als ik naar de lumeplots kijk zou dit horloge best wel eens gerelumed kunnen zijn (met radium?).
Denk het niet, want de Chinese meter zou dan moeten reageren.
@fdpg1963 Heb je video met de pudibel nr 950 meter nog een aantal keer bekeken. Er bleef iets onbestemd knagen tot ik een vorig bericht teruglas waarin je stelde dat 1000 microsievert/uur gangbaar en aanvaardbaar werd geacht door de gezondheidsraad.
Ben eens ruwweg aan het rekenen gegaan op basis van de lezing op je meter .
1000 gedeeld door 12= plus minus 83 .Dit getal(83) omgezet naar een 24 uur per dag=plus minus 3 à 4 dagen dat je dit zou mogen dragen vooraleer je in de gevarenzone zit. Als ik geen denkfout maak is dit nog hallucinanter dan ik al begon te vermoeden.
Hoi Guy, de limiet is 1000 uSv per jaar (wettelijk). Inderdaad ca. 80 uur bij mijn horloge. Maar hopelijk draag je het niet in bed! Je ogen zijn namelijk kwetsbaarder!
Maar buiten dat is het de bedoeling dat je de jaar dosis zo laag mogelijk houdt.
Overigens is het niet meteen gevaarlijk als je daar overheen gaat want KLM piloten en cabine personeel zit al gauw aan 4000 per jaar maar dat wordt wel bijgehouden a.h.v. vlieguren.
Radiologisch werkers mogen tot 20000 per jaar maar die dragen altijd een dosis meter bij zich en worden jaarlijks getest. (Bloedafname)
Het door mij geteste horloge mag dus wel een aantal uur gedragen worden.
De hierboven genoemde limiet van 1000 uSv per jaar is wat er bovenop de (deels natuurlijke) dosis van ca 2800 per jaar komt. Dat is gemiddeld. Hangt af van woonplaats, aantal vlieguren, ziekenhuis bezoeken (radiologisch), tandarts (Röntgen foto) enz.
Duidelijk leesbaar verhaal over achtergrond straling vind je op https://www.rivm.nl/straling-en-radioactiviteit/blootstelling-en-gezondheidsrisico/blootstelling-aan-ioniserende-straling-samengevat#:~:text=In%202021%20heeft%20het%20RIVM,(millisievert)%20per%20jaar%20bedraagt.
Volgens mij vergeten jullie reken rekening te houden met weefselweegfactoren. Of zijn die inmiddels afgeschaft? @fdpg1963
In dit topic heb ik e.e.a. lang geleden al eens voorgerekend. Dat geeft een heel andere veiligheidsmarge.
Volgens mij is de weefselweegfactor recent ook nog bijgesteld van 0,05 naar 0,01. Dus mag ik nu wel 5 radium horloges tegelijk dragen.
Daar heb je inderdaad gelijk in al vind ik enkel rekening houden met de huid wat kort door de bocht. Vaak zit ik in mijn luie stoel met mijn horloge leunend op mijn heup ca. 15cm van mijn edele delen b.v. maar verder zat ik er inderdaad naast door de wT niet mee te rekenen en is het gevaar in geval van een horloge dragen minder groot.
Blijft staan het rechtvaardiging principe:
Heb ik een radiumverf houdend horloge nodig om te kijken hoe laat het is? Antwoord: nee dus mag ik het niet dragen. Zo werkt het bij mijn werkgever.
Blijft staan het ALARA principe: As Low As Reasonable Achievable ofwel de dosis zo laag mogelijk houden.
@vouwfietser heeft me aan het zoeken gezet.
De maximale wettelijke jaar limiet op de huid is 50000 uSv voor de burgerbevolking. (geen radiologisch werker)
Je meet dus het dosistempo op de achterzijde van het horloge en dan berekenen je hoeveel uur je het horloge mag dragen.
Maar dan ga ik er vanuit dat ik dus niet met het horloge steun op b.v. mijn heup zoals ik vaak doe in mijn luie stoel en het horloge dan met de zijkant eveneens mijn heup bestraalt. Die dosis komt er dan bij.
Hoe lang elk radiumverf horloge gedragen mag worden kan dus enkel met een dosistempo meter bepaald worden welke een uitlezing in uSv/uur heeft.
Deze huid limiet geldt uitsluitend voor b.v. horloges waarbij de straling op een kleine lokale plek geproduceerd wordt.
N.B. de jaar limiet op de ogen ligt lager namelijk 15000 uSv en bij bronnen waarbij de straling van iets veel groters komt nog steeds op 1000.
En nog altijd geldt dat het niet de bedoeling is dat je jaar limieten moedwillig op gaat zoeken! Blootstelling aan ioniserende straling dient altijd zo laag mogelijk gehouden te worden.
Tijd om uit te rekenen hoe vaak ik de tijd mag aflezen…gelukkig bestaat ook de kwadraten wet dus de afstand speelt hier een grote rol in ons voordeel.
Zeker. Al met al blijft het sleutelen aan wijzers en wijzerplaat het grootste risico.
Ik moet zeggen dat ik deze week wat verbaasd was!
Heb al enige tijd dit leuke Olma zakhorloge liggen, gezien de leeftijd (geschat obv de constructie van het uurwerk) zou deze best eens radium kunnen bevatten.
De lumen was in ieder geval nog in zeer goede staat met een mintgroenige zweem:
Vorige week mn Ali-GM teller binnengekregen en zie daar!
Als ik met een UV-lamp over het horloge ga zie ik misschien 3-4 microscopisch kleine puntjes oplichten, dit zou insinueren dat het radium nog goed in tact is.
Daarmee zou ik het risico op stofvorming en andere ellende laag inschatten, maar dit blijft tricky business neem ik aan?
Het radium-226 is vaak nog wel in tact. De lumen is vaak verdwenen. Ra-226 geeft zelf geen licht maar de alfa straling exciteert de lumen.
Een duidelijk artikel van de Canadese overheid: https://nuclearsafety.gc.ca/eng/resources/radiation/could-your-collectible-item-contain-radium.cfm#
Moeite waard om te lezen, vooral deze samenvatting:
- Do not open radium luminous devices
- Minimize the number of radium luminous devices stored or displayed in one location
- Wear disposable gloves when handling radium luminous devices
- Contain cracked or damaged radium luminous devices; contact the CNSC for additional advice
- Do not eat, drink or smoke in areas where radium luminous devices are handled or stored
- Store radium luminous devices in a secure location away from occupied areas
Mijn advies: dit mooie zakhorloge lekker dicht laten en wel gewoon gebruiken. Draag het in een borstzak en niet in je broekzak te dicht bij je edele lichaamsdelen dan is er niks aan de hand. Zorg dat alleen jij het horloge in beheer hebt, niet iedereen weet van het fenomeen horloges met radium verf en als het per ongeluk kapot valt heb je een serieuze radiologische besmetting met alle gevaren van dien!
Nou het grappige is dat mijn Helma niet oplicht onder een normale lamp, maar wel onder UV, vandaar mijn aanname over het detecteren van losliggend radium.
Ik ben het overigens met je eens om geen enkel risico te nemen, vandaar ook mijn post hier. Helaas heeft het horloge nog nooit een service gezien en heeft hij ook maar een zeer lage amplitude.
Uit https://www.mass.gov/service-details/health-effects-of-radium-radiation-exposure#
Radium can enter the body when it is inhaled or swallowed, and in rare cases through emitted radiation. It is not known if Radium can be absorbed through your skin. Radium dust or gas breathed into the lungs may remain there for months, but it will gradually enter the blood stream and will be carried to all parts of the body, with a portion accumulating in the bones. In Radium that is swallowed in water or with food, most of it will promptly leave the body in the feces. A small amount will enter the blood stream and will be carried to all parts of the body.
Some of this Radium will then leave the body in a person’s feces and urine on a daily basis and some may remain in the bones throughout the person’s lifetime.
Uit https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22580295/
Estimates of the activity of (226)Ra in the watches ranged from 0.063 to 1.063 μCi (2.31 to 39.31 kBq) for pocket watches and from 0.013 to 0.875 μCi (0.46 to 32.38 kBq) for wrist watches . The risk from old watches containing radium appears to have been largely forgotten today.
Rekenvoorbeeld: een horloge bevat 20 kBq Ra-226, een beetje gemiddelde hoeveelheid. Je krijgt door inhalatie 1/1000 deel binnen, een los stukje b.v. Dat is dan 20 Bq
Bij inwendige besmetting rekenen we met een volgdosis E(50) = e(50) x activiteit (Bq)
De e(50) komt uit een tabel en is voor Ra-226 1,2.10E-5 Sv/Bq
De E(50) dosis bij een inwendige besmetting met dit kleine deeltje Ra-226 bedraagt dan 1,2.10E-5 x 20 = 0,00024 Sv ofwel 240 uSv.
Nu is 240 uSv zeker nog niet levensgevaarlijk maar deze waarde geldt wel per bovengenoemd 1/1000 deeltje dat je binnen krijgt. En het is bepaald ook niet niks…
Dankjewel Hannah! Zeker de moeite waard.
Zo kwam ik dit tegen:
Radium zeep?
Dzjeezus. Houd daar maar eens een Geigerteller bij…
…ondertussen twee radium-horloges hiernaartoe onderweg voor een service dus; maar ik denk er even over als ze binnen zijn. Zou zomaar kunnen dat ik ze op mijn kosten retour stuur na alles gelezen te hebben…
Jazeker! Radium chocolade, radium tandpasta, van alles hebben ze gemaakt. Gezond toch?
Triest maar waar… hopelijk heeft de verkoper er andere zeep in gedaan.