triangle on the inner disk opposite the number on the outer scale that represents the value that changes with time, such as miles per hour and gallons per hour. Then, opposite the number of minutes on the inner disk, you can read the result. Naturally, you need to provide the zero or decimal point if appropriate by first estimating an answer to comply with the TLAR (That Looks About Right) rule.

To compute True Air Speed, use the small window and align the temperature opposite the altitude and read the True Air Speed on the outer scale opposite the Calibrated Air Speed on the inner disk.

(Bron: readyfortakeoffpodcast.com)

Snap je het al?

Hoe het werkt op een horloge? Klik hier voor een tweedelige 'tutorial' ...

This video discusses: Time & Descent Calculations (time, rate, distance), Glide Slope, Crossing Restrictions, and Rate of Descent (required during an approach, e.g. vertical speed required when established on an instrument approach).

This video discusses: Missed Approach Point (MAP) descent gradients / rate of descent, instrument departure climb gradients, emergency descent calculations (glide ratio calculation), and common/possible mistakes.

Ik vind de afwerking voor een horloge in deze prijsklasse (adviesprijs thans 650 euro) helemaal ‘on par’. Het is allemaal keurig afgewerkt. De kast is superstrak ‘brushed’ met weinig gepolijste delen, waardoor gelukkig geen grote glimmert en de band voelt aan als een sterke solide band zonder rare rammeltjes enzo. Keurig. De sluiting is ook top, … ik heb er eigenlijk helemaal niks op aan te merken.

Het is goed. :innocent:

Normaal vergeet ik altijd een lumeshot te maken en dus nu ook weer bijna! Je ziet aan de tijd op de foto’s, die uiteraard exact is …

De atoomklokken, waarvan de zendergestuurde horloges via stationaire zendmasten het tijdsignaal ontvangen, zijn met een tolerantie van slechts één seconde per 1.000.000 jaar absoluut nauwkeurig. Door synchronisatie met de huidige meest nauwkeurige tijdbron, zal uw horloge altijd de exacte tijd weergeven.

… dat ik me na een uurtje of drie vandaag ineens nog bedacht, “Jeetje ik moet nog even een donkere kamer in met een lampje!” Aldus gedaan en zie hier het resultaat:

Tja, wat kan ik er verder nog meer over vertellen? Niks volgens mij. Mocht ik iets gemist hebben, dan is Google je vriend (M/V). Vragen kost trouwens niks dus als je te lui bent om het op te zoeken, reageer hieronder en ik ga voor je op zoek naar het antwoord.

Aflsuitend, ik ben er blij mee … grote blij. :partying_face:

Dank voor het kijken, dank voor het lezen! :beers:

60 likes

Mooie review, gaaf horloge! Sowieso, stroopwafels altijd +1!

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Een ruimhartige introductie van een rijk getalenteerde tijdgenoot.
Ziet er fraai en indrukwekkend uit.
Ik wens je er dan ook een sprankelende tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

3 likes

Prachtige review en geniet van dit mooie exemplaar! Enorm veel functies als ik dat zo bekijk? Lekker hoor!!

Heb mijn Seiko Prospex Zimbe Shogun Limited Edition vandaag verkocht dus heb de Citizen Professional 1000m maar weer even uit de box gehaald. Hier nog een enorme Citizen liefhebber :smiling_face_with_three_hearts:

Met Citizen kun je niet fout gaan!:sunglasses:

8 likes

Prachtig man, geniet ervan!

1 like

Dat was exact wat ik dacht ja. :smile: Wel vaker gelezen dat skyhawks klein dragen, dus ik geloof dat hij past.

Bij het bekijken van het filmpje viel mij op hoe mooi de secondewijzer de streepjes aantikt. Toen in een eco-drive had was ik daar minder tevreden van moet ik zeggen.

Vergeet je bijna te feliciteren. Bij deze van harte. :+1:

1 like

Gelukkig krijg ik ze niet te vaak, zou er verslaafd aan kunnen raken. :joy:
Dank je wel voor het compliment.

Als er op HF ooit nog eens een eregalerij komt voor leden die zich onderscheiden van ‘de rest’, door telkens weer met fraaie reacties op nieuwe aanwinsten te komen, nomineer ik zonder enige twijfel jou “mijn beste …” dank je zeer voor het mooie compliment!

Zeer gewaardeerd. :ok_hand:

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Dank je wel voor de feedback, prachtige duiker laat je zien. Veel draagplezier.

Dank je wel, dat gaat lukken!

Je kunt het op het lumeshot hierboven ook goed zien, doordat ik een paar seconden heb belicht zie je de secondenwijzer een paar keer. Rechts van de minutenwijzer, exact op de markers. Heel netjes.

Dank je!

5 likes

Leuke NA review :+1:t2:
Ik snap je “grote blij” :smiley:
Ben blij dat ik je kon helpen.
En Kremer Emmen heeft echt top service en super prijzen :sunglasses:… En heerlijke stroopwafels :yum:

2 likes

… je vergeet de stroopwafels! :joy:

1 like

Done :yum:

1 like

@junior graag gedaan! Het is idd een schitterende duiker en ben er ook onwijs blij mee.

2 likes

Gefeliciteerd, voor mij iets te druk maar wel indrukwekkend :+1:

1 like

Mooie review van een mooi horloge! Veel draagplezier!

1 like

Lekkere uitgebreide NA :ok_hand:t3:
Gaaf ding wel, die titanium kast ziet er echt mooi uit.
Wel een beetje een druk ding, ik zou er gek van worden :crazy_face:
Have fun met het.

2 likes

Prachtige aanwinst.

1 like

een prachtig horloge :ok_hand:
en blauw is altijd mooi in een horloge :ok_hand:
het gezegde is: op één been kan je niet staan :slightly_smiling_face: dus moet er nog een Citizen komen :smiley:
mss een dresser? :thinking:
in ieder geval, geniet van deze :+1:

1 like

Proficiat.

1 like

Proficiat.

1 like

Gefeliciteerd Remco! Wederom mooie review. :ok_hand:t2:

1 like

Dank je wel! Ik vind dat ‘drukke’ altijd wel lekker bij dit soort horloges. Heb vorige eeuw al eens een Seiko Flightmaster (7T346A00) gekocht. Die heb ik ook met plezier gedragen en af en toe nog.

Toevallig gisteren ook nog even op de foto gezet, die ouwe …

Dat gaat zeker lukken, dank je wel.

:joy:
Onzijdig? Haha. De Titanium kast (en band) is top, net iets grijzer en daardoor ook mooier met het blauw vind ik.

Thanks! :ok_hand:

Haha, ik begin net! Wie weet. Blauw is inderdaad wel een kleur die goed past. Daarom ook bewust voor gekozen en het valt helemaal niet tegen.

Dank je wel.

Thanks. Ik probeer er altijd ‘iets’ van te maken, tegelijkertijd leer ik op deze manier (door van alles op te zoeken en close-ups te bekijken) meteen het horloge een beetje kennen. Het is dus ook in eigenbelang. Niet verder vertellen hoor … :rofl: :joy:

5 likes